2026-09-10, 15:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nipprignipprig
Men vad oseriöst att hävda att man inte har sikt på över 800 meter, då ska man ju för hela helsike fan inte framföra ett sånt monster i vad försvaret hävdar är ’trång farled’.

”Nu visar de en bild från förundersökningen, tagen på kommandobryggan. "Vi kan konstatera att vi inte ser något vatten rakt föröver. Det är bara land" säger lotsens advokat. Sedan visar han en bild som visar avståndet till land: 831 meter.
– Vi ser alltså inte de närmaste 831 meterna här, säger han.”

gp.se
Nej, hur de än vänder sig har de rumpan bar. Både kapten och lots borde insett att de inte hade tillräcklig sikt föröver och vidtagit en eller flera åtgärder:
- se till att kaptenen höll utkik,
- kalla upp en matros att hålla utkik från fören eller bryggvingen. Alternativt kunde matrosen hållt utkik via X- eller S-bandsradarn.
- sänka farten.

Det är festligt med ”law speech” för där gör det inget om man kommer med uppenbara självmotsägelser:
Citat:

– Han har inte kunnat hålla undan för NN (fritidsbåten) för han har inte upptäckt henne. Han har inte varit oaktsam, säger Thomas Håkansson.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-batolyckan-vid-tjorn-nu-startar-rattegangen-mot-lotsen-och-befalhavaren
Han har inte upptäckt henne men han har inte varit ouppmärksam…? Ja men då så.
Citera
2026-09-10, 15:58
Medlem
Detta är va lotsens försvarare verkar ifrågasätta. Skippo har en funktion där du kan se andra båtar/fartyg med AIS-sändare.

https://support.skippo.io/hc/sv/articles/19429076371484-AIS-och-Skippob%C3%A5tar
Citera
2026-09-10, 16:03
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Är det inte störande att man låter pappan, som ju är faktiskt (men måhända inte juridiskt) medskyldig till olyckan genom att inte ha hållit tillräcklig uppsikt bakåt, springa ut och in ur rättssalen hela tiden? Det förtar en hel del av både myndigheten och allvaret i processen om en av huvudpersonerna inte ens behöver vara med hälften av tiden.
Citera
2026-09-10, 16:10
Medlem
Cameleonts avatar
Verkar som att både fartyg o snipa haft skymd sikt. Fartyget av lastkranen/travers o snipan med uppfällt hamnkapell.
Citera
2026-09-10, 16:13
Medlem
Cameleonts avatar
Men det visste ju inte lotsen vid tillfället…
Citat:
Ursprungligen postat av nipprignipprig
Men vad oseriöst att hävda att man inte har sikt på över 800 meter, då ska man ju för hela helsike fan inte framföra ett sånt monster i vad försvaret hävdar är ’trång farled’.

”Nu visar de en bild från förundersökningen, tagen på kommandobryggan. "Vi kan konstatera att vi inte ser något vatten rakt föröver. Det är bara land" säger lotsens advokat. Sedan visar han en bild som visar avståndet till land: 831 meter.
– Vi ser alltså inte de närmaste 831 meterna här, säger han.”

gp.se
Citera
2026-09-10, 16:28
Medlem
Varvet som byggt det odugliga fraktfartyget samt rederiet som vetat om bristerna borde åtalas!
Citera
2026-09-10, 16:31
Medlem
Om ingen redan nämnt det, använd expressens live-rapportering, den är otroligt mycket bättre och mer detaljerad. Snubben som rapporterar på aftonbladet sitter och sover....skriver knappt något alls!
Senast redigerad av Deslauriers 2026-09-10 kl. 16:34.
Citera
2026-09-10, 16:38
Medlem
Stockholmspiketens avatar
Ur Expressens rapportering:

"Om jag velat hade jag haft sikt bakåt, svarar pappan."

Helt otroligt.
Citera
2026-09-10, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Det tragiska är ju att de alla tre (snipkaptenen, MV:s befälhavare och MV:s lots) hade kunnat undvika olyckan genom att visa gott sjömanskap, så på det sättet ser jag dem som skyldiga alla tre.

De två på MV är professionella sjömän, så skulden vilar tyngre där - men snipans kapten kan inte helt frikännas han heller, eftersom han borde hållit bättre uppsikt och girat undan när han märkte vartåt det barkade. Trots allt tar det inte många sekunder att gira någon båtlängd åt ena eller andra hållet. Men det förutsätter att man har koll på läget och det hade han bevisligen inte.
Alla hade överlappande skyldigheter, förutom lotsen, men han tog sig an en roll som satte honom i fel sits. Självklart hade snipan skyldigheter med att ligga väl styrbord I led utkik och undvika som han bara delvis uppfyllde. Lastfartyget hade tyngst ansvar som upphinnande med gott om fritt vatten.
Citera
2026-09-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen

Helt otroligt.
Det är hedervärt att han är ärlig och inte skyller ifrån sig. Det är ingen smickrande bild man får av lotsen och kaptenen. Ynkryggar som inte står för sina misstag är inget att respektera eller försvara.
Citera
2026-09-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Den trovärdigaste förklaringen jag läst om var att en rätt ny grävskopa på däck skymde sikten från bryggan mer än före den monterades.

Så att både skylla på varandra och ägaren finns nog tyvärr som alternativ.

Rättegången var första nyhet på P1s lunckeko så intresset verkar anses mycket högt.
Det utgör dock inga förmildrande omständigheter när det gäller utkik.
Citera
2026-09-10, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen

Helt otroligt.

Varför i hela friden ville han inte hålla koll bakåt?

Det verkar som jag läste mig till i FUPen att han helt enkelt inte alls förstod den stora vikten av att hålla uppsikt bakåt.

Ett stort problem verkligen att vem som helst får köpa en båt och sedan är det bara att ut och åka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in