Citat:
Bara för att visa att det inte är så enkelt att lagstifta bort olyckor:
Hur skall man fånga in de som behöver utbildningen? Skall man ha körkortskontroller på sjön? Hur gör man då?
Var skall gränserna gå? Skall kajaker och ekor omfattas? Skall de reglerna gälla alla, några eller bara ibland? Vem betalar? Vem kollar så man har en sändare? Polisen? Kustbevakningen?
Kanske skall man tänka tvärtom, att man ordnar en tjänst där alla AIS-fartyg visas på en kartbild på mobilen och begär att alla småbåtar har den och använder den? Kan man det?
(Du är kanske inte insatt i det tekniska, det är jag; om alla båtar har AIS, finns det plats på frekvensbandet och hur skall man undvika att översvämma AIS-systemet med onödig information).
Det KAN ju vara så att det redan fungerar så bra man kan begära (i det stora hela, sådant här händer MYCKET sällan) och det som behövs är en förnyad påminnelse att ALLA har ansvar, inte bara de som är på sjön för att det är roligt.
Att så många är så hårda mot snipans förare (brist på sjövett etc etc) är ju egentligen ett tecken på att alla egentligen redan vet hur man bör uppträda - men man vill ju kanske inte acceptera en liten smygande oro för att "detta kan inte hända mig för jag har koll och gör rätt".
Kanske detta är förklaringen till den närmast besinningslösa ilskan mot snipans förare.