2026-08-01, 18:10
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
På den svarta delen verkar det vara skador. Och det verkar som att den är sönder manglad under?

Ja det ser nästan ut som nedre sidan åkt upp mot fraktfartyget. Kanske det är standard att det blir så, ingen aning.
Citera
2026-08-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad kostar hela den här räddningsinsatsen, bärgningen och haveriundersökningen tror ni?
Jag är intresserad av de ekonomiska aspekterna.
3000 kr per timme och man gissar jag, 30 man inblandade
30*3000*12 timmar * 3 dagar

ca 3 miljoner

fram till nu alltså
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tycker det är ett märkligt narrativ att allt ansvar för att undvika en kollision ligger på lastfartyget, som dessutom inte har möjlighet att varken stanna eller väja, och som dessutom ska upptäcka ett väldigt litet mål. Fritidsbåten har väl precis samma ansvar att hålla uppsikt och undvika kollision, och har dessutom större möjligheter att svänga undan med kort varsel. Så är det ouppmärksamt som är orsaken kan det knappast vara bara den ena båtens fel.

Fartyget kan visst stanna och väja. Uppenbarligen har de ju återvänt och stannat och ankrat upp i fjärden. (som vi säger på ostkusten)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nu VET vi varför kaptenen är häktad
"Kaptenen i båtolyckan utanför Tjörn har begärts häktad av åklagare.

"Befälhavaren saknar hemvist i Sverige eller något annat nordiskt land eller EU-land och därför finns det en flyktfara. Utredningen är i tidigt skede och det finns även risk för otillbörlig påverkan på viktiga vittnen. Därför begär jag honom häktad," säger senior åklagare James von Reis i ett pressmeddelande."
https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=bbf9c738-bd66-48d6-a1e8-d4b623193b97

Han är fortfarande inte häktad. Åklagaren har begärt (annat ord för föreslagit) häktning. Beslut tas av domstolen på måndag.
Jag trodde inte ens åklagaren skulle begära häktning. Så där hade jag fel. Nu får vi se vad domstolen säger.
Citera
2026-08-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Absolut, om t ex fartyget kört för fort under rådande förhållanden, så kan man dömas. I det här fallet har den ryska kaptenen fullständigt ignorerat sin skyldighet att hålla uppsikt och ska därmed dömas för vållande till annans död. Möjligen även lotsen.
Svammel igen

Tror jag tycker jag heter det
Citera
2026-08-01, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja det ser nästan ut som nedre sidan åkt upp mot fraktfartyget. Kanske det är standard att det blir så, ingen aning.
Vart kan man se detta, kan ni länka?
Citera
2026-08-01, 18:16
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Eventuellt hos snipan, herregud mamman och dottern dog!!!

Du kan inte mycket du.

Vad e du ute efter egentligen?

Nej, jag kan inte mycket om de faktiska omständigheterna.
Du kan lika lite så va spelar du Allan för

Eventuell ouppmärksamhet hos snipan JA-

Gick de för motor JA
Låg de å drev pga motorproblem NEJ

Har du problem med det?
Citera
2026-08-01, 18:18
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Tycker det är ett märkligt narrativ att allt ansvar för att undvika en kollision ligger på lastfartyget, som dessutom inte har möjlighet att varken stanna eller väja, och som dessutom ska upptäcka ett väldigt litet mål. Fritidsbåten har väl precis samma ansvar att hålla uppsikt och undvika kollision, och har dessutom större möjligheter att svänga undan med kort varsel. Så är det ouppmärksamt som är orsaken kan det knappast vara bara den ena båtens fel.
Vem har sagt att allt ansvar ligger hos lastfartyget?
Jag har HELA tiden sagt att sannolikt kommer BÅDA klandras.

Hur är det med läsförståelsen?
Citera
2026-08-01, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
I det här fallet var väl sikten dålig så det hade väl gått alldeles utmärkt att ge ljud ifrån sig.
Dessutom är ju området så här års fullkomligt invaderat av fritidsbåtar som kan komma i dess väg

Ja det borde ju lotsen med lokalkännedom tänkt på.
Citera
2026-08-01, 18:23
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Vem har sagt att allt ansvar ligger hos lastfartyget?
Jag har HELA tiden sagt att sannolikt kommer BÅDA klandras.

Hur är det med läsförståelsen?

Jag tror snipan går helt fri och fartyget fälls. Möjligtvis om snipan inte hade tänt sina lanternor kan de klandras.
Det är ingen trång passage och fartyget kan gira hur mycket som helst och ställa sig på tvärsen i farleden och ankra upp om de vill. De kan passera på babord sida om märket om de vill. Det finns hur mycket plats som helst i fjärden (fjorden).
Citera
2026-08-01, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad kostar hela den här räddningsinsatsen, bärgningen och haveriundersökningen tror ni?
Jag är intresserad av de ekonomiska aspekterna.

Några miljoner.
Citera
2026-08-01, 18:25
Medlem
Citat:
Eventuellt hos snipan, herregud mamman och dottern dog!!!

Du kan inte mycket du.

Återigen, vi har svårt att förstå vad du menar. Att du jobbar på sjön och skyddar dina ”kollegor”, t o m ryssar, så långt har vi förstått. Men i övrigt har vi mycket svårt att hänga med i dina inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in