Citat:
Stackars dig!
Tycker du att det tjatas mycket om just detta? Inget annat som du tycker att det tjatas mycket om i tråden?
Bara det FAKTUM att pappan inte tittade bakåt? För att han inte ville titta bakåt. Han hade ju kunnat titta bakåt om han hade velat, det berättade han ju själv inför rätten. Men det var inte prioriterat, som han förklarade under förhören.
Det är ju fakta. Förnekar du det? Och det är en rätt avgörande grej för att hela olyckan kunde inträffa! Hade pappan valt att titta bakåt, om han hade "prioriterat" att titta bakåt bara ett par sekunder under en halvtimme, 0,1% av sin tid, så hade han sett Misje Verde och kunde ha med en mycket enkel kursjustering ha undvikit att hindra Misje Verde och att bli påkörd.
Varför är det ett problem för dig att det är "ett jävla tjat" om det i tråden?
Pappan bär IMO utan tvekan det största ansvaret till att den här olyckan inträffade och att en kvinna och ett litet barn omkom. Alldeles särskilt håller jag honom också ansvarig för att den lilla flickan inte hade flytväst på sig. Hon dog av drunkning och hittades på havsbotten. Hade hon, som sin bror, haft en flytväst på sig, så hade hon kanske levt idag, olyckan till trots.
https://www.instagram.com/reel/DaxcOqUj_bE/
Tycker du att det tjatas mycket om just detta? Inget annat som du tycker att det tjatas mycket om i tråden?
Bara det FAKTUM att pappan inte tittade bakåt? För att han inte ville titta bakåt. Han hade ju kunnat titta bakåt om han hade velat, det berättade han ju själv inför rätten. Men det var inte prioriterat, som han förklarade under förhören.
Det är ju fakta. Förnekar du det? Och det är en rätt avgörande grej för att hela olyckan kunde inträffa! Hade pappan valt att titta bakåt, om han hade "prioriterat" att titta bakåt bara ett par sekunder under en halvtimme, 0,1% av sin tid, så hade han sett Misje Verde och kunde ha med en mycket enkel kursjustering ha undvikit att hindra Misje Verde och att bli påkörd.
Varför är det ett problem för dig att det är "ett jävla tjat" om det i tråden?
Pappan bär IMO utan tvekan det största ansvaret till att den här olyckan inträffade och att en kvinna och ett litet barn omkom. Alldeles särskilt håller jag honom också ansvarig för att den lilla flickan inte hade flytväst på sig. Hon dog av drunkning och hittades på havsbotten. Hade hon, som sin bror, haft en flytväst på sig, så hade hon kanske levt idag, olyckan till trots.
https://www.instagram.com/reel/DaxcOqUj_bE/
Hur känns det att vara så kär i lotsen att du ägnar hela ditt liv i denna tråd? Du kanske ska boka en dejt med honom och hämta han med din finaste bil och en bukett blåa liljor.
Det är väl ingen i denna tråd som säger emot att han borde tittat bakåt. Klart han borde likt som att man borde hålla hastigheten i trafiken alltid ha bälte, aldrig köra mot rött etc. Men att ge han hela skulden för detta är bara sjukt. Ska man säga till en tjej som blivit våldtagen att hon borde inte haft så kort kjol och att hon skulle ha kollat bakåt regelbundet för att se att ingen är där? Ska man säga till moppepojken som blivit påkörd bakifrån att han bär skulden för att han inte kollade bakåt?
man kan inte översätta
”Jag prioriterade inte att titta bakåt”
till
”Jag ville inte titta bakåt.”
Det kan finnas flera skäl till att en person prioriterar en viss uppgift under en båtfärd, och det är inte nödvändigtvis samma sak som en medveten ovilja att hålla säker utkik. Pappan säger själv flera anledningar till att han inte prioriterade utsikten bakåt. Även om pappan hade brustit utsikt bakåt så måste Misje Verdes eget agerande fortfarande bedömas separat. HUR är det rimligt att resonera
pappan borde ha tittat bakåt - därför är Misje Verdes agerande mindre relevant eller inte relevant alls för att pappan bär hela skulden. Tänker du så kring allt att eftersom han gjorde fel först så kan jag komma undan med de felen jag gör? När det gäller flytvästen är det absolut rimligt att diskutera vilken betydelse den kan ha haft för dotterns överlevnad. Det är dock inte orimligt den faktiskt åkte av i kollisionen. Men det är en separat fråga från vem som bär det största ansvaret för själva kollisionen. Du behöver skilja på säkerhetsbrist, orsakssamband och juridiskt ansvar i stället för att lägga ihop dem.
ju fler folk som inte kan sjövägsreglerna som håller sig borta från sjön, desto bättre