2026-07-27, 04:54
Medlem
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Citera
2026-07-27, 05:20
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
''Jesus kommer snart'' har sagts i hur många år?

Jesus och Gud är bluff, ren idioti.
Citera
2026-07-27, 05:28
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Hela ditt resonemang faller eftersom att i bibeln inte är sant, vilket enligt din logik betyder att Gud inte finns. Inte ens bibelexperter hävdar att allt i bibeln är sant; istället handlar det om liknelser, analogier, metaforer och andra pedagogiska grepp för att illustrera en gudomlig uppenbarelse och dess förväntan på mänskligheten.

Men om du mår bra av att inbilla dig att just den kristna guden är den rätta, så kör på. Tro har ju den fördelen att den ersätter rationalitet, och bekvämt fyller i alla religionens logiska hål och vetenskapliga falsifieringar - så att du kan leva bekvämt i din egen värld där Gud är överallt och du aldrig behöver ta eget ansvar för världen.

Jesus har sagts komma ”snart” i årtusenden, men lev du på hoppet om det känns bra.
Citera
2026-07-27, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336

Vet du hur många varianter av ”Bibeln” som finns därute?

I stort sett samtliga religioner har en egen variant.
Det finns ca 3000 olika ”gudar” som man tror på världen över.

Men det är ”din” gud som är den rätta och sanna guden va?

Ett annat sätt att se det på är att man utgick från det man såg när man hittade på historier för längesen.
Många saker i bibeln, Koranen, valfri variant av bibeln, kan man överföra till stjärnhimlen som var vad vi hade att titta på förr.
Det är oxå därför som dessa böcker har väldigt många historier i sig som är närapå identiska med varann, med ganska små skillnader.
Citera
2026-07-27, 06:51
Medlem
Vad är det som skulle vara osant med Bibeln ?
Citera
2026-07-27, 06:58
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Vad är det som skulle vara osant med Bibeln ?
Vad exakt är det som är sant, är en bättre fråga. Vi kan börja med att Gud skapade världen på sex dagar. Vilka belägg finns för det?
Citera
2026-07-27, 07:05
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vad exakt är det som är sant, är en bättre fråga. Vi kan börja med att Gud skapade världen på sex dagar. Vilka belägg finns för det?
Bibeln tolkas inte på det sättet, en dag för Gud kan vara flera miljoner år för en människa.
Citera
2026-07-27, 07:07
Medlem
homenzinhos avatar
Hypotesen är alltså att allt som står i bibelen är sant. Gott så, låt oss närmare undersöka detta antagande.

Vi vet att i bibelen beskrivs hur en gud skapade himmel och jord på sju dagar, alla djuren samt människan Adam. Guden skapade också kvinnan Eva från Adams revben.

Adam låg med Eva, och hon fick sonen Kain. Sedan födde hon Abel, men Kain dödade Abel.

Vidare i Moseboken beskrivs hur Kain låg med sin hustru, som blev havande med sonen Henok. Varifrån kom denna hustru?

Efter tredje barnet, Set, levde Adam 800 år till (han dog 930 år gammal), och fick "söner och döttrar". Kain måste ha tagit en av desa döttrar till sin maka.

Förespråkar alltså guden incest och inavel? Är detta guds sanning, så säg?
Citera
2026-07-27, 07:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Bibeln tolkas inte på det sättet, en dag för Gud kan vara flera miljoner år för en människa.
Alltså är den delen i bibeln inte sann alltså. Du säger själv att det inte stämmer. Alltså är allt i bibeln inte sant.
Citera
2026-07-27, 07:23
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av homenzinho
Hypotesen är alltså att allt som står i bibelen är sant. Gott så, låt oss närmare undersöka detta antagande.

Vi vet att i bibelen beskrivs hur en gud skapade himmel och jord på sju dagar, alla djuren samt människan Adam. Guden skapade också kvinnan Eva från Adams revben.

Adam låg med Eva, och hon fick sonen Kain. Sedan födde hon Abel, men Kain dödade Abel.

Vidare i Moseboken beskrivs hur Kain låg med sin hustru, som blev havande med sonen Henok. Varifrån kom denna hustru?

Efter tredje barnet, Set, levde Adam 800 år till (han dog 930 år gammal), och fick "söner och döttrar". Kain måste ha tagit en av desa döttrar till sin maka.

Förespråkar alltså guden incest och inavel? Är detta guds sanning, så säg?
Nej det är inte tillåtet med incest enligt bibeln.
Citera
2026-07-27, 07:31
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Han är 2026 år Sen!!
Citera
2026-07-27, 07:32
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Alltså är den delen i bibeln inte sann alltså. Du säger själv att det inte stämmer. Alltså är allt i bibeln inte sant.
Det är Guds Ord dvs skrivna av människor drivna av helig ande.
Ingen människa kan veta hur exakt hur universum skapades det är bortom vårt förstånd och förmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in