2026-07-30, 13:16
Medlem
lagfrukts avatar
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Jag befarar att ordet är rena rama zigge importen.

Varför säger ni "tjej" för? Vill ni låta som stockholmska zigenare?
Citera
2026-07-30, 13:18
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

För att allt som inte är förbjudet är tillåtet.
Citera
2026-07-30, 13:23
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
För att allt som inte är förbjudet är tillåtet.
Så du är en beskedlig stackare som bara viker sig för alla nymodigheter för att du är rädd att någon ska ta anstöt av att du säger "flicka"?
Citera
2026-07-30, 13:24
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Varför skriver du inte med runskrift ?

Testa använd insidan av skallen.
Citera
2026-07-30, 13:25
Medlem
smickras avatar
Citat:
Så du är en beskedlig stackare som bara viker sig för alla nymodigheter för att du är rädd att någon ska ta anstöt av att du säger "flicka"?

Du skriver ju med ett germanskt språk. Det gjorde man inte i sverige förr.
Citera
2026-07-30, 13:26
Medlem
Vad är problemet? Tror knappast att det hör till vanligheten att ens känna till att det är ett romskt lånord och det har använts i svenskan i över hundra år, så nej det är nog ingen som gör det för att låta som en zigenare.

Sen betyder det ju inte exakt samma sak heller. Beroende på kontext så kan det vara subtila skillnader.

Antar att du själv aldrig använder lånord?
Citera
2026-07-30, 13:28
Medlem
Jordgubbes avatar
Ordet har en lång hisoria, betydelsen "ung flicka" är bara knappt hundra år, dessförinnan betydde det äldre och gifta etc, men man kan ju dra tillbaka etymologin till Indien, så skippar vi att det kom till Sverige från resandefolket. Lite kul att "tjabo" (som man väl säger om kungen) är samma.

https://en.wiktionary.org/wiki/tjej
Citera
2026-07-30, 13:30
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Varför skriver du inte med runskrift ?

Testa använd insidan av skallen.
Du förkastar ditt språk och storviker dig för nymodigheter och zigenarimport. Hur kan du försaka ditt folk så enkelt?
Citera
2026-07-30, 13:33
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Antar att du själv aldrig använder lånord?
Självklart jag gör, men inte zigenarord. Varför använder du inte kongoord och blatteord i vardagen medans du nu håller på?
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-30 kl. 13:35.
Citera
2026-07-30, 13:33
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Den officiella versionen är att det skulle blivit lånat på 1800-talet i sthlm och kommer från zigenarkulturen. Men allvarligt, vem tror att svenskar tyckte zigenare var så coola att man började prata som dom. Kanske är det tvärtom att zigenarna stal det.

Zigenare var väl helt sedda som pest och att man då skulle börja prata som dom låter mkt märkligt.
Citera
2026-07-30, 13:36
Medlem
Citat:
Självklart jag gör, men inte zigenarord, varför använder du inte kongoord i vardagen medans du håller på?
Jag bryr mig inte om varifrån lånorden kommer. Ingen aning om något av de lånord jag använder kommer från Kongo. Om så vore fallet skulle jag fortsätta använda det precis som innan.
Citera
2026-07-30, 13:36
Medlem
Citat:

Ordet finns belagt i svenskan sedan över 100 år, så särskilt hisnande modernt vet jag inte..
Vilka är det som du påstår blir kränkta över ordet flicka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in