2026-09-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det fanns inta bogserande traktorer i farleden, inte båtar heller. Ibland är det svårt att finna logik i dina inlägg.

Om du inte förstår min logik behöver du inte svara på mina inlägg.

Traktor= långsamt gående fordon.
I detta fall småbåtarna som åtminstone en bit bogserade varandra.
Citera
2026-09-02, 14:55
Medlem
Bra video med Carolus Ramsay. Vid dålig sikt ska fritidsbåtar inte lämna hamn alls. Vid dålig sikt ska fritidsbåtar omedelbart lämna den farled de befinner sig i. Dålig sikt innebär även mörka delen av dygnet.
Citera
2026-09-02, 15:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Ok intressant.
Då vore ju mobilen bra att använda för småbåtsägare liksom pappan och brodern.

OM man vill kosta på ett informationssystem för detta, så kan man hämta AIS-uppgifter från sjöfartsverket, och uppdatera ett sjökort (typ sjökortsvisaren) med AIS-informationen. Denna information skulle man då kunna rådfråga vid behov - dvs ungefär som Skippo, men inget betaltjänst utan levererad av skattebetalarna...

MEN, löser man ett verkligt problem?

Om man håller relevant utkik (snipans stora egna misstag) lär man ju se fartygen på riktigt, och ser man dem lär man ju passa sig. Mot okunniga (kamikaze-idioter utan minsta sjövett) hjälper det ju inte ändå. Den lilla grupp som ändå missar farliga fartyg i närheten kommer ju mestadels att räddas av att fartygskaptener och lotsar vanligen lyckas överraskande bra att hålla undan i farlederna.

Det är ju fortfarande ytterst ovanligt att snipans misstag kombineras med fartygets misstag och resultatet dessutom blir en kollision, inte bara "onödigt nära".
Citera
2026-09-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Som man kan läsa i FUPn så fattade ju lagret till slut eld, så när Verde passerade så låg broderns snipa och drev i vattnet ca 50-100m på styrbord sida. Brodern va dock på ett vis erfaren till sjöss och sa i förhör att han trodde att Verde eventuellt missat honom när de kom förbi då han vet av erfarenhet att det är väldigt dålig sikt uppe på bryggan på fartyg.

Det var rena turen att brodern inte låg och guppade 360grader rakt framför.
Lagret börja brinna eftet Misje Verde passerat dem enligt fup.
Citera
2026-09-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenPucko
Att hänga ut dessa bröder som unika i dåligt ansvarstagande är för mig osmaklig moralpredikan.

Du har rätt till din uppfattning, även om jag inte håller med.

"Moralpredikan"...?
Tja, det var inte jag som lastade in familj och ungar och sedan såg till att bli nedseglad.

Jag säger vad jag tycker, svårare än så är det inte.
Citera
2026-09-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Kikar i FUPen - filmen från KBV börjar 21:32 och då är det åtminstone 2 300 meters sikt (regnar fortfarande). Det finns en annan film från 21:28 rakt upp emot olycksplatsen och sikten är återigen över 2 000 meter.

Jag tror inte att regnet var någon avgörande faktor. I s f hade förundersökningen nog påvisat detta.

Citerar från brodern ur FUP, låter ändå som att sikten va kraftigt nedsatt i mina öron (låter väl som ett typiskt väder man absolut inte vill vara ute i en farled med snipa och familj?)

"
När vi gick strax innan katten. För det var riktigt dålig sikt. Så jag körde ju efter GPS-en.
Och så när jag såg katten och kunde visuellt se den då var vi inte långt ifrån den. Då kunde
jag navigera efter land.

FL: Varför var det dålig sikt?

VT: Över regn. Regn och mulet var det. Och sen så gick ju... Så hade vi ju den här... Det var
ju inte mycket sjö. Skulle jag uppskatta 30 centimeter vågor eller någonting. Men de gick
precis i näsan på oss. Och så blåste det ju. Också rätt i näsan. Så jag fick ju allt. När vi skar
vågorna så skvätte det ju upp över rutan. Så jag körde ju med vindrutetorkaren fullt. Jag hade
svårt att... Och det blir ju också de här fritidsbåtvindrutetorkarna. Det är ju bara en sån liten
bit man ser, inte mycket sikt. Så det var liksom full koncentration framåt. Och när jag såg
katten och jag tittade bak. Då hade jag ju tappat... Den svängde ju så här ganska mycket. Och
då tappade jag ju bort det igen. Så det var liksom väldigt mycket fokus framåt och inte mkt bakåt.

Det jag syftade på är att det lite var sådana situationer som han experten i SVT menade att fritidsbåtar ska lägga sig utanför farleden tills vädret lugnat sig och de kan se bra framåt och ha uppsikt bakåt
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-02 kl. 15:39.
Citera
2026-09-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitolen
Lagret börja brinna eftet Misje Verde passerat dem enligt fup.

Ja jag hade fel, jag såg nu att brodern sa att den började brinna samtidigt som Verde passerade. "Allting skedde samtidigt där" när Verde passerade

Men återigen, väldigt tur...
Hade han då legat 50 m mer åt babord och 50 m längre fram hade det nog varit kört
Citera
2026-09-02, 15:38
Medlem
Citat:
Om du inte förstår min logik behöver du inte svara på mina inlägg.

Traktor= långsamt gående fordon.
I detta fall småbåtarna som åtminstone en bit bogserade varandra.
Men var det i dimma och på 90-väg?

Det här är ett diskussionsforum och då får du nog leva med att dina argument blir motsagda och ibland rent av dumförklarade. Speciellt om du försöker framföra en åsikt med påhittade argument.

Vid det här alldeles speciella tillfället så bogserade båtarna inte varandra, det är för övrigt helt omöjligt för två båtar (eller långtradare) att bogsera varandra, men vi kan bortse ifrån det denna gång. Det var inte heller dimma, det var dagsljus och bra sikt. Olyckan filmades på långt avstånd så det är bevisat utom tvivel.

Ett tips är att du faktiskt försöker läsa FUP:en.

Citat:
Ja det stämmer.

Men om en traktor bogserar en annan traktor långsamt i dimma på en 90 väg och sen någon kör på dem bakifrån så lär traktorn vara vållande.

Jag har inte läst Fup. Var småbåtarna rätt i farleden till höger eller låg de mitt i?
Citera
2026-09-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolmes
Bra video med Carolus Ramsay. Vid dålig sikt ska fritidsbåtar inte lämna hamn alls. Vid dålig sikt ska fritidsbåtar omedelbart lämna den farled de befinner sig i. Dålig sikt innebär även mörka delen av dygnet.
Mycket sant där. Nu var det ju förvisso inte särskilt dålig sikt vid det aktuella fallet. Sikten var ju åtminstone 2 300 meter (på KBVs videor) och lastfartygets befälhavare rapporterade >4 km. Mörkt var det inte heller, det var en stund kvar till solnedgång.

Men ja, man skall vara varsam i större farleder. Dock är mörker inget större problem - lanternor fungerar väl och så länge man klarar navigationen så är oftast inte möten med fartyg några som helst svårigheter, tvärtom.
Citera
2026-09-02, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Men var det i dimma och på 90-väg?

Det här är ett diskussionsforum och då får du nog leva med att dina argument blir motsagda och ibland rent av dumförklarade. Speciellt om du försöker framföra en åsikt med påhittade argument.

Vid det här alldeles speciella tillfället så bogserade båtarna inte varandra, det är för övrigt helt omöjligt för två båtar (eller långtradare) att bogsera varandra, men vi kan bortse ifrån det denna gång. Det var inte heller dimma, det var dagsljus och bra sikt. Olyckan filmades på långt avstånd så det är bevisat utom tvivel.

Ett tips är att du faktiskt försöker läsa FUP:en.

Haha, du skriver att han ska läsa FUPn och du säger att du läst den och att det var bra sikt, jag undrar om du öht läst den själv?😅

Såhär sa brodern i förhör:

"
VT:
När vi gick strax innan katten. För det var riktigt dålig sikt. Så jag körde ju efter GPS-en.
Och så när jag såg katten och kunde visuellt se den då var vi inte långt ifrån den. Då kunde
jag navigera efter land.

VT: Över regn. Regn och mulet var det. Och sen så gick ju... Så hade vi ju den här... Det var
ju inte mycket sjö. Skulle jag uppskatta 30 centimeter vågor eller någonting. Men de gick
precis i näsan på oss. Och så blåste det ju. Också rätt i näsan. Så jag fick ju allt. När vi skar
vågorna så skvätte det ju upp över rutan. Så jag körde ju med vindrutetorkaren fullt. Jag hade
svårt att... Och det blir ju också de här fritidsbåtvindrutetorkarna. Det är ju bara en sån liten
bit man ser, inte mycket sikt. Så det var liksom full koncentration framåt. Och när jag såg
katten och jag tittade bak. Då hade jag ju tappat... Den svängde ju så här ganska mycket. Och
då tappade jag ju bort det igen. Så det var liksom väldigt mycket fokus framåt och inte mkt fokus bakåt"

Kanske i dina öron låter som säkert väder att navigera i, men andra uppfattar nog det som aningen riskfyllt
Citera
2026-09-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
OM man vill kosta på ett informationssystem för detta, så kan man hämta AIS-uppgifter från sjöfartsverket, och uppdatera ett sjökort (typ sjökortsvisaren) med AIS-informationen. Denna information skulle man då kunna rådfråga vid behov - dvs ungefär som Skippo, men inget betaltjänst utan levererad av skattebetalarna...

MEN, löser man ett verkligt problem?

Om man håller relevant utkik (snipans stora egna misstag) lär man ju se fartygen på riktigt, och ser man dem lär man ju passa sig. Mot okunniga (kamikaze-idioter utan minsta sjövett) hjälper det ju inte ändå. Den lilla grupp som ändå missar farliga fartyg i närheten kommer ju mestadels att räddas av att fartygskaptener och lotsar vanligen lyckas överraskande bra att hålla undan i farlederna.

Det är ju fortfarande ytterst ovanligt att snipans misstag kombineras med fartygets misstag och resultatet dessutom blir en kollision, inte bara "onödigt nära".
Ja, det löser problemet att man ska korsa en farled och även om man har uppsikt så kan man ju inte se snabb-gående större fartyg bakom öar exempelvis och det kan hända att man får panik. Men om det fanns en app som bara visar en karta + ais, då kan man ju se det innan och planera sin korsning bättre, men appen behöver då vara lite bättre än skippo som ser ut att vara kodat av amatörer. 1 timme för att förbruka 1 dags batteri.
Citera
2026-09-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Haha, du skriver att han ska läsa FUPn och du säger att du läst den och att det var bra sikt, jag undrar om du öht läst den själv?😅

Såhär sa brodern i förhör:

"
VT:
jag navigera efter land.

då tappade jag ju bort det igen. Så det var liksom väldigt mycket fokus framåt och inte mkt fokus bakåt"

Kanske i dina öron låter som säkert väder att navigera i, men andra uppfattar nog det som aningen riskfyllt
Tror du att dom där 30cm höga vågorna även stänkte upp på fartygets vindruta så de hade svårt att se med sina fritidsbåtsvindrutetorkare?

Det räcker inte att läsa, man måste även förstå vad man läser. Står det någonting om dimma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in