Citat:
Ursprungligen postat av
Svempa2014
Jag tror att pappan och hans bror helt enkelt körde på rutin och hade bråttom hem till morsan.
Jag har en sommarstuga längre söderut på västkusten. Grannen kör ut i vilket skitväder som helst och vittjar nät. Jag åker bara ut och fiskar i fint väder. Jag tror många som är födda vid havet känner sig säkra. Och blir vårdslösa sett från mitt perspektiv.
Jag tror väl också att det är något sånt, ouppmärksamhet eller för stort risktagande från fritidsbåten i samband med att man skulle korsa farleden. Men samtidigt har ju kaptenen på fartyget begärts anhållen så det kanske kan tala för att lastfartyget kom ikapp fritidsbåten bakifrån?
Har svårt att tro på teorier som att de skulle ha fått motorstopp mitt i farleden och därefter legat och drivit medan de sett ett lastfartyg komma rakt emot sig utan att göra något för att rädda sig, inte ens ta på flytväst på alla. Dessutom så otroligt låg sannolikhet att ett haveri ska ske på värsta tänkbara plats. Den där brorsan som låg före borde ju ha en del intressanta saker att berätta, t ex om han såg fartyget.