2026-08-04, 05:07
Medlem
snigel1s avatar
Tja vice versa finns ju oxå.
https://www.stipendielistan.se/stipendier-kvinnor/
Citera
2026-08-04, 05:40
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Hur drog du den slutsatsen angående minpolitiska lägganing.
Jag är inte vänster om säger som så.
Då ber jag om ursäkt. Tror dock att den typen av åsikter * generellt sett * finns mer hos vänstervridna.
Citera
2026-08-04, 05:47
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Vad menar du? Vi kan knappast granska det innan, då skulle vi behöva en tidsmaskin. Då återstår bara atttolka det I efterhand.
Att göra nya tolkningar och uppdaterar språkbruket är normalt när man gör nya utgåvor böcker, som exempel.
Jag har inte sagt det är upp till mig, jag har bara uttryckt en åsikt.

Nej precis vi kan inte tolka det innan och vi kan heller inte tolka det efter då grundaren är död. Vi måste helt enkelt utgå ifrån vad grundaren ville. Det finns hur många stipendier som helst som bara tjejer kan söka, men det har Bella inget problem med.
Citera
2026-08-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej precis vi kan inte tolka det innan och vi kan heller inte tolka det efter då grundaren är död. Vi måste helt enkelt utgå ifrån vad grundaren ville. Det finns hur många stipendier som helst som bara tjejer kan söka, men det har Bella inget problem med.

Jag tror att den springande punkten borde ligga i ordet skötsamma. Dvs de som inte hoppar av skolan utan de som skaffar sig ett yrke och därmed har lite framtidsutsikter.

Fokus borde ligga på det sociala könet inte det biologiska.

Flickan i fråga beter sig som en skötsam kille gjorde under doktorns tid när det inte skulle ha varit möjligt för henne att delta pga samhällets dåtida normer.

Man har kunnat ändra på successionsordningen och stiftat avvecklingslagen för fideikommis, så helt säkert skulle man kunna lösa även den här sortens jämställdhetsproblem med god vilja.
Citera
2026-08-04, 08:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Om det är kriteriet "skötsam pojke" så kan jag tycka att andemeningen är att det skall vara en skötsam person. Det är alltså ett förlegat uttryck.
Det bestämmer inte du eller någon annan nu levande. Det är den som instiftat stipendiet när hen dött som bestämt det.
Citera
2026-08-04, 08:48
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det bestämmer inte du eller någon annan nu levande. Det är den som instiftat stipendiet när hen dött som bestämt det.

Nu hittar du på.
Jag har inte sagt att det är jag som bestämmer jag har bara uttryck min åsikt.
Citera
2026-08-04, 09:18
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nu hittar du på.
Jag har inte sagt att det är jag som bestämmer jag har bara uttryck min åsikt.
Meningslöst eftersom stipendier inte går ändra på det viset. Stipendier är inte kollektiva belöningar det är en person som bestämt vad hans eller hennes pengar ska gå till efter dennes död. Du kan tycka vad du vill det ändras inte.
Citera
2026-08-04, 09:21
Medlem
olasvenssons avatar
Om Bella säger att hon ör en kille så får hon gå på utbildningen.
Citera
2026-08-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att den springande punkten borde ligga i ordet skötsamma. Dvs de som inte hoppar av skolan utan de som skaffar sig ett yrke och därmed har lite framtidsutsikter.

Fokus borde ligga på det sociala könet inte det biologiska.

Flickan i fråga beter sig som en skötsam kille gjorde under doktorns tid när det inte skulle ha varit möjligt för henne att delta pga samhällets dåtida normer.

Man har kunnat ändra på successionsordningen och stiftat avvecklingslagen för fideikommis, så helt säkert skulle man kunna lösa även den här sortens jämställdhetsproblem med god vilja.
En flicka som beter sig som en skötsam pojke är fortfarande en flicka. Sociala normer går i trender och vi kan inte veta vad stiftarens syften var. I juridiska sammanhang är kreativita tolkningar inte önskvärt.
Citera
2026-08-04, 11:08
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Bör Kammarkollegiet ändra stipendiet att även inkludera flickor?
Nej självklart kan det inte tillåtas. Donatorn har bestämt vad dess gåva skall gå till och vilka som stipendiet är avsett för. Det finns en massa stipendier som endast flickor kan söka och det finns en mängd andra vilkor som kan ha satts upp för stipendier. Var fan skulle gränsen gå om man i efterhand kan gå in och ändra dessa för att de är politiskt önskvärt?
Citera
2026-08-04, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
En flicka som beter sig som en skötsam pojke är fortfarande en flicka. Sociala normer går i trender och vi kan inte veta vad stiftarens syften var. I juridiska sammanhang är kreativita tolkningar inte önskvärt.

I successionsordningen var det uttryckligt att just den förstfödda pojken skulle ärva tronen. Och samma angående fideikommis att den förstfödda sonen skulle ärva allt.

Men tiderna förändras. Nuförtiden uppfattar man inte längre ovanstående som rättvist och har därför ändrat lagen.

Man behöver inte bita sig fast i något gammalt och förlegat oavsett. Det går att förnya saker till det bättre.

Det spelar ingen roll vad den förra fideikommisarien önskade. Lagen kör över hans önskan.
Citera
2026-08-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I successionsordningen var det uttryckligt att just den förstfödda pojken skulle ärva tronen. Och samma angående fideikommis att den förstfödda sonen skulle ärva allt.

Men tiderna förändras. Nuförtiden uppfattar man inte längre ovanstående som rättvist och har därför ändrat lagen.

Man behöver inte bita sig fast i något gammalt och förlegat oavsett. Det går att förnya saker till det bättre.

Det spelar ingen roll vad den förra fideikommisarien önskade. Lagen kör över hans önskan.

När blev dessa lagar, dvs succesionsordningen, ett stipendie? Du blandar äpplen och päron.

Fedeikommisie formen ändras ju inte retroaktivt utan man tar bort den.

Du kan ta bort stipendieformen också men det är nog inget man vill.

Naturligtvis kan staten som har våldsmonopol ta alla våra pengar och göra vad de vill med dem. Men det är en annan sak än att blanda lagar som gäller och ägande former
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in