2026-08-31, 22:48
Medlem
Såg precis en video på hur båtarna och fartyget ska ha åkt. Hur kunde det ta 30 min innan brodern larmade? Han uppgav att han tyckte fartyget passerade nära men valde ändå inte att kolla bak åt snipans håll?

Har någon fått klarhet kring detta?
Citera
2026-08-31, 22:49
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffloplopp
Det är ändå märkligt att totalt 4 vuxna, 2 i varje båt att ingen av de 4 hade lagt märke till fartyget bakom. Vad kan anledningen vara till det? Kan det vara som så att det helt enkelt var dålig sikt bakåt. Vi vet att kapellet var uppe vilket gör sikten akterut begränsad. De färdades i områden där öar runt hakefjorden och annan landsmassa, uddar osv, kan ha gjort att fartyget inte gick att se tillräckligt tydligt. Man behöver ha i åtanke att de kan finnas flera faktorer även som vågor, väder, båtens rörelse kan ha gjort att tiden där de visuellt kunde se fartyget var väldigt begränsat, eftersom ingen av de 4 vuxna hade sett de. Då säger ändå pappan att han aktivt kollat omgivningen efter fyrar, att öar stämmer med gps, att han sett en segelbåt och noterat att det är lite båtar ute i rörelse. Fartyget har säkerligen varit visuellt synligt under en viss tid, men olyckligtvis har det isf varit med tajming där ingen av 4 vuxna kollade bakåt. Innan olyckan var det ändå relativt ljus så fartygets lampor syndes säkerligen inte. Fartyget är också grönt och svart, kan ha smält in med landskap, öar etc när de var långt bakom. Lotsen säger att han ställde sig upp och gick till andra sidan för att se visuellt med jämna mellanrum. Då är det ytterligare en vuxen som missar. Nånting måste gjort att de inte såg varandra visuellt när alla 5 missar..

Vi vet att det vart motorproblem för brodern en stund innan och att de fick bogsera en bit. Vi vet att de hade semester och "förskjutit" dygnen. De hade inte som avsikt att vara kvar på vattnet utan det vart fördröjning genom brorsans motorproblem.

sen ska man inte glömma hur mycket snabbare fartyget var. Han hade iprincip behövt titta bakåt var 3min kanske tom oftare för att hinna se fartyget i tid. Han hade focus framåt för att han dels kollade efter hans bror så han inte fått problem igen, han kollade framåt efter fyrar. Inte realistiskt att kontinuerligt ställa sig upp och kolla ut genom ett hål och där vända sig helt om för att se bakåt. De hade troligen inte räckt att bara vrida huvudet lite eftersom fartyget höll samma kurs, kom rakt bakifrån och kan på så vis hamna i död vinkel. Sen ska man inte glömma att fritidsbåten är skyldig att hålla samma kurs och det är inte säkert att utgången blivt annorlunda beroende på om han skulle förstå att fartyget inte såg de och inte tänkt väja och då ändå inte hinna flytta sig i tid. Marginalen handlar om korta minuter. Alltså fartyget hinner ikapp med ca 1km på 6min. När de är 200m bakom är de ca 1minut kvar till krock. Det går fort.

Det var sannerligen märkligt att ingen lade märke till fartyget bakom, men du har fel om vad det beror på.

Vi vet att sikten var mellan 4 och 10 kilometer enligt SMHI. Vi vet också att Misje Verde var väl synlig på Kustbevakningens kamera på cirka 1700 meter. Räknar man med 1700 meter och 5 knops närmande har Misje Verde garanterat varit visuellt väl synlig från dödssnipan i elva hela minuter. Om pappan hade bemödat sig att se sig om en gång var tionde minut så han garanterat sett Misje Verde och kunnat göra en lugn liten sväng för att ta sig ur vägen.

Men pappan i dödssnipan har själv sagt att det inte var "prio ett" att kolla bakåt.

Inget av det här förringar inte lotsens och skepparens ansvar, men det kan förhoppningsvis rädda någons liv att minnas hur det kan gå om man inte ser sig om ute på sjön.
Citera
2026-08-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Men vi skiter i vad du gör i trafiken och mamman och dottern likaså.
Det är helt ointressant.

Det här handler inte om att vara paragrafryttare.
Brott har begåtts och det ska givetvis utredas. Misje V har dödat en halv familj.

Pappan kommer fundera hela livet på varför han inte gjorde si eller så.
Du behöver inte berätta det.
Vilka är VI, för du talan för fler?

Det handlar som alltid i olyckor om nummer ett, ta reda på vad orsaken var nummer två hur kan man undvika att det händer igen. STRAFF LÖSER INTE DETTA utan utbildning gör det, se mina två regler ovan!!
Citera
2026-08-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du känner dig tvärsäker, men den känslan baseras inte på fakta. Dina tvärsäkra känslor om olyckan är lika relevanta som dina hungerskänslor. De är privata och tillför ingenting.
Jo den baseras på FAKTA, tänk till lite nu för en gång skull.

Då måste väl fatta att om han följt mina två reglera hade mamman och dotter levt idag, jag är helt säker på att pappa och brodern håller med mig till 100% och samtidigt tycker att du är en paragrafryttare.
Citera
2026-08-31, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Såg precis en video på hur båtarna och fartyget ska ha åkt. Hur kunde det ta 30 min innan brodern larmade? Han uppgav att han tyckte fartyget passerade nära men valde ändå inte att kolla bak åt snipans håll?

De hade en hel del stress på broderns båt. Dels att fartyget kom nära och han sa till barnen att de skulle titta på fartyget samtidigt som han hade motorproblem och när han vart distraherad av fartyget började plasten runt ett lager brinna så det började bli rökfyllt i ruffen. Mamman fick då lyfta upp barnen genom luckan för att komma undan röken medan han stod där bak och släckte. De vart stressade att de då hade stannat båten och var mitt i farled. De ringde till pappan på båten doris men de svara inte. Kan ändå förstå i denna situation att de inte riktigt tänkte snabbt och klart på att de kunde skett en olycka bakom.
Citera
2026-08-31, 23:10
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Det var sannerligen märkligt att ingen lade märke till fartyget bakom, men du har fel om vad det beror på.

Vi vet att sikten var mellan 4 och 10 kilometer enligt SMHI. Vi vet också att Misje Verde var väl synlig på Kustbevakningens kamera på cirka 1700 meter. Räknar man med 1700 meter och 5 knops närmande har Misje Verde garanterat varit visuellt väl synlig från dödssnipan i elva hela minuter. Om pappan hade bemödat sig att se sig om en gång var tionde minut så han garanterat sett Misje Verde och kunnat göra en lugn liten sväng för att ta sig ur vägen.

Men pappan i dödssnipan har själv sagt att det inte var "prio ett" att kolla bakåt.

Inget av det här förringar inte lotsens och skepparens ansvar, men det kan förhoppningsvis rädda någons liv att minnas hur det kan gå om man inte ser sig om ute på sjön.
Nej nu lugnar du dig.
Det småbåtsägare har lärt sig av denna händelse är att man behöver inte titta bakåt för fartyg har väjningsplikt, därför är fler olyckor att vänta. Eller så är folk inte såna idioter så de offrar sitt liv för att ha rätt och fortsätter hålla koll som man ska.

Det snackas om att det inte lönar sig att skuldbelägga farsan men det tjänar inte heller något till att skuldbelägga någon annan, det var en olycka, en rad olyckliga omständigheter som det brukar va vid olyckor.

Det är däremot ren idioti att friskriva farsan från ansvar när han missade ett 170 meter stort fartyg!
Citera
2026-08-31, 23:17
Medlem
Borde inte Albin dömmas för vållande till annans död? Att skylla på fartygskaptenen är väl ganska skevt. Albins båt skulle aldrig ha varit på den platsen och hur kunde han inte sett till att alla hade flytvästar. Han var kapten på sin lilla båt och hade därmed ansvar över sina passagerare.

Han får ta och byta jobb från komiker för många kommer oavsett utgång i rättegång anse att han är en bidragande faktor till olyckan, tyvärr.
Men det är något han får leva med.

Vet man om han var nykter ens?
Citera
2026-08-31, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen

… och minst samma tid visuellt, plus radarekon som jag inte minns hur tidigt nu, där Misje V kunnat agera på flera sätt.
Vet att du säger att det inte förringar lots eller skepparens ansvar, men åklagaren slår onekligen huvudet på spiken när han i förhör frågan lotsen ang jobbet på bryggan;
Vad pysslade du med?
Citera
2026-08-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Nu försöker vara lite kvick och be mig berätta vilket lager som pajjat.

Så, du får berätta vad som brann istället, låt höra nu bezzerwisser!

N.Armstark är ett ökänt troll på forumet.
Bäst att bara ignorera trollet

Utifrån beskrivningen i FUP så rör det sig om ett skottmonterat trycklager, på dessa båtar från det året sannolikt ett Scatra/Aquadrive CVA.

Risken är ju nu efter detta helt huvudlösa agerande att plasten i skottet är förstörd av värmen och elden som uppstod. Han hade skickat in familjen i fören på båten för att det lät så mycket och körde själv med hörselskydd! Alltså vilka jävla idioter det finns.

Ur FUP:
Citat:
Propelleraxellagret var ju
dåligt, det Skramla. Och till slut så var det ju så... Det var ju till och med så att jag skickade
fram dem i ruffen och stängde om dem. För att det var ju ett oväsen bak där. Så jag satt ju
med mina hörselskydd på mig.
Citera
2026-08-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Vilka är VI, för du talan för fler?

Det handlar som alltid i olyckor om nummer ett, ta reda på vad orsaken var nummer två hur kan man undvika att det händer igen. STRAFF LÖSER INTE DETTA utan utbildning gör det, se mina två regler ovan!!

Precis ingen bryr sig om hur du kör bil.
Begrip bara det.

Har man begått ett brott ska man stå till svars. Det är poängen med rättsystemet.
Ingen har påstått att straffet löser något.
Citera
2026-08-31, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Borde inte Albin dömmas för vållande till annans död? Att skylla på fartygskaptenen är väl ganska skevt. Albins båt skulle aldrig ha varit på den platsen och hur kunde han inte sett till att alla hade flytvästar. Han var kapten på sin lilla båt och hade därmed ansvar över sina passagerare.

Han får ta och byta jobb från komiker för många kommer oavsett utgång i rättegång anse att han är en bidragande faktor till olyckan, tyvärr.
Men det är något han får leva med.

Vet man om han var nykter ens?

Du har helt klart en poäng!

Alkoholprov togs först ca 3 timmar efter olyckan. Då var han grön, men om han var det vid olyckan, det vet vi ju inte. På den tiden kan han ha gått ifrån en klart olaglig nivå till att bli ren.
Det verkar dock inte finnas anledning att tro att han skulle varit det. De verkar ha kört båt hela dagen.
Citera
2026-08-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78

Han hade ju inte heller någon uppsikt bakåt och hade en båt som inte var sjöduglig och började brinna mitt alltihop. Jo det är säkert, hans båt började brinna bara minuter efter hans bror blivit överkörd. Han ringde sin bror för att få hjälp och blev arg när brorsan inte svarade. Han ringde själv efter ca 30 minuter till sjöräddningen för att få hjälp med sin båt och fick då veta att de redan var på väg till området pga en annan olycka, att det var hans bror visste han inte då.

Ja, den här histrorien är så sjuk i huvudet med två stycken bröder som verkar vara i klass med "Uti bôgda" och allt är så osannolikt så om någon gjorde en film skulle alla säga att den var dålig för att den är så overklig. Helt makalöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in