2026-09-05, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
En annan intressant aspekt på detta fall är alla trollen i tråden som hänger upp sig på att Misje Verde var upphinnande båt.

Låt säga att snipan varit på nordgående istället och allt annat lika. Snipakaptenen uppmärksammade inte Misje Verde, såg nästan ingenting, såsom brorsan beskriver förhållandena som jag citerade nyss, och uppmärksammade inte MV förrän det var försent.
Ombord Misje Verde är allt precis lika.

Hade trollen i tråden då helt plötsligt tyckt att allt var snipapappans fel, eller är allt fortfarande Misje Verdes fel?

Har du helt tappat konceptet?

Precis helt irrelevant att fundera över hypotetiska händelser likt de många dårar som jämför stillastående bilar på motorvägen osv.
Citera
2026-09-05, 08:47
Medlem
snigel1s avatar
Ur förhöret med Brodern Simon som är sjökapten och jobbat på lotsstationen i Marstrand.

”Jag vet ju också
att på bryggan är det svårt att se. Så jag måste säga att jag verkligen klandrar varken lotsen
eller skepparen. För jag kände att det kunde lika gärna ha varit jag som stod på bryggan. Jag
har all förståelse för det.”

Snacka om att ha lotsat sin brors familj in i döden. Hoppas han får ordentligt själsligt stöd. Folk har suiciderat för mindre.
Senast redigerad av snigel1 2026-09-05 kl. 08:50.
Citera
2026-09-05, 09:11
Medlem
Citat:
En annan intressant aspekt på detta fall är alla trollen i tråden som hänger upp sig på att Misje Verde var upphinnande båt.

Låt säga att snipan varit på nordgående istället och allt annat lika. Snipakaptenen uppmärksammade inte Misje Verde, såg nästan ingenting, såsom brorsan beskriver förhållandena som jag citerade nyss, och uppmärksammade inte MV förrän det var försent.
Ombord Misje Verde är allt precis lika.

Hade trollen i tråden då helt plötsligt tyckt att allt var snipapappans fel, eller är allt fortfarande Misje Verdes fel?

Det här va intressant angående rollfördelningen mellan lots och kapten. Verkar vara väldigt vanligt att lotsen tar över hela kommandot på bryggan. Iaf inte ovanligt:

"Ett problem vid Master Pilot Exchange – processen där befälhavaren och lotsen utbyter information och planerar navigationen in till hamn – är att den sker under tidspress.

– I regel handlar det bara om några minuter. Lotsen stiger ombord, hälsar, drar det allra viktigaste snabbt, tar över kommandot och små-briefar under infarten, om någon lyssnar. Fartygsbefälen är ofta passiva eftersom de inte har koll på färdplanen, säger Magnus Anderson, konsult och lots, som också arbetat i projektet"
Citera
2026-09-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ännu en gång. Vilka omständigheter tänker du på? Du vet väl om att lagen om dubbdäck är formulerad som ett förbud att ha dubbar viss del av året?
En sista gång

vi får köra med dubbdäck 12 månader om året om omständigheterna så kräver.
Citera
2026-09-05, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ur förhöret med Brodern Simon som är sjökapten och jobbat på lotsstationen i Marstrand.

”Jag vet ju också
att på bryggan är det svårt att se. Så jag måste säga att jag verkligen klandrar varken lotsen
eller skepparen. För jag kände att det kunde lika gärna ha varit jag som stod på bryggan. Jag

Snacka om att ha lotsat sin brors familj in i döden. Hoppas han får ordentligt själsligt stöd. Folk har suiciderat för mindre.
Ja som jag sakt, undvik trafikerade farleder och för de som inte verkar vilja förstå att detta är sjövett(ej paragrafer) betyder undvik minimera tänk efter minska osv

Håll uppsikt

Man ska komma ihåg att det kan komma mer en ett fartyg ibland också och från båda hållen.

Unvik... gå inte över en motorväg samma sak

Sund sjövett räcker för alla fritidsbåtsägare.
Citera
2026-09-05, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Så kan det kanske vara.
Har du sett att åklagaren har påstått att snipan saknat lysande lanternor? Inte jag i alla fall.

Du jagar en ointressant fråga.
Har du sett att åklagaren sagt att lanternorna var tända?

Jag jagar information, vad jagar du?
Citera
2026-09-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
En sista gång

vi får köra med dubbdäck 12 månader om året om omständigheterna så kräver.
En sista gång, kan du ge något exempel på en sån omständighet och vad har det med lanternorna att göra?

Du ska ha lanternor i mörker och nedsatt sikt men det finns inget förbud att ha dem tända dygnet runt.

Du får ha dubbdäck mellan 1 oktober och 15 april. Övrig tid är det förbjudet såvida det inte förväntas vinterväglag.

Så givetvis får du köra med dubbdäck om det snöar i juli eller om helvetet fryser till is.

Men vad har lanternor och vinterdäck med varandra att göra? Det är helt olika fordon.

Argumenterar du för att de gjorde fel som inte tände lanternorna i dagsljus för att man får ha dubbdäck om det snöar i juli?
Citera
2026-09-05, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1

”Jag vet ju också

Det kommer även en fortsättning:
FL: Så, då rullar det igen och klockan är 11.14. Några kompletterande frågor har jag. Du
berättade att du är utbildad sjökapten.
VT: Mm
FL: Har du jobbat på den här typen av fartyg som passerar er?
VT: Ja, det kan man säga. Jag gjorde praktik på en torrlastare. Men det var ju inte mycket jag
var på bryggan då egentligen. Jag var mer matros än styrman på den båten, kan man säga.
FL: Okej
VT: Så det var ju mycket så här, öppna lastluckor och köra kran och sånt.
FL: Du uttryckte nämligen tidigare i förhöret att du hade en förståelse för att det kan vara
svårt att se. Så det var därför jag undrade. Svårt att se uppifrån en stor båt.
VT: Ja
FL: Så det var därför jag undrade vad din erfarenhet till sjöss var.
VT: Ja, jag ser ju också att den båten hade en stor grävmaskin framför bryggan. Det är så
mycket som skymmer. Jag fattar att det var svårt. Som jag förstod det så hade de dåligt med
utkik. Och det kan man ju möjligtvis kritisera. Men i vanliga fall så hade man ju haft kapten
och en utkik. Och nu hade de en lots som utkik då kan man säga. Så jag tycker inte det är så
konstigt.

FL: Vad sa du om det här med grävmaskin?
VT: Ja, det stod en grävmaskin på däck.
FL: Det stod en grävmaskin på däck?
VT: Ja Det var ju den som lossade båten gissar jag.
FL: Ja okej
VT: Så de grävde ur lastrummet.
FL: Jaha, jaja.
VT: Och det gör ju att sikten är sämre såklart. Men det är ju tillåtet att ha det. Som skeppare
hade jag ju inte ifrågasatt. Om redaren säger att den ska stå här. Jag kan ju inte säga att den
får ni lyfta i land. Då fungerar ju inte båten som den ska. Så det är ju inget att ifrågasätta.
Han konstaterar fakta, vi får hoppas att det gör att han kan bearbeta händelsen på ett bra sätt. Med förståelsen för de svårigheter som lotsen och kaptenen hade, så kanske förlåtelsen för deras misstag också finns där.
Citera
2026-09-05, 10:05
Medlem
Har försökt hänga med i tråden men har fortfarande inte förstått om pappan är helt friad. Det står ju att lotsen och kaptenen står åtalade. Innebär det att pappan inte gör det?

En annan grej. Angående pappans bristande uppmärksamhet bakåt, kan det inte det ha berott på att broderns båt hade krånglat och låg framför? Uppmärksamheten riktades extra mkt dit då, tänker jag, på bekostnad av uppsikten bakåt.
Citera
2026-09-05, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Min bedömning av de filmer jag har på MV en timme innan olyckan är att hon inte har lanternor tända, men svårt att säga säkert utifrån bildkvalitén. Det är ju dessutom väldigt ljust ute.
Kommersiella fartyg brukar ha lanternorna på hela tiden, genom att göra så glömmer man dom aldrig och ifall det temporärt blir dåligt väder så är dom på.
Citera
2026-09-05, 10:49
Medlem
Citat:
Som den analfabet du uppenbarligen är så bör du avstå från att uttala dig om andras läsförmåga

Och var i åtalet anklagar åklagaren någon av de misstänkta för brott mot regel 19?
Som sagt, lär dig läsa.

Nej. MV behöver inte förklara minsta lilla skit om saker och ting för vilka de inte är åtalade. Det är en av våra allra mest grundläggande rättsprinciper.
Det är bara okunniga killgissare på internet som sitter och påstår sådana befängda saker.

Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Har du sett att åklagaren sagt att lanternorna var tända?

Jag jagar information, vad jagar du?

Har den tekniska undersökningen bekräftat att brytaren var i position för tända lanternorna?
Citera
2026-09-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det här va intressant angående rollfördelningen mellan lots och kapten. Verkar vara väldigt vanligt att lotsen tar över hela kommandot på bryggan. Iaf inte ovanligt:

"Ett problem vid Master Pilot Exchange – processen där befälhavaren och lotsen utbyter information och planerar navigationen in till hamn – är att den sker under tidspress.

– I regel handlar det bara om några minuter. Lotsen stiger ombord, hälsar, drar det allra viktigaste snabbt, tar över kommandot och små-briefar under infarten, om någon lyssnar. Fartygsbefälen är ofta passiva eftersom de inte har koll på färdplanen, säger Magnus Anderson, konsult och lots, som också arbetat i projektet"

Här blandar du äpplen och päron. Ovan citerar du vad som gäller vid anlöp av hamn. MV hade en inomskärslotsning. Enligt SOLAS Ch V och Reg 35 ska fartygsbefälen kontrasignera färdplanen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in