2026-09-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Stackars dig!
Tycker du att det tjatas mycket om just detta? Inget annat som du tycker att det tjatas mycket om i tråden?

Bara det FAKTUM att pappan inte tittade bakåt? För att han inte ville titta bakåt. Han hade ju kunnat titta bakåt om han hade velat, det berättade han ju själv inför rätten. Men det var inte prioriterat, som han förklarade under förhören.

Det är ju fakta. Förnekar du det? Och det är en rätt avgörande grej för att hela olyckan kunde inträffa! Hade pappan valt att titta bakåt, om han hade "prioriterat" att titta bakåt bara ett par sekunder under en halvtimme, 0,1% av sin tid, så hade han sett Misje Verde och kunde ha med en mycket enkel kursjustering ha undvikit att hindra Misje Verde och att bli påkörd.

Varför är det ett problem för dig att det är "ett jävla tjat" om det i tråden?

Pappan bär IMO utan tvekan det största ansvaret till att den här olyckan inträffade och att en kvinna och ett litet barn omkom. Alldeles särskilt håller jag honom också ansvarig för att den lilla flickan inte hade flytväst på sig. Hon dog av drunkning och hittades på havsbotten. Hade hon, som sin bror, haft en flytväst på sig, så hade hon kanske levt idag, olyckan till trots.

https://www.instagram.com/reel/DaxcOqUj_bE/

Hur känns det att vara så kär i lotsen att du ägnar hela ditt liv i denna tråd? Du kanske ska boka en dejt med honom och hämta han med din finaste bil och en bukett blåa liljor.

Det är väl ingen i denna tråd som säger emot att han borde tittat bakåt. Klart han borde likt som att man borde hålla hastigheten i trafiken alltid ha bälte, aldrig köra mot rött etc. Men att ge han hela skulden för detta är bara sjukt. Ska man säga till en tjej som blivit våldtagen att hon borde inte haft så kort kjol och att hon skulle ha kollat bakåt regelbundet för att se att ingen är där? Ska man säga till moppepojken som blivit påkörd bakifrån att han bär skulden för att han inte kollade bakåt?

man kan inte översätta
”Jag prioriterade inte att titta bakåt”

till
”Jag ville inte titta bakåt.”

Det kan finnas flera skäl till att en person prioriterar en viss uppgift under en båtfärd, och det är inte nödvändigtvis samma sak som en medveten ovilja att hålla säker utkik. Pappan säger själv flera anledningar till att han inte prioriterade utsikten bakåt. Även om pappan hade brustit utsikt bakåt så måste Misje Verdes eget agerande fortfarande bedömas separat. HUR är det rimligt att resonera
pappan borde ha tittat bakåt - därför är Misje Verdes agerande mindre relevant eller inte relevant alls för att pappan bär hela skulden. Tänker du så kring allt att eftersom han gjorde fel först så kan jag komma undan med de felen jag gör? När det gäller flytvästen är det absolut rimligt att diskutera vilken betydelse den kan ha haft för dotterns överlevnad. Det är dock inte orimligt den faktiskt åkte av i kollisionen. Men det är en separat fråga från vem som bär det största ansvaret för själva kollisionen. Du behöver skilja på säkerhetsbrist, orsakssamband och juridiskt ansvar i stället för att lägga ihop dem.
Citera
2026-09-22, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag anser att S*mon, den mest välutbildade har den största skulden här, och jag tror tyvärr att han känner det själv också. Se bara på förhöret i FUP’en, där han visar förståelse situationen på på bryggan på MV. Han sökte kontakt med kaptenen under rättegången, vad pratade de om? S*mon ledde sin brors familj in i döden. Alb*n litade säkert på honom och följde efter. Vad rättsliga processen itmynnar i är en helt annan fråga.
Skall komma ihåg den. Ponera att jag är ute och kör bil på vinterväg i följe med min kompis, som är yrkesförare, och han kör lite snabbare än vad som är lämpligt för underlaget och jag hänger på. Helt plötsligt så tappar jag fästet och åker ut i diket och voltar runt. Då är det givetvis min kompis fel eftersom jag litade på honom och följde efter.

Skämt åsido, jag anser att broderns beteende bara ger kontext och är rätt irrelevant. Varje skeppare är ansvarig för sin egen skuta, framförd efter hans egna förmåga. Och brodern var ju (kanske med lite tur) inte involverad i olyckan.

Den fråga jag däremot saknar i FUPen är varför brodern inte stack ut huvudet i yrvädret. Han klagade istället på sikten genom sin ruta framåt med usla vindrutetorkare. Han är givetvis inte ansvarig för Doris utkik, kurs, eller handlande, men han hade kanske kunnat påverka.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-22 kl. 18:09.
Citera
2026-09-22, 18:14
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Skall komma ihåg den. Ponera att jag är ute och kör bil på vinterväg i följe med min kompis, som är yrkesförare, och han kör lite snabbare än vad som är lämpligt för underlaget och jag hänger på. Helt plötsligt så tappar jag fästet och åker ut i diket och voltar runt. Då är det givetvis min kompis fel eftersom jag litade på honom och följde efter.

Skämt åsido, jag anser att broderns beteende bara ger kontext och är rätt irrelevant. Varje skeppare är ansvarig för sin egen skuta, framförd efter hans egna förmåga. Och brodern var ju (kanske med lite tur) inte involverad i olyckan.

Den fråga jag däremot saknar i FUPen är varför brodern inte stack ut huvudet i yrvädret. Han klagade istället på sikten genom sin ruta framåt med usla vindrutetorkare. Han är givetvis inte ansvarig för Doris utkik, kurs, eller handlande, men han hade kanske kunnat påverka.
Kära Bobbysockan! Om du vill begränsa ditt resande till bil tackar mänskligheten för det. Ffa båtfolket. Skämt åsido rör det sig i denna fråga om en bror som tyvärr i själen inte mår bra. Suicidprevention är en viktig fråga i sammanhanget.
Senast redigerad av snigel1 2026-09-22 kl. 18:20.
Citera
2026-09-22, 18:24
Medlem
Citat:
Kära Bobbysockan! Om du vill begränsa ditt resan de till bil tackar mänskligheten för det. Ffa båtfolket. Skämt åsido rör det sig i denna fråga om en bror som tyvärr i själen inte mår bra. Suicidprevention är en viktig fråga i sammanhanget.
Man får tycka vad man vill om brodern hur han mår, vad han gjorde etc. Jag känner inte heller honom och kan inte uttrycka mig om hans behov av själavård.

Jag dock anser fortfarande att pappan i snipan hade fullt ansvar för sina egna handlingar, sitt läge i leden, sin bristande utkik, den bogser/eskortövning han deltog i etc.

Detta fråntar ju inte befälet ombord på lastfartyget från sitt ansvar, sina skyldigheter och gemensamma förmåga att köra rakt över en båt akterifrån i god sikt med tydliga radarmål och utan att ens märka av det medan de har huvudansvaret enligt alla sjövägsregler. Däremot hade ju pappan givetvis kunnat undvika olyckan om han hade slängt en blick över axeln. Då hade det hela kanske slutat med ett argt samtal till lotsarna och ett mail till rederiet.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-09-22 kl. 18:28.
Citera
2026-09-22, 18:43
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Man får tycka vad man vill om brodern hur han mår, vad han gjorde etc. Jag känner inte heller honom och kan inte uttrycka mig om hans behov av själavård.

Jag dock anser fortfarande att pappan i snipan hade fullt ansvar för sina egna handlingar, sitt läge i leden, sin bristande utkik, den bogser/eskortövning han deltog i etc.

Detta fråntar ju inte befälet ombord på lastfartyget från sitt ansvar, sina skyldigheter och gemensamma förmåga att köra rakt över en båt akterifrån i god sikt med tydliga radarmål och utan att ens märka av det medan de har huvudansvaret enligt alla sjövägsregler. Däremot hade ju pappan givetvis kunnat undvika olyckan om han hade slängt en blick över axeln. Då hade det hela kanske slutat med ett argt samtal till lotsarna och ett mail till rederiet.
Där har vi inte samma uppfattning. Hur någon som S*mon med dokumenterad utbildning och erfarenhet kan falla så lågt är ett mysterium.
Citera
2026-09-22, 18:52
Medlem
Citat:
Där har vi inte samma uppfattning. Hur någon som S*mon med dokumenterad utbildning och erfarenhet kan falla så lågt är ett mysterium.
Du har all rätt till din egen uppfattning. Och uppskattar att vi har skilda uppfattningar med ömsesidig respekt.
Citera
2026-09-22, 19:15
Medlem
Citat:
Jag anser att S*mon, den mest välutbildade har den största skulden här, och jag tror tyvärr att han känner det själv också. Se bara på förhöret i FUP’en, där han visar förståelse situationen på på bryggan på MV. Han sökte kontakt med kaptenen under rättegången, vad pratade de om? S*mon ledde sin brors familj in i döden. Alb*n litade säkert på honom och följde efter. Vad rättsliga processen utmynnar i är en helt annan fråga.

Ja jag vet inte riktigt vad man ska säga, jag får intrycket att båda bröderna är lite av ortens byfånar rent ut sagt, så dålig koll på saker och ting och sedan tycks de inte förstå sin egen del i det hela. Brodern som fortsätter på resan med en båt i så dåligt skick att han sitter och öser vatten över den för att den inte ska börja brinna, och så börjar den brinna ändå, det är som taget ur "Leif och Billy" eller "Uti Bögda", eller "Morran och Tobias" för den delen. Det är lite grann samma sak med snipapappans ovilja att titta bakåt. Bröderna tycks leva i sin egen lilla slutna värld. Det handlar inte om ett enskilt förhastat beslut, utan det återkommande mönstret med uppenbara varningssignaler som accepteras den ena efter den andra tills situationen blivit så akut att båten rökfylls och måste utrymmas. Det var bara guds försyn att inte broderns snipa också blev påkörd av Misje Verde. Hade de legat i Misje Verdes väg är det inte säkert att hon hade sett dem heller.

Jag tvivlar inte en sekund på att bägge bröderna dömts för vårdslöshet i sjötrafik om de hade åtalats. Den vårdslöshet de båda uppvisat är mycket allvarlig.

Och ännu en gång - den enes vårdslöshet förtar inte den andres, i alla fall inte på sjön.
Citera
2026-09-22, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja jag vet inte riktigt vad man ska säga, jag får intrycket att båda bröderna är lite av ortens byfånar rent ut sagt, så dålig koll på saker och ting och sedan tycks de inte förstå sin egen del i det hela. Brodern som fortsätter på resan med en båt i så dåligt skick att han sitter och öser vatten över den för att den inte ska börja brinna, och så börjar den brinna ändå, det är som taget ur "Leif och Billy" eller "Uti Bögda", eller "Morran och Tobias" för den delen. Det är lite grann samma sak med snipapappans ovilja att titta bakåt. Bröderna tycks leva i sin egen lilla slutna värld. Det handlar inte om ett enskilt förhastat beslut, utan det återkommande mönstret med uppenbara varningssignaler som accepteras den ena efter den andra tills situationen blivit så akut att båten rökfylls och måste utrymmas. Det var bara guds försyn att inte broderns snipa också blev påkörd av Misje Verde. Hade de legat i Misje Verdes väg är det inte säkert att hon hade sett dem heller.

Jag tvivlar inte en sekund på att bägge bröderna dömts för vårdslöshet i sjötrafik om de hade åtalats. Den vårdslöshet de båda uppvisat är mycket allvarlig.

Och ännu en gång - den enes vårdslöshet förtar inte den andres, i alla fall inte på sjön.

Du är en liten ynkrygg och kretin som slänger ur dig allehanda skit men sen när du blir konfronterad och ska stå till svars för ditt gapande så kryper du iväg som en lite mask. Du har inte ens ryggrad att svara på nedanstående fråga. Morran och Tobias är moraliskt skyhögt över din nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du har vid flera tillfällen gjort en stor grej av att pappan valde att avstå från delar av rättegången. Kan du precisera vid vilka tillfällen han valde att inte närvara, och varför du finner det så anmärkningsvärt att du flera gånger väljer att poängtera detta?
Citera
2026-09-22, 19:27
Medlem
Citat:
Kära Bobbysockan! Om du vill begränsa ditt resande till bil tackar mänskligheten för det. Ffa båtfolket. Skämt åsido rör det sig i denna fråga om en bror som tyvärr i själen inte mår bra. Suicidprevention är en viktig fråga i sammanhanget.

ROTFL

Där sa du ett sanningens ord ju fler folk som inte kan sjövägsreglerna som håller sig borta från sjön, desto bättre

Men visst har du en poäng. Det behövs absolut inte fler dödsfall till följd av denna redan tragiska olycka. Båda bröderna har under förundersökning och rättegång sagt en del märkliga saker. Man får väl hoppas, inte minst för de överlevande barnens skull, att de drar någon form av lärdom av det skedda.
Citera
2026-09-22, 21:16
Medlem
ja vad ska man säga, det är svårt. Jag får uppfattningen att lots kommer från ett riktig priviligierad by med snobbar som kommer undan med allt de gör för att de har pengar. De kan aldrig vara deras egna fel. De kan inte sätta sig in i andras tragedi och empati finns inte på världskartan. Lotsen tar chansen att framföra fartyget och ser två snipor och tänker att de får akta på sig eller bli överkörda. "OJDÅ de vart överkörda, vilken otur, han skulle ha flyttat på sig". Det är som taget från fimen Arbitrage. Det är helt klart samma sak med lotsen agerande. Han har alltid kommit undan med det mesta i hans rika värld. Detta är helt klart ett mönster och finns absoluta relevanta misstankar att detta skett upprepande gånger. Jag tvivlar inte en sekund på att lots skulle dömas mkt hårdare ifall han var från orten. Det är mycket anmärkningsvärt hur korrupt det kan vara.
Citera
2026-09-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffloplopp
ja vad ska man säga, det är svårt. Jag får uppfattningen att lots kommer från ett riktig priviligierad by med snobbar som kommer undan med allt de gör för att de har pengar.

Hade det varit fallet hade lotsen inte varit lots, då hade lotsen varit läkare, advokat eller företagsledare...

Det är tvärtom snipabröderna som kommer ifrån Uti-bögda och uppenbarligen är någon form av inavelssläkt med åklagaren som slipper undan just för att de är för korkade för att ens åtalas och för att deras inavelsbesläktade vän är åklagaren.

Ja, om vi nu ska ägna oss åt raljerande a'la din modell
Citera
2026-09-22, 23:34
Medlem
NFLTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffloplopp
oj du var snabb och säga att det inte är så, har du insyn i han och hans familjs ekonomi? samtidigt som du har full insyn i snipabrödernas? och så arg de inte blir åtalade så du drar slutsats att de måste röra sig om inavelsbesläktad vän. Fint du har så mycket känslor i fallet. Jag summerar detta till att dina sjuka mängder inlägg i denna tråd har lika mkt betydelse som en 3årings önskan om lite extra godis.
Den här V, rolig snubbe!
Att påstå att hushållet inte lever ett gott liv faller på sin egen orimlighet. Med en månadslön på runt 74 000 kr för lotsen och en hushållsinkomst på 120 000 kr ligger de långt över rikssnittet. Det framstår snarare som ett mönster av att friskriva sig från konsekvenser när man lägger hela skulden på kaptenen och snipan, i stället för att ta professionellt ansvar för situationen. Inte alls orimligt de kommer från en privilegierad familj och kanske kommit undan med allt möjligt. Blir han inte dömd har de väl mutat någon. Pratas mycket om korruption i tråden. Vad är det som säger att det inte sker korruption åt lotsens fördel?
Senast redigerad av NFLT 2026-09-22 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in