Igår, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnjohn22
Oavsett vems fel det formellt kommer att vridas och vändas till:

Alternativ 1 - föraren av snipan märkte alltså inte under lång tids färd det stora fartyg som låg strax bakom och blev helt plötsligt fullständigt ”out of the blue” överkört bakifrån, utan att vid något tillfälle ha möjlighet att veja undan.

Alternativ 2 - föraren av snipan har tyckt (med fru och barn i båten) att ett stort fartyg ska sakta ner och lydigt följa den snipa som ligger före i farleden och vägrar sonika att veja, på pin tji.

Jag har så otroligt svårt att begripa hur en liten snipa ens befinner sig inom 50 meter från ett så stort fartyg. Vanlig självbevarelsedrift borde ha gjort denna olycka omöjlig.

(Ger mig den på att alkohol är en del av bilden.)
Samtliga inblandade var dock helt nyktra. Och fritidsbåten låg redan till höger om fartyget en längre stund innan kollisionen, så det fanns ju inget behov att väja innan det var för sent.
Citera
Igår, 18:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Haha

Ja, en liten rolig detalj i detta som trollen i tråden har väldigt svårt med är det här med farleden och dess bredd.

Det är snarare du som gick bort dig i tidigare inlägg där du hävdade att farledens bredd motsvarades av ledfyrens vita sektor. Helt hopplöst påstående.

A) Varför skulle en farled ALLTID, i ALL LÄGEN, oberoende av hur geografin ser ut SMALNA av desto närmare fyren man kommer…?

B) Hur bred är farleden där 2 ensfyrar leder ?(vet du ens vad det är?) 5 meter?

C) I det aktuella området visas farleden på sjökortet strax norr om Älgön UTANFÖR Älgö fyra vita sektor…
Har sjökortet fel och du rätt?🤣
Citera
Igår, 18:04
Medlem
Citat:
Så eftersom du inte har någonting som styrker dina påhitt, så hittar du på något som skulle styrka dina påhitt, om det som du hittat på inte hade varit påhittat. Jaja, försök med den du.

Fan alltså, nu skrattade jag så mycket att det är popcorn över hela rummet, nu måste jag ju poppa nya

Såväl skeppet som snipan har brustit i regel 5. Precis som båda fartygen i olyckan i Stockholm brast i regel 5, och båda befälhavarna i den olyckan därför dömdes till samma straff och att solidariskt betala skadestånd.

Ingenstans står att regel 13 gäller före några andra regler. Däremot gäller regel 9 före regel 13 i vissa fall.
Regel 13 är tydlig med att det upphinnande fartyg är skyldigt att ge väg oavsett vad andra regler säger.

Sedan är du fri att tolka, vrida och vränga det hur du vill.
Senast redigerad av BobbyYsin Igår kl. 18:07.
Citera
Igår, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Ännu ett tröttsamt troll i tråden som försöker få det till en variant på att en liten "fritidsbåt" som kör långsamt är i vägen och får skylla sig själv, du är varken den första eller sista som sprider detta skräp. Tror du att folk ens orkar engagera sig i att besvara dig när du gör så korkade jämförelser som "långsam fritidsbåt vs. kommersiellt fartyg i farled" vs. "helt stoppat fordon på motorväg".

Inget har framkommit hittills som stödjer att "fritidsbåten" har trafikerat farleden på ett farligt eller olämpligt sätt. Däremot har mycket information kommit ut som indikerar att upphinnande fartyg Misje Verde har trafikerat farleden farligt och olämpligt eftersom man inte tagit hänsyn till framförvarande trafik.

Detta har avhandlats till absurdum och ingen bryr sig om vilka magkänslor folk har om huruvida fritidsbåten egentligen borde gjort ditten eller datten, av den offentliga information som finns är det rätt tydligt var ansvaret ligger och ingen mängd trollande om att jämföra med rättsfall där två sjöfyllerister förekommer eller stoppade fordon på en motorväg kommer ändra på det.
Ja hade det varit bara pappan i snipan så hade jag sagt att han får skylla sig själv, men inte nu när hans familj var med. Däremot får han skylla sig själv för hur han förhoppningsvis mår så dåligt att han funderar på att taga sig av daga.

"fritidsbåten" har trafikerat farleden på ett farligt eller olämpligt sätt, JA DET HAR DEN DÅ DEN LYCKADES BLI PÅKÖRD AV ETT STOR FARTYG SÅ ÄR INTE DET OLÄMLIGT VAD ÄR DET DÅ
Citera
Igår, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är nog du som tänker litet fel här. Givetvis minskar risken för kollisioner om fartygen i leden håller ungefär samma fart och håller styrbord. Principen är helt rätt. Man kallar då ofta fartyg i samma riktning för "medgångare".

Det finns områden där man undviker att blanda stora fartyg med mindre och där leden i princip är enkelriktad - så att möten inte inträffar. (Typ; "motortrafikled") Ett sådant område är Sundet, ett annat är rundningen av Skagen.

Nu är diskussionen runt detta mest teknisk, för leden Hätteberget-Uddevalla är inte så frekventerad och trång att sådana restriktioner är aktuella, och leden är bara "trång" på några få ställen.

Och som redan sagts: små båtar utan utkik är en mest fara för sig själva, medan fartyg utan utkik är en fara för andra.
Man resonerar inte som så att högre fart är säkrare, hur svårt är det att förstå det!

Det säkraste sättet är att hålla uppsikt, vara tydlig med hur man styr och undvika leder där stora fartyg åker, inte utmana ödet och korsa farleder i onödan speciellt om det finns andra fartyg i närheten

Med dessa enkla tankar så minskar man riskerna. De tio sjövägsreglerna summerar allt detta
Citera
Igår, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Regel 13 är tydlig med att det upphinnande fartyg är skyldigt att ge väg oavsett vad andra regler säger.

Sedan är du fri att tolka, vrida och vränga det hur du vill.

Så var står det som du påstår är rätt, att regel 13 går före alla andra regler?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Regel 13 förklarar själv att den gäller före alla andra regler.

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Bergakungen har helt rätt.

Det är DU och Bergakungen som påstår detta. Så visa då var det står!
Eller medge att det inte är så!
Eller inse att alla fattar att du också inte är något annat än ett okunnigt troll!
Du hade fel, igen. Trist med din oförmåga att ta till dig kunskap. Men du lyckades ju till sist fatta vad "i sikte" betyder, så de kanske finns en liten strimma hopp ändå.

Regel 13 gäller ibland.
Regel 9b gäller alltid.
Senast redigerad av Veridictores Igår kl. 18:54.
Citera
Igår, 18:57
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ja hade det varit bara pappan i snipan så hade jag sagt att han får skylla sig själv, men inte nu när hans familj var med. Däremot får han skylla sig själv för hur han förhoppningsvis mår så dåligt att han funderar på att taga sig av daga.

"fritidsbåten" har trafikerat farleden på ett farligt eller olämpligt sätt, JA DET HAR DEN DÅ DEN LYCKADES BLI PÅKÖRD AV ETT STOR FARTYG SÅ ÄR INTE DET OLÄMLIGT VAD ÄR DET DÅ

Hur kan en kapten med utbildning (kvalitet?) och år av erfarenhet (förmodade) inte se ut genom rutan eller titta på radarn?
Citera
Igår, 18:58
Medlem
snigel1s avatar
Enligt SVT’s inslag löpte kurslinjerna parallellt fram tills dess snipan försvann. Stämmer det? Kan det ändå vara så att snipaföraren girade babord och hoppsan, där var ett handelsfartyg.
Senast redigerad av snigel1 Igår kl. 19:04.
Citera
Igår, 19:18
Medlem
9zs avatar
Citat:
Så var står det som du påstår är rätt, att regel 13 går före alla andra regler?

Det är DU och Bergakungen som påstår detta. Så visa då var det står!
Eller medge att det inte är så!
Eller inse att alla fattar att du också inte är något annat än ett okunnigt troll!
Du hade fel, igen. Trist med din oförmåga att ta till dig kunskap. Men du lyckades ju till sist fatta vad "i sikte" betyder, så de kanske finns en liten strimma hopp ändå.

Regel 13 gäller ibland.
Regel 9b gäller alltid.

Jag tror du inte förstår vad de försöker förklara för dig.
Det är självklart att regel 13 alltid står högre än 9b.

Citat:
Regel 13 – Upphinnande
a. Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla
undan för ett upphunnet fartyg.

Bara för att ett litet fartyg ligger framför ett större fartyg så får inte det större fartyget köra på det mindre fartyget.
Skulle det större fartyget ramma det mindre utan att försöka gira och signalera för att undvika kollision - då är det ännu värre än vållande till annans död i detta fall.

Tillochmed en snorunge skulle fatta det, men du kanske inte når upp till den nivån än?
Citera
Igår, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Hur kan en kapten med utbildning (kvalitet?) och år av erfarenhet (förmodade) inte se ut genom rutan eller titta på radarn?
Omöjligt att svara på utan att veta alla detaljer, men det är nog försvårt för dig att greppa misstänker jag då jag sett dina inlägg.

Har du ställt dig frågan hur pappa i snipan kunde missa ett 100 meter lång lastfartyg, ville ha dö eller vad?
Citera
Igår, 19:40
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Omöjligt att svara på utan att veta alla detaljer, men det är nog försvårt för dig att greppa misstänker jag då jag sett dina inlägg.

Har du ställt dig frågan hur pappa i snipan kunde missa ett 100 meter lång lastfartyg, ville ha dö eller vad?

Nej, min fråga var en retorisk fråga. Svaret är uppenbart för mig.
Din fråga däremot var något av det dummaste jag läst, jag är dock inte förvånad att du ställer den.
Citera
Igår, 19:42
Medlem
När det kommer till regel 13 och regel 9, så är det faktiskt så att det finns två aspekter ur vilka man kan påstå att regel 9 gäller "före" regel 13, för att använda ett icke-juridiskt begrepp som de juridiskt okunniga trollen i tråden gärna tar till.

Men, till att börja med, rent juridiskt

Regel 9 sätter aldrig regel 13 ur spel
Regel 13 sätter aldrig regel 9 ur spel

DÄREMOT är det så, att

Regel 9 gäller alltid, under alla förhållanden.
Regel 13 gäller inte alltid. Den gäller bara fartyg i sikte av varandra.

Regel 9 gäller alltså även fartyg som INTE är i sikte av varandra, när regel 13 inte gäller. Här kan man alltså tala om att regel 9 gäller "före" regel 13.

Det är alltså på det viset, att ett fartyg för vilket regel 9b gäller, som säger att fartyg <20 m inte får hindra större fartyg i trånga farleder, ska tillämpa den regeln även när inget fartyg är i sikte, alltså även om man inte ser ett större fartyg. Man ska alltså redan från början se till att segla på ett sådant vis att man inte inte hindrar ett större fartyg som kan dyka upp. Om ett sådant fartyg skulle dyka upp bakom en mindre båt och fartyget är på väg ikapp båten, då ska båten redan innan ha tagit hänsyn till regel 9b men fartyget behöver inte börja ta hänsyn till regel 13 förrän fartygen är i sikte av varandra.

Så även här är det ett helt rimligt talesätt att säga att regel 9 gäller före regel 13.

Men det är inte rätt att säga att någon regel inte gäller för ett fartyg bara för att en annan regel gäller för ett annat fartyg. I fallet Misja Verde och snipan gällde alltså regel 9b för snipan hela tiden när den färdades i den trånga farleden. Men regel 13 gällde bara för Misja Verde när den hade snipan i sikte.

Alltså: Snipan skulle ha gått en annan rutt, inte legat precis i det stråk i farleden där handelsfartygen går, redan från början, för att inte hindra Misja Verde och andra fartyg som kunde dykt upp, och Misja Verde skulle ha hållit undan för snipan när hon kom ikapp.

Problemet med denna olycka var dock inte i första hand brotten mot regel 9 samt regel 13, utan det faktum att inget av fartygen överhuvudtaget såg det andra, vilket innebär brott mot regel 5, som gäller lika för båda fartygen och båda fartygen bröt således också likvärdigt mot den regeln.
Det hade räckt att ett av fartygen inte brutit mot regeln, så hade olyckan säkerligen inte inträffat.

Men, i alla fall, om det är något språkbruk som är mer rätt så är det att säga att regel 9 gäller före regel 13, än att säga tvärtom. Sedan kan jag tycka att det är dumt att säga så oavsett. Men bara för att visa hur regelverket fungerar och hur okunniga trollen i tråden är som i snart 10 000 inlägg har försökt att ljuga ihop en falsk "sanning" om hur regelverket fungerar.

Det är lika korkat som följande

Pappa: Min son du ska vara hemma kl 23
Son: Ok pappa
Pappa: Min dotter, du ska vara hemma kl 21, och det gäller oavsett sonens regler.
Dotter: Ok pappa
Son: VAD BRA, då gäller inte att jag ska vara hemma kl 23.

Det är faktiskt exakt samma "missförstånd" som trollen i tråden inte förstår om regel 9 (sonen) och regel 13 (dottern)
Ett barn skulle förstå.
Men inte ett troll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in