2026-07-27, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Jag förstår vad du skriver.

Men tror inte du riktigt förstår den kristna bibeln när du påstår detta. Gud är allt. Texterna är bara människornas sätt att försöka förstå Gud. Grundlagarna i båda skrifterna är exakt samma. Dock använde Muhammad Guds ord för kontroll och makt. Jag ser inte Koranen som den sista korrigeringen, som muslimerna påstår.

Det fortfarande samma gud, Muhammad ljög dock i sina texter.

Hittar du på det här struntpratet själv?
Längesen jag läste sån nomsens..

Låt mig utbilda dig.
När man pratar om att islam och kristendomen tillber samma gud, så syftar man på att båda religionerna gör anspråk på att dyrka Abrahams Gud, skaparen av världen.
Men sen beskriver religionerna Guds identitet som är fundamentalt oförenliga med varandra.

Exempelvis säger kristendomen den ende Guden är Fadern, Sonen och den helige Ande, och att Jesus är Gud. Islam förnekar uttryckligen både treenigheten och att Jesus är Gud eller Guds Son.

Det är ännu mer tydligt ur ett klassiskt perspektiv eftersom Jesus säger "Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern” Joh 5:23.
Så visst, islam avser Abrahams Gud, men samtidigt förnekar helt avgörande saker om vem gud faktist är..

Islamska förbundet skrivet bla
Citat:
Även om muslimer, kristna, judar och en del andra tror på samma Gud, skiljer sig deras Gudsbegrepp markant. Den framträdande skillnaden gentemot andra religioner är att islam vägrar att acceptera någon som helst form av skapelse som en gudom värd att dyrkas. Islam betonar dyrkan uteslutande av den Ende som skapat himlarna och jorden, och som hela skapelsen slutligen ska återvända till.
https://www.islamiskaforbundet.se/fragor-och-svar/

På Wikipedia står det..
Citat:
God is seen as incomparable and without multiplicity of persons such as in the Christian Trinity, and associating multiplicity to God or attributing God's attributes to others is seen as idolatory, called shirk.
Synen på kristendomen är att det är en polyteistisk religion och kallas "Shirk"
Som är den största synden i islam.
Enligt muslimer så begår kristna den största synden varje gång dom böjer sig inför Jesus.
Kristna begår alltså inte den största synden en gång, utan varje gång dom ber.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islam

Utöver det lär islam ut att Bibeln har blivit förfalskad av judar och kristna och är en mix mellan sanning och lögn.
Enligt Koranen består treenigheten av Allah, Jungfru Maria Jesus, även fast ingen kristen kyrka tror på det..
Men den största skillnaden är att Koranen förnekar återuppståndelsen och därför finns inte heller någon frälsning i Jesus Kristus.
Vilken isåfall innebär att det inte finns någon kristendomen eftersom återuppståndelsen är kärnan i själva religionen..
Sen om en muslim konverterar till kristendomen så ska det straffas med döden, vilket år konstigt om vi nu tillber samma gud.

Liten fun fact, enligt Muhammad kommer Bibeln bekräfta koranen och hela koranens sanningshalt vilar på den bekräftelsen
Men Bibeln avfärdar Koranen.
Men då påstår muslimer att bibeln inte är sann.. Vilket egentligen är irrelevant då koranen är Guds ord.

Svenska evangeliska alliansen skriver

Citat:
Inom islam presenteras Gud som en transcendent ”monad” som vi som människor inte kan få någon intim eller personlig relation till. Inom kristendomen, däremot, presenteras Gud som treenig – som en evig och kärleksfull relation mellan Fader, Son och Ande – som genom Kristus bjuder in oss till gemenskap med sig själv (se 1 Joh 1:3 mfl).

Detta är inte någon småsak, utan kan i grunden sägas påverka hela vår förståelse av respektive religions väsen. Och allra störst blir krocken när vi jämför den muslimska läran om Guds enhet (tahweed) med den kristna treenighetsläran. För att spetsa till det kan man säga att just det som vi som kristna talar om som Guds viktigaste frälsningshandling – inkarnationen, då Guds Son blev människa och dog och uppstod för vår skull – för en muslim är detsamma som hädelse. Det största för en kristen är alltså det värsta för en muslim!

Konkret innebär också detta att frågan ”tror muslimer och kristna på samma Gud?” måste betraktas som felställd. Sant är att vi alla tror på en Gud som är vår Skapare och Herre. I detta finns också något i grunden allmänmänskligt (jfr Rom 1:19Ä20). Men våra resterande beskrivningar av Gud är så olika att de omöjligt kan hänföras till en och samma gudom.
https://www.sea.nu/samma-gud-i-islam-och-kristen-tro/
En förklaring som jag tycker sätter fingret på det.
Synen på gud skiljer radikalt mellan trosuppfattningarna, så hur kan det vara samma gud?

Visst är jag snäll som serverar allt så för dig och berikar dina kunskaper så du förstår lite bättre? varsågod
Citera
2026-07-27, 22:40
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans

Låt mig utbilda dig.
När man pratar om att islam och kristendomen tillber samma gud, så syftar man på att båda religionerna gör anspråk på att dyrka Abrahams Gud, skaparen av världen.
Men sen beskriver religionerna Guds identitet som är fundamentalt oförenliga med varandra.

Exempelvis säger kristendomen den ende Guden är Fadern, Sonen och den helige Ande, och att Jesus är Gud. Islam förnekar uttryckligen både treenigheten och att Jesus är Gud eller Guds Son.

Det är ännu mer tydligt ur ett klassiskt perspektiv eftersom Jesus säger "Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern” Joh 5:23.
Så visst, islam avser Abrahams Gud, men samtidigt förnekar helt avgörande saker om vem gud faktist är..

På Wikipedia står det..

Enligt muslimer så begår kristna den största synden varje gång dom böjer sig inför Jesus.

Utöver det lär islam ut att Bibeln har blivit förfalskad av judar och kristna och är en mix mellan sanning och lögn.
Enligt Koranen består treenigheten av Allah, Jungfru Maria Jesus, även fast ingen kristen kyrka tror på det..
Men den största skillnaden är att Koranen förnekar återuppståndelsen och därför finns inte heller någon frälsning i Jesus Kristus.
Vilken isåfall innebär att det inte finns någon kristendomen eftersom återuppståndelsen är kärnan i själva religionen..
Sen om en muslim konverterar till kristendomen så ska det straffas med döden, vilket år konstigt om vi nu tillber samma gud.

Liten fun fact, enligt Muhammad kommer Bibeln bekräfta koranen och hela koranens sanningshalt vilar på den bekräftelsen
Men då påstår muslimer att bibeln inte är sann.. Vilket egentligen är irrelevant då koranen är Guds ord.

Synen på gud skiljer radikalt mellan trosuppfattningarna, så hur kan det vara samma gud?

Visst är jag snäll som serverar allt så för dig och berikar dina kunskaper så du förstår lite bättre? varsågod

Du bekräftar det jag sa. Det är samma gud + Mohammad ljög. Vad människor påstår har inget med Gud att göra.
Citera
2026-07-27, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Även om jag bara kikade genom länken snabbt ger den mig ingenting. Samma skitsnack som alla andra artiklar m.m. som dykt upp sen datorn och internet blev allas verklighet.
Det spelar ingen roll vem som kommer med sk. faktapåståenden, det har blivit en sport att kunna peka hit o dit på bibliska personer och leta och sammankoppla med verkligt levande människor. Men sen att säga att detta ger det o det är bara tillrättalagd fakta.
Jag och många andra tror inte ett skit på en religion som förknippas med "jesus" och andra samtida personer. Det kan ha levat, visst, men inte faan är dom nån slags messias med otroliga krafter o.s.v.
Nån jävla sans får det väl ändå vara.

Herregud, det är inte många hästar i stallet du..
Babblar massa nonsens bara utan innehåll...
För all del du får ha din egna uppfattning.
Men ska du diskutera så är det bra hjärndött att bara ignorera precis allt. Du fattar ju inte ens vad du svarar på..
Jag orkar inte för det är så hjärndött 😅😅
Citera
2026-07-27, 22:43
Medlem
Citat:
Du bekräftar det jag sa. Det är samma gud. Vad människor påstår har inget med Gud att göra.

Jaså, tar stoltheten emot bubbis?
Det är inte så farligt.
Du borde faktiskt vara glad att jag lärde dig att du hade fel.. det är något posit8ht
Dessutom la jag faktiskt ner lite tid på få fram allt, med riktiga källor.
Blir ju lite taskigt när jag är så hygglig emot dig
Citera
2026-07-27, 22:51
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Jaså, tar stoltheten emot bubbis?
Det är inte så farligt.
Du borde faktiskt vara glad att jag lärde dig att du hade fel.. det är något posit8ht
Dessutom la jag faktiskt ner lite tid på få fram allt, med riktiga källor.
Blir ju lite taskigt när jag är så hygglig emot dig

Jag förstår inte ens vad du står för, du hoppar på andra människor konstant i tråden. Du dömer och förnedrar, sen säger du att du är kristen.

Lukasevangeliet 6:37

Döm inte, så skall ni inte bli dömda. Fördöm inte, så skall ni inte bli fördömda. Förlåt, så skall ni bli förlåtna.
Citera
2026-07-27, 22:55
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Herregud, det är inte många hästar i stallet du..
Babblar massa nonsens bara utan innehåll...
För all del du får ha din egna uppfattning.
Men ska du diskutera så är det bra hjärndött att bara ignorera precis allt. Du fattar ju inte ens vad du svarar på..
Jag orkar inte för det är så hjärndött 😅😅

Hellre Hjärndöd än ledd som ett får genom livet. Ingenting ni troende har visat, har nån som helst substans utanför era små hjärnor!
Jag lever mitt fria liv. Ni är följare. Faan, ni lever ju precis som alla muslimska terrorister, som alla skrikvänsteraktivister, som alla som lever under sosseriets gissel. Hjärntvättade utan att ha förstått det.

Bara att beklaga.
Hoppas dock på bättring, ty det är inte erat fel, det är den som vill er ont som styr.
Citera
2026-07-27, 23:12
Medlem
Om du läst Mein Kampf hade du kommit till insikt med att det som står i den också är sant.

Eller vilken bok som helst.

Precis så fungerar religion, och diverse galna sekter.
Citera
2026-07-27, 23:12
Medlem
Själv har jag kommit till insikt att allt som står på flashback är sant.
Citera
2026-07-28, 00:12
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det finns två versioner om hur de första två människorna kom till.

Den ena och mest kända, är den om hur Jahve skapade Adam från lera och sedan tog ett revben från en sovande Adam och skapade Eva av det.

Den andra mindre kända beskriver hur Adam och Eva skapades samtidigt.

Bägge två kan inte vara sanna, men finns ändå i Bibeln.
Citera
2026-07-28, 05:05
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det finns två versioner om hur de första två människorna kom till.

Den ena och mest kända, är den om hur Jahve skapade Adam från lera och sedan tog ett revben från en sovande Adam och skapade Eva av det.

Den andra mindre kända beskriver hur Adam och Eva skapades samtidigt.

Bägge två kan inte vara sanna, men finns ändå i Bibeln.
Det kanske inte gick till exakt som det står men på något sätt har det gått till på det viset.
Berättelsen om de första människorna och deras fall är grunden till vår syndiga natur, vår förmåga att säga nej till Gud.
Strunt samma om det är sant eller inte, texterna är till för andlig vägledning och inte någon ren fakta eller obetydliga sagor.
Citera
2026-07-28, 05:25
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Låt mig utbilda dig.

På Wikipedia står det..

Om Gud är bara Gud för muslimer är det som när pridevurmare säger love is love, de förstår inte och vill inte veta vad Gud är.
Vi kristna tror på EN Skapare precis som muslimer, det finns inget i kristen lära som säger att det är tre gudar eller att Gud har partners.
Gud(Fader) som är helig Ande har skapat oss med sitt Ord dvs bara en Gud.
Citera
2026-07-28, 05:57
Medlem
Citat:
Ok, du allvetande. Berätta för mig, tänk på att jag inte vet något.

Det handlar om metaforer, för att förvirrade människor behöver något att hålla fast sig vid. Kanske inte så mkt 2026 utan snarare förr i tiden. Det är ganska bra riktmärken som man kan hålla sig efter för att må bra i livet. Iallafall för Bibeln och kristendomen.

Att historier är skrivna utifrån stjärnhimmelen och hur de rör sig, ja det är klarlagt många ggr redan.

Att människor ”tror” på något (Gud) handlar ju om att det är enklare än alternativet, att följa sig själv. Lättare att läsa en bok som talar om för en hur man ska vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in