Igår, 09:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Verkligen.
Jag tänkte samma tanke imorse.
Det är ju nämligen otroligt osannolikt att två båtar får en sådan krock att detta blir utfallet.
Lite granna som när polisen gör nykterhetskontroller på sjön: om de får ett antal träffar så kan man anta att vissa kaptener är påverkade just den dagen så gäller det säkert andra dagar också.

Många situationer som varit bara några meter från total katastrof där fritidsbåten (den mindre båten) tänkt att det större fartyget hade koll men i själva verket sitter en 58-årig lots där inne som skiter lite i det.

Det är mycket ovanligt att fartyg kör över fritidsbåtar, helt riktigt. Det beror ju såklart på att fritidsbåtar ser sig för, fartyg har (i vanliga fall) god uppsikt, ingen VILL kollidera, hänsyn går före framfart (=sakta ner och/eller signalera), små fritidsbåtar har sällan radar (då blir man inte kaxig i dålig sikt och tar risker) och det är ju (för amatörnautiker) närmast intuitivt att fartyg är farliga, hårda, snabba och tunga...
Citera
Igår, 09:40
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Var läser jag detta? https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/atal-vackt-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn/ Där stod inget om exakt hur det skett.

Hela jävla tråden har ju varit gissande och antaganden trots att det gissats om saker som kommer komma fram slutligen. Otillåtet med det nu?
Hela tråden har ju varit full av amatörexperter på sjöfart som enbart lagt skulden på snipankaptenen.
Citera
Igår, 09:41
Medlem
Citat:
Wow! Jag antar att det inte är lotsen som kliver ombord och säger "Jag tar över, gå du och gör annat", utan det är väl antagligen befälhavaren som hade lite annat att stå i och befälhavaren kollade med lotsen om han kunde ta en mer aktiv roll. Sedan körde lotsen över snipan.

Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt vad som sagt, i vilken ordning och vilka beslut som tagits av vem finns mycket tydligt i fartygets VDR som nämns i pressmeddelandet.
Det kommer att framgå som del i bevisningen.
Finns ingen anledning att gissa eller anta.

Citat:
Var läser jag detta? https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/atal-vackt-efter-fartygsolyckan-vid-tjorn/ Där stod inget om exakt hur det skett.

Hela jävla tråden har ju varit gissande och antaganden trots att det gissats om saker som kommer komma fram slutligen. Otillåtet med det nu?

Jag har inte skrivit att det står i pressmeddelandet exakt vad som skett eller sagts.
Jag skrev att man vet exakt vad som sagts, genom fartygets VDR - som framgår i pressmeddelandet.
Det kommer att vara och är en mycket stor del i bevisningen. Därför ingen anledning att gissa vem som sagt vad.

.....Det är tack vare en gedigen utredningsinsats men även tidig tillgång till värdefull sakinformation som målspår (av AIS- och GPS-positioner) från de inblandade fartygen och inte minst information från lastfartygets VDR (Voyage Data Recorder, ”svarta lådan”).

– Därför vet vi nu säkert vad som kunde ses i realtid på radarskärmar på bryggan och vad som sagts av de som vistades där. Rollfördelningen mellan befälhavaren och lotsen har framkommit
.......

Om någon får tillgång till FUP för uppladdning här kan vi ta del av det hela.
Citera
Igår, 10:18
Medlem
Snabbaste åtalet o rättegången jag skådat. Någon som ska dit och närvara?
Citera
Igår, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Hela tråden har ju varit full av amatörexperter på sjöfart som enbart lagt skulden på snipankaptenen.
Ja och nu är dom ganska tysta….
Citera
Igår, 10:45
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Snabbaste åtalet o rättegången jag skådat. Någon som ska dit och närvara?

Kan tänka mig att de inte får hålla kaptenen häktad hur länge som helst för ett relativt "lindrigt" brott enbart på grund av flyktfara.
Citera
Igår, 10:48
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ja och nu är dom ganska tysta….

Oroa er inte, de återkommer snart. Antingen kommer de fortsätta antyda att det ändå var snipan som skulle flyttat på sig på grund av "stor båt-lagen" som de drömt ihop, eller så kommer de mer sofistikerade trollen påpeka att de aldrig sagt något annat utan "bara ställde frågan" och att det fortfarande är oklart vad som hänt.

Baserat på vad som kommit ut i media har alla normala människor för länge sen listat ut att något är ruttet på Misje Verde.
Citera
Igår, 10:59
Medlem
Citat:
Även om lotsen sa "Look at me, I am the captain now" till befälhavaren?
Jag börjar allt mer att tro på denna teorin Ganska otroligt hur befälhavaren fortsatt kan förneka brott.

(oops, inga gissningar var det )
Senast redigerad av BobbyYsin Igår kl. 11:05.
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är mycket ovanligt att fartyg kör över fritidsbåtar, helt riktigt. Det beror ju såklart på att fritidsbåtar ser sig för, fartyg har (i vanliga fall) god uppsikt, ingen VILL kollidera, hänsyn går före framfart (=sakta ner och/eller signalera), små fritidsbåtar har sällan radar (då blir man inte kaxig i dålig sikt och tar risker) och det är ju (för amatörnautiker) närmast intuitivt att fartyg är farliga, hårda, snabba och tunga...

Ja, kommissionen kommer nog fram till att båda partner brast i uppsikt.
Citera
Igår, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag börjar allt mer att tro på denna teorin Ganska otroligt hur befälhavaren fortsatt kan förneka brott.

(oops, inga gissningar var det )

Satan, jag slog huvudet rakt på spiken redan för två veckor sedan uppenbarligen!
Citera
Igår, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Ja, kommissionen kommer nog fram till att båda partner brast i uppsikt.

Det är ingen tvekan om och, som alltid på havet, så har fartyg överlappande skyldigheter. Jag tror att man kan sammanfatta allas skyldigheter så här:

A) Ingen utkik --> delvis uppfyllt skyldigheter i trång farled --> missat att undvika kollision när det var uppenbart att fartyget med skyldigheter inte väjde --> blivit överkörd akterifrån

B) Ingen utkik --> inte uppfyllt skyldigheter som upphinnande --> inte uppfyllt skyldigheter som upphinnande i trång farled --> kört över ett annat fartyg akterifrån

C) Tagit manövern --> inte brytt sig om att befälhavaren inte har utkik, kontroll över navigation eller kommunikation med lots --> kört över ett annat fartyg akterifrån

...och vållat två människors död
Citera
Igår, 11:38
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Som många i denna tråd misstänkt - befälhavaren hade inte bara ensam utkik, han hade ingen utkik och lät lotsen köra. Skrämmande om man tänker sig hur många gånger det här har hänt innan det skedde en olycka?

Ur lotsningsförordningen
7 § Lotsen ansvarar för lotsningen. Han skall ange och övervaka de åtgärder för navigering och manövrering som fordras för fartygets säkra framförande. Lotsning skall ske så att fartyget förs med hänsyn tagen till sjösäkerheten och risken för skador på miljön.

Bestämmelsen i första stycket inskränker inte befälhavarens ansvar för fartyget och dess framförande.

Handlar befälhavaren eller någon annan, som svarar för förandet av fartyget, mot lotsens anvisningar får lotsen frånsäga sig ansvaret för lotsningen.
Att äta middag, skriva email och allmän adminstration kanske inte räknas som det som förväntas här. Det kommer nog att bli en relativt prejudicerande tolkning av lotsens ansvar i denna fråga. Inte undra på att befälhavaren nekar brott.

Kommer bli intressant hur ansvaret fördelas av rätten, dvs vem som kommer straffas hårdast. Kommer ju bli prejudicerande sett till ansvar helt givet. Hur exakt lagtexten ska tolkas.

Sedan hur mycket återstår att se. Väldigt snabbt åtal men som sagt man vill väl att ryssen inte ska vara häktad så länge. Men Sverige brukar ju dock annars vara euopabäst på detta att hålla folk häktade länge åratal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in