2026-07-27, 14:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja men vet man vem som skrev det, var det någon trovärdig och inte någon som bara drar en historia?
Om jesus så har man någorlunda bra koll på vem eller vilka som skrev vad och allt det där, det är riktigt trovärdigt. För fake-messiorna så har jag inte full koll. De är inte lika viktiga på det sättet, jag har inte undersökt.
Citera
2026-07-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag vet inte om allt den moderna staten israel gör är sanktionerat av gud, och inte den antika staten heller. Det står ju konstant i bibeln om hur trotsiga israeliterna är mot gud.

Men de fick en speciell uppgift. Det betyder inte att de är mer värda, bara att gud gav dom ett uppdrag.

Tänkte mest eftersom du nämnde judar, det är ju många som tycks blanda ihop israeliterna med just judar. Ska man sedan fortsatt tro på Bibeln så ska väl Jerusalem få världen emot sig innan det nya Jerusalem kommer ner från himmelen?
Citera
2026-07-27, 14:24
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Om jesus så har man någorlunda bra koll på vem eller vilka som skrev vad och allt det där, det är riktigt trovärdigt. För fake-messiorna så har jag inte full koll. De är inte lika viktiga på det sättet, jag har inte undersökt.
Då är man inre helt jätte säker att Jesus funnits?
Citera
2026-07-27, 14:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Tänkte mest eftersom du nämnde judar, det är ju många som tycks blanda ihop israeliterna med just judar. Ska man sedan fortsatt tro på Bibeln så ska väl Jerusalem få världen emot sig innan det nya Jerusalem kommer ner från himmelen?
Typ, något sånt. Folk börjar ju vända sig lite mot israel känns det som nu. Jag tror att enligt profesiorna så kommer dom bli omringade av armeer från varje sida. Vi får väl se om det blir så, vad tror du?
Citera
2026-07-27, 14:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Då är man inre helt jätte säker att Jesus funnits?
Enligt akademin så finns det i princip inga tvivel om att jesus har funnits som person. Att det fanns en person som hette jesus som hade följare som levde på den tiden och blev korsfäst är ungefär 99% av akademiker säkra på.

En annan sak det finns en akademisk konsensus om är att följarna 'trodde' att de sett honom levande efter han blev korsfäst. Hur man nu vill tolka det.
Citera
2026-07-27, 14:28
Medlem
Citat:
Typ, något sånt. Folk börjar ju vända sig lite mot israel känns det som nu. Jag tror att enligt profesiorna så kommer dom bli omringade av armeer från varje sida. Vi får väl se om det blir så, vad tror du?

Jag tror att det sker tillräckligt med naturkatastrofer, pandemier osv. Min gissning är att folk snart upptäcker att vi fortfarande är slavar. Kanske är det där i apokalypsen ligger.
Citera
2026-07-27, 14:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tror att det sker tillräckligt med naturkatastrofer, pandemier osv. Min gissning är att folk snart upptäcker att vi fortfarande är slavar. Kanske är det där i apokalypsen ligger.
Fast om inte israel blir omringade av armeer så har bibeln fel. Så då måste det bli så om kristendomen är sann.

Tror jag, om jag minns rätt. Vill inte låta för säker, var ett tag sen jag gick igenom detta.
Citera
2026-07-27, 14:30
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Enligt akademin så finns det i princip inga tvivel om att jesus har funnits som person. Att det fanns en person som hette jesus som hade följare som levde på den tiden och blev korsfäst är ungefär 99% av akademiker säkra på.

En annan sak det finns en akademisk konsensus om är att följarna 'trodde' att de sett honom levande efter han blev korsfäst. Hur man nu vill tolka det.
Men, hur vet då akademin det?
Citera
2026-07-27, 14:31
Avstängd
Citat:
Det är väl ingen som hyllar bibeltroende. Hyllar du dom? De får ju utstå allt möjligt fult prat från ateistcyniker. Ändå så håller dom fast, sanningen kan inte tystas.
Ok hyllar var kanske inte rätt ord, men ses som normala och får utrymme i samhället , kyrkor, föreningar , o allt som hör till kyrklig verksamhet , det är som om spökjakt på tv skulle accepteras på samma sätt. Det är inget annat än en intellektuell tragedi att se hur miljoner människor frivilligt kliver in i en mental återvändsgränd. Att bygga sitt liv på en religion dvs en saga är helt idiotiskt, men innerst inne är det framför allt otroligt synd om dessa människor. De har blivit så djupt indoktrinerade att de har amputerat sitt eget kritiska tänkande. Det är tragiskt att se hur vuxna individer, av ren rädsla för existentiell tomhet eller döden, låter sitt korta, unika liv styras av bronsåldersmyter och påhittade regler skapade av döda män. De missar den verkliga skönheten i universum eftersom de är upptagna med att behaga en osynlig diktator.
Senast redigerad av torstenejag 2026-07-27 kl. 14:33.
Citera
2026-07-27, 14:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men, hur vet då akademin det?
På samma sätt som de vet att abraham lincoln, alexander den store, genghis khan funnits m.m.
Det finns för många oberoende källor som nämner Jesus för att han inte ska ha funnits. Det finns typ 11 icke-kristna källor utanför bibeln som berättar om jesus. Sen i bibeln finns massor av personer som skriver om honom också.
Citera
2026-07-27, 14:33
Medlem
Citat:

Har för mig att det finns mer är 2000 samtida vittnesskildringar om Jesus, han är den i särklass mest väldokumenterade människan i världshistorien. Minns inte om Alexander den store har 8 samtida vittnesskildringar. Att Jesus funnits vet vi, likaså att han avrättades, vi vet vart han begravdes. Det enda forskningen är oense om är egentligen alla mirakel som inte gått att bevisa.

Men något måste Jesus lyckats med eftersom har gjort ett jäkla avtryck i historien.
Citera
2026-07-27, 14:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Ok hyllar var kanske inte rätt ord, men ses som normala och får utrymme i samhället , kyrkor, föreningar , o allt som hör till kyrklig verksamhet , det är som om spökjakt på tv skulle accepteras på samma sätt
Ja, de är tillräckligt många. Det går inte att bara putta bort dom när mer än en tredjedel av världen är kristen. Typ 60-70% av USA är kristna.

Ateism står för 20% av världens befolkning. Kristna för ungefär 36%. Då är ju kristna mer normala än ateister statistiskt sett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in