2026-07-27, 20:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
7001...
Vadå 7001? The numbers, what do they mean!
Citera
2026-07-27, 21:02
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Ja men det är ju ateisternas svar till allt, bara kalla alla för galningar så är saken biff. Spelar ingen roll vad man visar för dom, alla är bara galningar ändå. Om du frågar mig så är det ni som är galningarna, sug på den du.

Men jag har ingen vinning i att vara utanför er sfär. Jag bryr mig inte.
Däremot kämpar ni med näbbar och klor för att övertyga oss andra... varför?
Citera
2026-07-27, 21:03
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Jag tror inte jag har fel om det här, jag har gått igenom det. Du får peka ut vad som är fel i så fall, jag skummade igenom din länk och jag finner inget som säger emot mina påståenden.

Landet deklarerades över en natt. Nära nog.

Varför skulle det vara nära nog? Ord har mening och om du bara vill leka med definitionerna betyder profetiorna inget.

Vad som är fel är att du nämnde att judarna inte var utspridda när bibeln skrevs, vilket de var då bibeln inte var färdigställd förrän efter dessa event, som exempel
Citera
2026-07-27, 21:03
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Vadå 7001? The numbers, what do they mean!

Nu 7002!
Citera
2026-07-27, 21:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men jag har ingen vinning i att vara utanför er sfär. Jag bryr mig inte.
Däremot kämpar ni med näbbar och klor för att övertyga oss andra... varför?
För att om ni inte kommer till insikt så kommer ni inte in i himlen. Det är för eran skull! Det är som om någon går med ögonbindel mot ett stup och blir arg på varenda en som försöker varna om stupet. Till slut blir man typ arg, hur kan du göra detta mot dig själv din envishet kommer döda dig liksom.
Citera
2026-07-27, 21:05
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Viken utgåva då?

En gammal för 200 år sen, eller en ny som är tillrättalagd för dagen vilsna befolkning?
Ja, jag har skummat igenom den, dels i skolan och när man gick och läste för prästen.
Vill inte påstå att jag någonsin tänkte AHA här är nåt att beakta. Bara massa svammel som man skulle tolka och förhålla sig till i egen vardag. Allt såg ju ut att vara en plan på hur du skall leva, inte hur du vill leva!
Prästerskapet har alltid velat komma åt de svagare i sinnet, för att fålla in dom i skocken.
Varför? Förr var det ekonomi och det är väl det huvudsakliga syftet än i dag, även om inte alla går på det.
Insikter kan man få genom att vara observant, kolla och kolla igen, se dig om bakom ryggen, där finns mer att kolla. Kritisk till det mesta innan man börjar förstå, sen kollar man igen.

Att ta till sig religioner och leva efter, verkar för mig som om man tror, men inte vet.
Inte någonsin har en religion kommit med "facta monstrant".

Att debattera med någon som redan bestämt sig och vägrar sätta sig in i ämnet är som att spela schack med en duva. Oavsett hur bra du spelar kommer duvan att välta alla pjäser, bajsa på brädet och stolt spankulera runt som om den vann.
Citera
2026-07-27, 21:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Varför skulle det vara nära nog? Ord har mening och om du bara vill leka med definitionerna betyder profetiorna inget.

Vad som är fel är att du nämnde att judarna inte var utspridda när bibeln skrevs, vilket de var då bibeln inte var färdigställd förrän efter dessa event, som exempel
Det är lite komplicerat exakt när jesaja skrevs där dessa profesior finns. Det fanns ju en judisk exil i biblisk tid, men det är inte den som profesiorna talar om och det är lite oklart exakt när jesaja skrevs. Oavsett om delar av jesaja skrevs eller inte skrevs under exilen så spelar det ingen roll. Jag tänkte att en djup genomgång av detta inte var relevant ändå, det förändrar ingenting.
Citera
2026-07-27, 21:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nu 7002!
Har detta nummer med din mamma att göra på något sätt?
Citera
2026-07-27, 21:23
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Hela bibeln handlar om hur vi skall ha vänskap med Gud och hur vi ska göra (enligt vår fria vilja) vad som behagar honom.
Tänk på att bibeln innehåller flera böcker och flera författare och att texterna är flera tusen år gamla, mycket text blir det.
Bibeln berättar om människornas relation till Gud.

Jo, men frågan kvarstår, har ni SAMMA GUD - ni & muslimerna!?
Senast redigerad av ziracorn 2026-07-27 kl. 21:32.
Citera
2026-07-27, 21:45
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Jo, men frågan kvarstår, har ni SAMMA GUD - ni & muslimerna!?

Muslimerna har ingen gud.

Dom följer en bok som skrevs långt efter nån muhammed började kriga och härja låntbortistan.
Även den är hopsatt av många skrifter, redigerad, tolkad o feltolkad. Sen togs den upp med Islam, blev en religion som lade beslag på den som sin egen. Fortfarande ingen gud, bara en simpel profet som sattes som ledstjärna. Krigandet fortsatte i profetens namn, med svärdet i hand. Det gick tydligen bra så man utvidgade sina krav på omvärlden. Tillbe eller dö!
Man tillber en krigare som aldrig hade en tanke på att bli en religiös ledare.

Fortfarande ingen gud alltså.

EDIT...
Ser ni likheterna med kristendomen och andra religioner.
Citera
2026-07-27, 21:59
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Muslimerna har ingen gud.

Dom följer en bok som skrevs långt efter nån muhammed började kriga och härja låntbortistan.
Även den är hopsatt av många skrifter, redigerad, tolkad o feltolkad. Sen togs den upp med Islam, blev en religion som lade beslag på den som sin egen. Fortfarande ingen gud, bara en simpel profet som sattes som ledstjärna. Krigandet fortsatte i profetens namn, med svärdet i hand. Det gick tydligen bra så man utvidgade sina krav på omvärlden. Tillbe eller dö!
Man tillber en krigare som aldrig hade en tanke på att bli en religiös ledare.

Fortfarande ingen gud alltså.

EDIT...
Ser ni likheterna med kristendomen och andra religioner.

Kristendom och islam åsido, ännu mer märkligt med Buddism och Hinduism.

Claes Malmberg (komiker?) ska tydligen tillhöra den tron... (Budda asså).

Galenskapen will never end...
Citera
2026-07-27, 22:24
Medlem
De som skrev böckerna i Bibeln har olika versioner. Om Bibeln är sann har Jehovas vittnen rätt. Profetior måste då slå in i högre grad för att Bibeln ska avgöras vara sann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in