2026-07-30, 13:39
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Ordet finns belagt i svenskan sedan över 100 år, så särskilt hisnande modernt vet jag inte..
Vilka är det som du påstår blir kränkta över ordet flicka?
Kalla en 15 åring för flicka så ser du vad jag menar.
Citera
2026-07-30, 13:41
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Den officiella versionen är att det skulle blivit lånat på 1800-talet i sthlm och kommer från zigenarkulturen. Men allvarligt, vem tror att svenskar tyckte zigenare var så coola att man började prata som dom. Kanske är det tvärtom att zigenarna stal det.

Zigenare var väl helt sedda som pest och att man då skulle börja prata som dom låter mkt märkligt.
Ja för 100 år sen var det knappast ingen son skulle ta ett ziggeord i munnen. Det var väl tom skottpengar på ziggisar?
Citera
2026-07-30, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Du förkastar ditt språk och storviker dig för nymodigheter och zigenarimport. Hur kan du försaka ditt folk så enkelt?
Hårda ord från någon som inte kan stava till "aldrig" och "väldig"
Citera
2026-07-30, 13:43
Medlem
Citat:
Jag befarar att ordet är rena rama zigge importen.

Varför säger ni "tjej" för? Vill ni låta som stockholmska zigenare?
Jag säger antingen brud eller luder. Tjej låter så jävla 80-tal.
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Zigenare var väl helt sedda som pest och att man då skulle börja prata som dom låter mkt märkligt.
Håller med, även i Spanien ses zigenare som pesten själv, trots det så använde unga spanjorer zigenarord för kille och tjej där, payo och paya.
Senast redigerad av Moranco 2026-07-30 kl. 13:47.
Citera
2026-07-30, 13:45
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag bryr mig inte om varifrån lånorden kommer. Ingen aning om något av de lånord jag använder kommer från Kongo. Om så vore fallet skulle jag fortsätta använda det precis som innan.
Ja du svalde blatteimporten med hull och hår, bete och sänke. Har du ingen egen ryggrad ditt blötdjur? Har du ingen skam i kroppen? Är du en sånn beskedlig stackare som bara följer med fårskocken utan att ställa några egna krav eller har egna åsikter om saker och ting?
Citera
2026-07-30, 13:46
Medlem
Citat:
Kalla en 15 åring för flicka så ser du vad jag menar.
Ja, jo.. Revolterande tonåringar med identitetskris kan nog vara lite extra känsliga för sånt.
Citera
2026-07-30, 13:47
Medlem
Citat:
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Flicka låter kanske lite för barnsligt - Tjej är väl mer riktat åt en tonåring
Men det finns väldigt många modifierade låneord i svenska språket, speciellt från engelska
Man gamar datorspel, chillar, tar selfie, influencer, lajka någon, streaming, online, app osv...
Citera
2026-07-30, 13:47
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Romerna och samerna har numer inofficiell ställning i Sverige som Ursprungsfolk.

Lattjo, kan tyckas då historien motsäger detta.

Men akademiska Sveriges professorer vill ha det så, då det är en käftsmäll på nationella & konservativa.

Och den samhallsbärande medelklassen står helt bakom här. Totemdjur och symboltänk.
Citera
2026-07-30, 13:48
Medlem
Citat:
Är du en sånn..
Ordet sånn existerar inte, du menar sån.
Citera
2026-07-30, 13:49
Medlem
Citat:
Ja du svalde blatteimporten med hull och hår, bete och sänke. Har du ingen egen ryggrad ditt blötdjur? Har du ingen skam i kroppen? Är du en sånn beskedlig stackare som bara följer med fårskocken utan att ställa några egna krav eller har egna åsikter om saker och ting?
Har åsikter om väldigt mycket. Att jag inte delar din åsikt om exakt vilka lånord som är godkända ändrar inte på det. Det är inte en viktig fråga för mig.

Men om du nu ska ha så mycket åsikter om språk borde du faktiskt förbättra ditt eget en hel del.
Citera
2026-07-30, 13:49
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Vad var fel med flicka? Det är ett urnordiskt ord. Det låter fint. Men flicka får man knappt säga utan att någon blir kränkt. Jag har märkt att även omyndiga unga flickor benäms med "tjej" och inte flicka, så hur ska ni ha det!? Ach, "tjej" har fullständigt tagit över.

Upphör aldrig att förvåna mig vad folk har för knäppa käpphästar.
Citera
2026-07-30, 13:50
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Flicka låter kanske lite för barnsligt - Tjej är väl mer riktat åt en tonåring
Men det finns väldigt många modifierade låneord i svenska språket, speciellt från engelska
Man gamar datorspel, chillar, tar selfie, influencer, lajka någon, streaming, online, app osv...
Anglofoner gav oss hela den moderna världen vi lever i, det är en slags hyllning till kulturen som visat sig starkast när man börjar använda deras uttryck och språk. Vad har zigenarkulturen gett oss förutom "tjej", bedrägerier, stöld och nedskräpning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in