2026-08-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Åklagaren deltar i förhören, i egenskap av åklagare.

Lotsen påpekar för åklagaren att åklagaren själv har drivit ett fall där åklagaren har hävdat att samma farled i en annan passage som är bredare än denna är trång farled. Och åklagaren instämmer att så är fallet. Det kan liksom inte bli tydligare än så att detta är en trång farled och att det är, har varit, åklagarens egen uppfattning och linje i andra åtal.

Därtill ska åklagare, i egenskap av den åklagare han är, veta om att en trång farled inte definieras av de aktuella fartygens beskaffenhet, vilket det finns prejudikat på. Ändå försöker han manipulera sitt förhörsobjekt, lotsen, till att säga detta. Det här är helt klart ett riktigt svin till åklagare som jag vill påstå begår rena brott i sitt sätt att driva denna förundersökning. Han är skyldig enligt lag att bedriva den objektivt och att utreda också sådant som är till de misstänktas fördel. Men istället manipulerar han för att förvränga sanningen till motsatsen.

Det här är fan bland det värsta jag sett.

Tackar för förklaringen! Jag fick liksom inte ihop det 🫣
Citera
2026-08-30, 09:56
Medlem
diseuses avatar
Sveriges Radio Ekot har idag ett nytt reportage om hur en norsk lots hade larmat om sikten på fartyget innan olyckan.
Citera
2026-08-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Sveriges Radio Ekot har idag ett nytt reportage om hur en norsk lots hade larmat om sikten på fartyget innan olyckan.

Jo, fast det är ju en norsk lots. Vår käre svenske lots är superproffs och behöver inte ens tänka på sikten när han kör, så grym är han.
Citera
2026-08-30, 10:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Sikten är ändå begränsad då du har lastutrymmet framför dig. Missen man verkar ha gjort är att inte gå med mistlur och haft extra koll på småbåtarna framför.
Sen har fritidsbåtarna gått i farleden utan att ha uppsikt 360 grader är en högst bidragande orsak till den tragiska olyckan.
Man måste ha respekt för havet, det går inte att köra på chans, förr eller senare går det på tok.
Citera
2026-08-30, 10:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Få riktiga regler finns på sjön, men att gira för långsammare trafik är en straffbar regel.
Det är nr 1.
Intill detta ha man inte kört tyfon/siren när man börjar hinna upp, vilket nästan är en regel, det är nr 2.
Orsaken till att man ej larmat med tyfon/siren är att man inte verkar övervakat radar eller haft utkik, vilket är det tredje.
Som upphinnande farkost har man ansvaret framåt.
Ansvar bakåt finns ej i någon omfattning alls annat än ren självbevarelsedrift.

Därav blir det åtal.
Inte alls svårt att förstå faktiskt.
Om lotsen tagit på sig en väldigt aktiv roll före olyckan så är det mkt mer lotsen som kommer ryka på detta. Kapten har alltid ansvar men det finns gråzoner även här. Vid lotsning är kapten nämligen likställd och i vissa frågor underordnad lots.
Det finns 9B i en internationell konvention som är inkorporerad som svensk lag som stipulerar att båtar under 20 m skall hålla undan för handelsfartyg i trånga farleder.
Citera
2026-08-30, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du får ursäkta att jag inte läst hela ditt inlägg, ännu, jag kanske återkommer.

Kort bara. Det är åklagarens åtal som måste hålla hela vägen ut.
För försvaret räcker det att väcka rimligt tvivel.
Detta är en mycket viktig princip att ha i åtanke.
Min mening med att resonemanget inte håller var riktat till ditt resonemang, inte åklagarens.
Citera
2026-08-30, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är tämligen ointressant om snipan Doris kan anses ha hindrat MV när fartyget i fråga inte hade någon utkik öht. Hon försökte alltså inte väja eller sänka farten på något sätt; inte heller gav hon varningssignal. Dessutom fanns det uppskattningsvis ca 150 fritt vatten mellan Doris och det gröna märket SSV om Katten. Inga problem att väja BB således.
(se Tilläggsprotokoll s.30)

Som jag skrev tidigare visar MVs vaktschema att kaptenen var ensam på bryggan och utkik fram till kl. 22 då en matros gick i tjänst. Att han således inte hade någon hjälp med utkik är helt och hållet hans ansvar. I stället för att hjälpa lotsen ägnade han sig åt annat och det kommer han att bli dömd för.
Nej det är verkligen inte "ointressant" att snipan legat i farleden och saknat utkik bakåt.
Citera
2026-08-30, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Min mening med att resonemanget inte håller var riktat till ditt resonemang, inte åklagarens.
Fast åklagaren driver en ensidig linje som är väldigt enögd.
Citera
2026-08-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det finns 9B i en internationell konvention som är inkorporerad som svensk lag som stipulerar att båtar under 20 m skall hålla undan för handelsfartyg i trånga farleder.
Du måste läsa hela 9b för att få möjlighet till rätt bedömning.
Citera
2026-08-30, 10:50
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Nej fel båda fartyget har del i olyckan. På sjön är det ett delat ansvar att hålla uppsikt.

Inte i detta fallet. Omständigheterna gör att Misje Verde har all skyldighet att förhindra olyckan. Hur man än vrider och vänder på det, resonerar fram och tillbaka så finns nu all fakta som styrker åklagarens beslut.
Vi får se hur advokaterna för kaptenen och lotsen väljer att gå fram nu.

Det smartaste av de båda anklagade är väl att erkänna sig skyldiga?
Är det inte så att den tekniska bevisningen är såpass gedigen och reglerna är såpass klara att rättegång kommer ge väldigt små chanser för dom?
Citera
2026-08-30, 10:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Du måste läsa hela 9b för att få möjlighet till rätt bedömning.
Det har jag gjort.
Citera
2026-08-30, 10:53
Avslutad
Citat:

Det här är inget som kommer förenkla svenske lotsens sits. Tvärtom, ju fler kollegor som backar upp angående den skymda sikten, desto mer klåpig kommer lotsen framstå som helt enkelt inte brytt sig om att säkerställa tillräcklig utkik.

Finner lotsen att han inte har sikt, är ensam, inte får support, att inte bryggsamarbetet funkar eller att han äventyrar liv och miljö skall han avsäga sig lotsuppdraget.

I detta fall har han istället gått in i Superman-mode, vilket påvisar en fundamental olämplighet i ett yrke som helt bygger på samarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in