2026-07-31, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Så varför inte jänta. Varför undermänniskornas språk?
Antar att det är en vanesak. Jänta låter bonnigt på nåt sätt men pröva att använda ordet så kanske det med tiden accepteras istället för tjej.
Citera
2026-08-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Så varför inte jänta. Varför undermänniskornas språk?
Jänta är ju dels bara förekommande i vissa dialekter, och dels används det bara i nedsättande sammanhang. ”En liten jänta ska inte komma och tro att…”, ”varför skulle jag bry mig om vad någon jänta säger om…” osv. Det har ingen neutral betydelse, som t ex ”Lars och Margareta fick en jänta förra veckan” eller ”det finns tolv jäntor och femton pojkar i klassen”
har ju ingen någonsin sagt.
Citera
2026-08-02, 20:12
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Jänta är ju dels bara förekommande i vissa dialekter, och dels används det bara i nedsättande sammanhang. ”En liten jänta ska inte komma och tro att…”, ”varför skulle jag bry mig om vad någon jänta säger om…” osv. Det har ingen neutral betydelse, som t ex ”Lars och Margareta fick en jänta förra veckan” eller ”det finns tolv jäntor och femton pojkar i klassen”
har ju ingen någonsin sagt.
Jag slår vad om att du kan föreslå ett bättre ord, och vad skulle det vara?
Citera
2026-08-04, 10:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Våra romaniord är toppen! Tjena!

Tjena kommer nog från tjänare i utryck som "ödmjuke tjänare" som mina undersåtar presenterar sig för mig när de ber om en allmosa.

Kona eller kôna istället för tjej är latcho.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-04 kl. 10:34.
Citera
2026-09-09, 16:49
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tjena kommer nog från tjänare i utryck som "ödmjuke tjänare" som mina undersåtar presenterar sig för mig när de ber om en allmosa.

Kona var en mycket gott förslag! Jag gillar också pingla som i morron pingla, eller mamsell av mademoiselle i franskan. Eller tonårsfröken. Eller tösabit som i rar liten tösabit. Fins hur många bra alternativ som helst. Allt förutom "tjej" som är en styggelse i människans anseende.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-09-09 kl. 16:54.
Citera
2026-09-09, 20:47
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

En lokal variant av den sydliga tyskens servus?
Citera
2026-09-09, 21:26
Medlem
Hannitys avatar
Nuförtiden verkar "flicka" fått innebörden "småflicka" och "tjej" är en lite äldre flicka eller ung kvinna. Finns det något annat språk som har en motsvarighet till svenska ordet "tjej"? Engelska använder ju "girl" på samma sätt som man i svenskan förr använde ordet "flicka" (alltså om allt från småflickor till unga kvinnor).
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in