Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Min uppfattning är att det är vanligt att lotsen tar över styrningen. I praktiken är det meningsfullt och praktiskt, därför att det är lotsen som vet var farledens knepigheter finns och är uppdaterad på det lokala läget. Har man en matros vid ratten och "ger befälhavaren råd" skapar man två filter mellan lotsens uppmaning och fartygets styrning. Moderna fartyg har så mycket "verksamhetsstöd" att det är egentligen enkelt att styra båten, men utkik är en annan sak. Lotsar är ju sjökaptener av facket, med all specifik extra utbildning för farleden, så kompetensen "att köra" lär de ha.
Jag misstänker (det har jag sagt innan) att lotsen brustit i att värdera om bryggan i övrigt varit tillräckligt kompetent bemannad och aktiv - något som lotsförordningen faktisk ställer krav på.
Jag håller med dig till 100% i detta. Inget direkt fel i att lotsen har manövern (mitt ordval refererande till tidigare påstående).
Lotsens ansvar ligger ju i att, som du säger, "övervaka och värdera de åtgärder som krävs för ett säkert framförande". Samtidigt (och nu fick jag rota fram förordningarna om vakthållning, så säger ju denna att
"48 § Oberoende av de tjänsteåligganden och skyldigheter som en lots har, innebär hans eller hennes närvaro ombord aldrig att befälhavaren eller vakthavande befäl fritas från sitt ansvar och sina skyldigheter avseende fartygets säkerhet. Befälhavaren och lotsen ska utväxla information om navigeringsprocedurer, lokala förhållanden och fartygets karakteristika. Befälhavaren
och/eller vakthavande befäl ska samarbeta nära med lotsen och hålla noggrann kontroll på fartygets position och rörelser"
Om det vi förstått stämmer, så är det nog ett såpass extremt fall så att det blir en prejudicerande dom kring lotsens ansvar.