Citat:
Ursprungligen postat av
Hulebacken
Tack för du delar med dig.
Jag har också varit skeptisk till bibeln, ända tills jag började läsa den. Jag säger inte att den är svaret på allt, men den ger enormt mycket insikter jag inte förstod innan.
Har du testat att läsa den på senare dar?
Viken utgåva då?
En gammal för 200 år sen, eller en ny som är tillrättalagd för dagen vilsna befolkning?
Ja, jag har skummat igenom den, dels i skolan och när man gick och läste för prästen.
Vill inte påstå att jag någonsin tänkte AHA här är nåt att beakta. Bara massa svammel som man skulle tolka och förhålla sig till i egen vardag. Allt såg ju ut att vara en plan på hur du skall leva, inte hur du vill leva!
Prästerskapet har alltid velat komma åt de svagare i sinnet, för att fålla in dom i skocken.
Varför? Förr var det ekonomi och det är väl det huvudsakliga syftet än i dag, även om inte alla går på det.
Insikter kan man få genom att vara observant, kolla och kolla igen, se dig om bakom ryggen, där finns mer att kolla. Kritisk till det mesta innan man börjar förstå, sen kollar man igen.
Att ta till sig religioner och leva efter, verkar för mig som om man tror, men inte vet.
Inte någonsin har en religion kommit med "facta monstrant".