2026-07-27, 19:58
Medlem
oyegies avatar
Hela bibeln handlar om hur vi skall ha vänskap med Gud och hur vi ska göra (enligt vår fria vilja) vad som behagar honom.
Tänk på att bibeln innehåller flera böcker och flera författare och att texterna är flera tusen år gamla, mycket text blir det.
Bibeln berättar om människornas relation till Gud.
Citera
2026-07-27, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Hela bibeln handlar om hur vi skall ha vänskap med Gud och hur vi ska göra (enligt vår fria vilja) vad som behagar honom.
Tänk på att bibeln innehåller flera böcker och flera författare och att texterna är flera tusen år gamla, mycket text blir det.
Bibeln berättar om människornas relation till Gud.

Och även människornas relationer till varandra:

"Jesus svarade honom: »Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.«" (Matt 22:37-40 Bibel2000)
Citera
2026-07-27, 20:17
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Intressant det du säger om att bli förledd. Hur ser du på allt vi "vet" idag? Är inte det förledd kunskap?

Har du själv observerat att jorden skapades så vi lär oss i skolan, eller blev du förledd?

Ärligt, enl. mig, har vi nog bara kommit en liten bit på vägen. Vetenskapen, eller vad man nu skall kalla den, har nog tagit många snesteg, med tanke på vår forntid.
Oavsett om vi diskuterar 1000 eller 2000 år, eller ännu längre perspektiv, säg 100.000 år så spekulerar man mer än vad som är den troliga historien.

Dåtidens skolans, på 60talet när jag försökte lära och förstå, historiekunskaper har mycket att revidera.
Vad dom lär ut i dag har jag ingen aniing om, men har förstått att alla teorier inte tas upp av olika anledningar. Att inte ta upp är oxå ett sätt att förleda dagens skolbarn.
Hade man påvisat arkeologins mysterier, hade man kanske väckt de vetgirigas lust att just forska i detta.

I dag tar jag inget som givet då det finns massor av frågor som behöver någorlunda vettiga svar, inte svammel från de religiösa.
Citera
2026-07-27, 20:31
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Ärligt, enl. mig, har vi nog bara kommit en liten bit på vägen. Vetenskapen, eller vad man nu skall kalla den, har nog tagit många snesteg, med tanke på vår forntid.
Oavsett om vi diskuterar 1000 eller 2000 år, eller ännu längre perspektiv, säg 100.000 år så spekulerar man mer än vad som är den troliga historien.

Dåtidens skolans, på 60talet när jag försökte lära och förstå, historiekunskaper har mycket att revidera.
Vad dom lär ut i dag har jag ingen aniing om, men har förstått att alla teorier inte tas upp av olika anledningar. Att inte ta upp är oxå ett sätt att förleda dagens skolbarn.
Hade man påvisat arkeologins mysterier, hade man kanske väckt de vetgirigas lust att just forska i detta.

I dag tar jag inget som givet då det finns massor av frågor som behöver någorlunda vettiga svar, inte svammel från de religiösa.

Tack för du delar med dig.

Jag har också varit skeptisk till bibeln, ända tills jag började läsa den. Jag säger inte att den är svaret på allt, men den ger enormt mycket insikter jag inte förstod innan.

Har du testat att läsa den på senare dar?
Citera
2026-07-27, 20:31
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Men ge dig. Det är så tydligt att du bara hittar på argument och bara ställer dig emot bara för att ställa dig emot... Det är rätt lamt och tråkigt sätt att diskutera på...
Du ger dig inte ens mödan att öppna länken och det vet jag för att isåfall hade du sett att det är akademisk fördjupning som går igenom flera olika tolkningar från alla håll samt hur de förhåller sig ifrån till naturvetenskapliga teorier.
Det är svårt att hitta en mer objektiv artikel än detta...

Även om jag bara kikade genom länken snabbt ger den mig ingenting. Samma skitsnack som alla andra artiklar m.m. som dykt upp sen datorn och internet blev allas verklighet.
Det spelar ingen roll vem som kommer med sk. faktapåståenden, det har blivit en sport att kunna peka hit o dit på bibliska personer och leta och sammankoppla med verkligt levande människor. Men sen att säga att detta ger det o det är bara tillrättalagd fakta.
Jag och många andra tror inte ett skit på en religion som förknippas med "jesus" och andra samtida personer. Det kan ha levat, visst, men inte faan är dom nån slags messias med otroliga krafter o.s.v.
Nån jävla sans får det väl ändå vara.
Citera
2026-07-27, 20:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Även om jag bara kikade genom länken snabbt ger den mig ingenting. Samma skitsnack som alla andra artiklar m.m. som dykt upp sen datorn och internet blev allas verklighet.
Det spelar ingen roll vem som kommer med sk. faktapåståenden, det har blivit en sport att kunna peka hit o dit på bibliska personer och leta och sammankoppla med verkligt levande människor. Men sen att säga att detta ger det o det är bara tillrättalagd fakta.
Jag och många andra tror inte ett skit på en religion som förknippas med "jesus" och andra samtida personer. Det kan ha levat, visst, men inte faan är dom nån slags messias med otroliga krafter o.s.v.
Nån jävla sans får det väl ändå vara.
Folk runtom i hela världen har upplevelser med Jesus, dom ser honom i nära döden upplevelser, mirakulösa helanden händer som läkare inte kan förklara, diverse mirakel händer, profesior slår in, historiker säger att jesus måste ha återuppstått, jesus är guden som inte tvingar folk att tro på honom utan håller sig lite avskilt som en sidokaraktär för de som vill hitta honom och upptäcka att han finns.
Citera
2026-07-27, 20:48
Medlem
Henselons avatar
Nej, allting som står i Bibeln är inte sant i nån bokstavlig mening. Vissa saker ja, men långt ifrån allt.
Däremot är det en imponerande samling Böcker/skrifter(40st) som började skrivas för tusentals år sen.
Vissa redan innan Egyptiernas Dynasti för c:a 4000-år sen.

Det är ett Dokument av många till att försöka förstå människans roll , i vårat perspektiv, oändligt Universum. Men ett mycket viktigt sådant skall tilläggas.
Citera
2026-07-27, 20:48
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Nej, judarna bodde i ett land när det skrevs. Det står ordagrannt att de skulle bli utspridda över hela världen, och sen skulle de återförenas och ett nytt land skulle skapas "över en natt" (israel deklarerades över en natt 1948)

Det står inte exakt när eller vilket år det skulle hända.

Du har fel om en hel del, bland annat om utspridningen och när bibeln skevs https://allthatsinteresting.com/when-was-the-bible-written
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_diaspora

Det tog också långt mer än en natt för landet att skapas och ratifieras, folket att flyttas etc. Du leker med ord snarare än tittar på eventen med skepsis
Citera
2026-07-27, 20:50
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Tack för du delar med dig.

Jag har också varit skeptisk till bibeln, ända tills jag började läsa den. Jag säger inte att den är svaret på allt, men den ger enormt mycket insikter jag inte förstod innan.

Har du testat att läsa den på senare dar?

Viken utgåva då?

En gammal för 200 år sen, eller en ny som är tillrättalagd för dagen vilsna befolkning?
Ja, jag har skummat igenom den, dels i skolan och när man gick och läste för prästen.
Vill inte påstå att jag någonsin tänkte AHA här är nåt att beakta. Bara massa svammel som man skulle tolka och förhålla sig till i egen vardag. Allt såg ju ut att vara en plan på hur du skall leva, inte hur du vill leva!
Prästerskapet har alltid velat komma åt de svagare i sinnet, för att fålla in dom i skocken.
Varför? Förr var det ekonomi och det är väl det huvudsakliga syftet än i dag, även om inte alla går på det.
Insikter kan man få genom att vara observant, kolla och kolla igen, se dig om bakom ryggen, där finns mer att kolla. Kritisk till det mesta innan man börjar förstå, sen kollar man igen.

Att ta till sig religioner och leva efter, verkar för mig som om man tror, men inte vet.
Inte någonsin har en religion kommit med "facta monstrant".
Citera
2026-07-27, 20:53
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Folk runtom i hela världen har upplevelser med Jesus, dom ser honom i nära döden upplevelser, mirakulösa helanden händer som läkare inte kan förklara, diverse mirakel händer, profesior slår in, historiker säger att jesus måste ha återuppstått, jesus är guden som inte tvingar folk att tro på honom utan håller sig lite avskilt som en sidokaraktär för de som vill hitta honom och upptäcka att han finns.

Finns hur många galningar som helst jorden runt, som skulle hävda vad faan som helst bara det gynnar en själv eller en sak man tror på!

7001...
Senast redigerad av 53....so what 2026-07-27 kl. 20:56.
Citera
2026-07-27, 20:53
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Du har fel om en hel del, bland annat om utspridningen och när bibeln skevs https://allthatsinteresting.com/when-was-the-bible-written
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_diaspora

Det tog också långt mer än en natt för landet att skapas och ratifieras, folket att flyttas etc. Du leker med ord snarare än tittar på eventen med skepsis
Jag tror inte jag har fel om det här, jag har gått igenom det. Du får peka ut vad som är fel i så fall, jag skummade igenom din länk och jag finner inget som säger emot mina påståenden.

Landet deklarerades över en natt. Nära nog.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-27 kl. 20:58.
Citera
2026-07-27, 20:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Finns hur många galningar som helst jorden runt, som skulle hävda vad faan som helst bara det gynnar en själv eller en sak man tror på!
Ja men det är ju ateisternas svar till allt, bara kalla alla för galningar så är saken biff. Spelar ingen roll vad man visar för dom, alla är bara galningar ändå. Om du frågar mig så är det ni som är galningarna, sug på den du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in