2026-08-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Yes det är också fullt möjligt. Kan inte varit en skön känsla för den stackars familjen när kollisionen inträffar. Bilderna på den bärgade båten visar inga större skador fram och bak vad jag kunde se.

Jag tänker också på ljudet som uppstår under kollisionen och sedan efteråt, när det snart blir helt tyst och pappan och sonen ser hur fartyget tuffar vidare och snart är det helt tomt omkring dom och mamman och dottern vet dom inte vad dom är, kanske var pappan redan underförstådd med att de hade omkommit redan då.. Vilken mardrömsupplevelse.
Citera
2026-08-01, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Ja det är lite läskigt helt klart. Är man fritidsbåt utan avancerad utrustning så är nog det bästa att mest köra i dagsljus och hålla sig undan farleder i den mån det går. Det är ju inte som flygtrafik heller där flygledning omfattar även små, privata plan om de t ex kommer nära en flygplats. På sjön är det see and be seen.

Jag tror att pappan och hans bror helt enkelt körde på rutin och hade bråttom hem till morsan.
Jag har en sommarstuga längre söderut på västkusten. Grannen kör ut i vilket skitväder som helst och vittjar nät. Jag åker bara ut och fiskar i fint väder. Jag tror många som är födda vid havet känner sig säkra. Och blir vårdslösa sett från mitt perspektiv.
Citera
2026-08-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Jag har blivit ikappseglad av M/S STENA DANICA 1978 i i Rivöfjorden. Det var ostliga vindar och jag låg på kryss hemåt inåt till Saltholmen. I höjd med Galterö så vrålar mistluren på Danica och jag vänder mig om och ser EN VÄGG alldeles bakom mig… det var fören på babords sida av Danica som kom ikapp mig.
Som väl var hade jag vinden i fören styrbord och lade över till halvvind bort från Danicas rutt. Så det gick bra och bara blev några stora vågor i aktern. Det var en liten kappseglare BB11 som är lättmanövrerad. Hörde inte ljud från Danica då jag hade kraftig ”motvind” och hörde enbart egen vind och vågor 🌊 Men efter det seglade jag närmare öarna och kolla runt om oftare.

Fy så hemskt! Känns som motsvarigheten till detta förlopp, men med ett lyckligt utfall.

I ditt fall hjälpte ju fartygets besättning dig genom att skrämma ihjäl dig…. Sorgligt att ouppmärksamheten verkar varit total från båda håll i detta fall.
Citera
2026-08-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Nej, vi vet fortfarande INGET om hur snipan rört sig innan, fart, kurs, motorproblem.
Vi kan inte konkludera med nåt som helst.

De som "VET" är de som aldrig seglat

Vet man när fartyget passerar är det ju nästan omöjligt att bli påkörd.
Citera
2026-08-01, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Aktern intakt, fören intakt, nedstignings luckan till ruffen sitter kvar.
Däremot saknas aluminium bågarna och rutorna till doghouse och naturligtvis doghousetaket på snipan som sjönk.

Smällen har alltså tagit någonstans i mitten av båten och rodret står någotsånär rakt.
Vi kan alltså begrava hypotesen att smällen skett bakifrån.

Båten har sin styrning på barbord och ankaret i aktern sitter fast där det ska.

Så vad tycker ni att vi kan utläsa av detta ?

Tyvärr, på ett forum som detta, inte ett smack så länge du inte har någon som helst referens till informationen.

Det allra mest intressanta är att du rapporterar var skador inte finns, och endast rapporterar om mycket begränsade skador i övrig. Finns alltså inga skador på skrovet?

Det låter dock som att båten inte alls är så totalt krossad som trådens troll-mob med stor bestämdhet hävdade igår.

Men som sagt, varifrån har du denna information?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Ja. Kanske var det så att föraren av snipan trodde att det skulle gå att hinna över innan fartyget satte stopp ?

Nä jag tror inte han såg fartyget.
Citera
Medlem
Citat:
Utan att göra något för att undvika kollisionen eller rädda sig? Ja det verkar troligt 🙄

De kan ha skrikit, tutat, försökt köra åt sidan, hoppat i vattnet osv..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Jaha då körde lilla båten alltså tvärs över farleden?

Å andra sidan, så kan ju föraren av snipan ha hunnit rotera i en undanmanöver i sista sekund.
Citera
2026-08-01, 20:16
Medlem
Citat:
I så fall kommer stor egomani att ta livet av många hobby-båtåkare. Man måste ha lite bättre självbevarelsedrift än att man lägger sig för att meta eller finåka mitt i en kraftigt trafikerad farled, utan att hålla någon som helst uppsikt själv, och sen vänta sig att finlandsfärjor och oljetankers ska köra omvägar runt en. Du är inte världens medelpunkt.

Familjen hade kanske adekvat uppsikt, det vet vi inte ännu.
Citera
2026-08-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Å andra sidan, så kan ju föraren av snipan ha hunnit rotera i en undanmanöver i sista sekund.

Stora fartyg borde ha kameror med inspelning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Vet man när fartyget passerar är det ju nästan omöjligt att bli påkörd.

Inte ifall fartyget kör på dig bakifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Familjen hade kanske adekvat uppsikt, det vet vi inte ännu.

Hur? I vilket scenario har man korrekt spejat åt alla håll kontinuerligt och så övverraskar detta skepp en? Det är ju inte direkt efter ett supersmalt sund med höga klippor som skymmer. Detta är ju tyvärr omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in