2026-08-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag syftar just på utombordare. Sedan fins några andra lösningar, men jämförelsen gäller typ utombordare. Det verkar finas en känsla i tråden att stora fartyd bara vrider på rodret så svänger fartyget. Så är det inte.
Men det finns samma "utbordarlösning" på jättestora fartyg också faktiskt
Citera
2026-08-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jag tror att pappan och hans bror helt enkelt körde på rutin och hade bråttom hem till morsan.
Jag har en sommarstuga längre söderut på västkusten. Grannen kör ut i vilket skitväder som helst och vittjar nät. Jag åker bara ut och fiskar i fint väder. Jag tror många som är födda vid havet känner sig säkra. Och blir vårdslösa sett från mitt perspektiv.

Jag tror väl också att det är något sånt, ouppmärksamhet eller för stort risktagande från fritidsbåten i samband med att man skulle korsa farleden. Men samtidigt har ju kaptenen på fartyget begärts anhållen så det kanske kan tala för att lastfartyget kom ikapp fritidsbåten bakifrån?

Har svårt att tro på teorier som att de skulle ha fått motorstopp mitt i farleden och därefter legat och drivit medan de sett ett lastfartyg komma rakt emot sig utan att göra något för att rädda sig, inte ens ta på flytväst på alla. Dessutom så otroligt låg sannolikhet att ett haveri ska ske på värsta tänkbara plats. Den där brorsan som låg före borde ju ha en del intressanta saker att berätta, t ex om han såg fartyget.
Citera
2026-08-01, 20:20
Medlem
Här finns i alla fall bilder där man ser fören på snipan.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-bargas-baten-efter-olyckan-utanfor-tjorn/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Fy så hemskt! Känns som motsvarigheten till detta förlopp, men med ett lyckligt utfall.

I ditt fall hjälpte ju fartygets besättning dig genom att skrämma ihjäl dig…. Sorgligt att ouppmärksamheten verkar varit total från båda håll i detta fall.

Det är ju bättre sikt på stora färjor för de är ju många våningar höga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Tyvärr, på ett forum som detta, inte ett smack så länge du inte har någon som helst referens till informationen.

Det allra mest intressanta är att du rapporterar var skador inte finns, och endast rapporterar om mycket begränsade skador i övrig. Finns alltså inga skador på skrovet?

Det låter dock som att båten inte alls är så totalt krossad som trådens troll-mob med stor bestämdhet hävdade igår.

Men som sagt, varifrån har du denna information?

Informationen kommer via bilder i media där akter och för syns mycket väl, men där mitten av båten är klädd med pressening.
Citera
2026-08-01, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Inte ifall fartyget kör på dig bakifrån.

Motsvarigheten till att köra över järnvägen när rödljusen blinkar och bommarna är på väg ner. Det förutsätter ju noll risktänkande. Givetvis hade detta inte hänt om familjen vetat att skeppet var ett par minuter bort, och risktänkande funnits.
Citera
2026-08-01, 20:22
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Hastigheten var 12 knop. Det tar inte en minut innan du börjar märka av kursändringen. Du märker den på en gång.

Jag kommer inte kunna övertyga dig. Men om du någongång befinner dig i en liknande situation, stå inte på dig med att du har styrbordsregeln på din sida eller att du är minsann en segelbåt och skall ha företräde. Du kommer upptäcka att det är ett stort misstag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
De kan ha skrikit, tutat, försökt köra åt sidan, hoppat i vattnet osv..

Det sistnämnda har de helt klart inte gjort, två personer blev ju instängda i båten.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Vart kan man se detta, kan ni länka?

https://static.bonniernews.se/images/c8/70/c8703aa361b643479133a05cf9f6b510/16x9/1280@40.jpg

https://static.bonniernews.se/ba/1630eabf-001f-4dd1-9e8e-8a9d5687efd3.jpeg?crop=2557%2C1440%2Cx0%2Cy0&width =1280&quality=40
Citera
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Jag tänker också på ljudet som uppstår under kollisionen och sedan efteråt, när det snart blir helt tyst och pappan och sonen ser hur fartyget tuffar vidare och snart är det helt tomt omkring dom och mamman och dottern vet dom inte vad dom är, kanske var pappan redan underförstådd med att de hade omkommit redan då.. Vilken mardrömsupplevelse.

Ja blir nog ett rejält stresspåslag.
Citera
2026-08-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Jag tror väl också att det är något sånt, ouppmärksamhet eller för stort risktagande från fritidsbåten i samband med att man skulle korsa farleden. Men samtidigt har ju kaptenen på fartyget begärts anhållen så det kanske kan tala för att lastfartyget kom ikapp fritidsbåten bakifrån?

Har svårt att tro på teorier som att de skulle ha fått motorstopp mitt i farleden och därefter legat och drivit medan de sett ett lastfartyg komma rakt emot sig utan att göra något för att rädda sig, inte ens ta på flytväst på alla. Dessutom så otroligt låg sannolikhet att ett haveri ska ske på värsta tänkbara plats. Den där brorsan som låg före borde ju ha en del intressanta saker att berätta, t ex om han såg fartyget.

Exakt. Och de hade ringt och bett om hjälp.
Citera
2026-08-01, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Det sistnämnda har de helt klart inte gjort, två personer blev ju instängda i båten.

Är det fastställt? Har läst olika händelseförlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in