2026-07-27, 08:58
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur menar du nu? Visst fanns det inga begrepp alls innan människan? Menar du att djur hade begrepp?
Vissa begrepp har även djur, däremot inga belägg för att de har någon form av teologi eller tro.

Det var faktiskt min poäng. Begreppet Gud skapades med människan. Före det fanns det inte. I miljarder år.
Citera
2026-07-27, 08:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Den är inte felöversatt, vi har bara inget ord som återspeglar det ursprungliga ordet. Det är samma på andra ställen i bibeln också, antika språk översätts inte alltid jättebra till svenska/engelska. Översättningen är så bra den kan bli under omständigheterna. Vissa bibelforskare lär sig antika språk just för att förstå bibeln bättre och vad bibeln egentligen försöker säga.
Trams, det handlar enligt rubriken om det som står i Bibeln. Inte det som står i andra texter.
Citera
2026-07-27, 09:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Vissa begrepp har även djur, däremot inga belägg för att de har någon form av teologi eller tro.

Det var faktiskt min poäng. Begreppet Gud skapades med människan. Före det fanns det inte. I miljarder år.
Ja det stämmer ju. "Människan" som art skapades för runt 100 000 år sen har jag för mig. Vissa tror att gud då gav två människor människosjälar (Adam och Eva) och att de då blev de första "människorna".
Citera
2026-07-27, 09:01
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Det stämmer.
Bibeln säger bland annat att skrifterna är lögn, så det gör att vad som helst kan tolkas som ordagrann historia.
Citera
2026-07-27, 09:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Trams, det handlar enligt rubriken om det som står i Bibeln. Inte det som står i andra texter.
Första moseboken är faktiskt inte så viktig för kristendom på det sättet, även om man antar att den är komprometterad eller hur man nu vill säga det så skulle det inte vara någon jätteförlust för kristendom. Kom ihåg att bibeln är gudomligt inspirerad, inte gudomligt dikterad. Vad som kan bevisas håller man fast vid, vad som inte kan bevisas håller man mer löst.
Citera
2026-07-27, 09:09
Medlem
Citat:
Det stå eoner i de böckerna menar du?

Frågan var vad som står i Bibeln. Där står det sex dagar, uttryckligen. Då är den felöversatt menar du och då säger du själv att det som står i Bibeln om det, inte är sant.

Det ord som används är det hebreiska ordet yom, vilket är ett ord som kan betyda dag.
Men kan också användas om en längre eller mer obestämd tidsperiod beroende på sammanhanget.
Så det kan vara så att det står dag, men det kan lika gärna stå för 6 skapelseperioder,
Det ät helt enkelt inte helt självklart.
Citera
2026-07-27, 09:10
Medlem
Jag är sjäv kristen, nej allt som står i bibeln är inte sant. Man måste faktiskt vara lite rationell och förstå att skapelseberättelsen och noaks ark, det finns säkert fler exempel ursprungligen är sagor, de är inte meningen att tas ordagrant. De här berättelserna i Bibeln och Gamla testamentet i synnerhet är ju ett försök att förklara världen och det andliga i en historisk kontext, de hade inte den vetenskap och kunskap vi har idag.

Som Kristen blir det lite svårt kanske, men i stort sett så godtar jag det som står i Nya Testamentet, resten är jag ganska skeptisk till som "sanning". Man måste ändå försöka dra en rimlig gräns någonstans, gör man inte det så blir det liksom bara fånigt.

Jag tror inte OP är seriös i trådstarten om jag ska vara ärlig, men vissa tar faktiskt hela bibeln som en sanning.
Citera
2026-07-27, 09:17
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akjrvkrv
Jag är sjäv kristen, nej allt som står i bibeln är inte sant. Man måste faktiskt vara lite rationell och förstå att skapelseberättelsen och noaks ark, det finns säkert fler exempel ursprungligen är sagor, de är inte meningen att tas ordagrant. .
Så ser jag det också.
Men inte bara vissa delar.
Jag menar att allt utan ett endaste undantag är sagor och ska tolkas andligt.
Det är metaforer.
Jag menar att allt inklusive alla människor som nämns aldrig har funnits.
Alla länder som nämns har aldrig funnits.
Det har aldrig funnits något Egypten eller Grekland eller Rom.
Alla dom platserna är kulisser uppbyggda efter bibeln. Inte tvärtom.

Viktigt att nämna är att allt är mycket äldre än 2000 år.
Citera
2026-07-27, 09:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
''Jesus kommer snart'' har sagts i hur många år?

Jesus och Gud är bluff, ren idioti.

Världens regent och mänsklighetens värsta mafia någonsin, katolska kyrkan, besvärar sig med att LÅTSAS följa Jesus Kristus. Just sayin...
Citera
2026-07-27, 09:20
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Så ser jag det också.
Men inte bara vissa delar.
Jag menar att allt utan ett endaste undantag är sagor och ska tolkas andligt.
Det är metaforer.
Jag menar att allt inklusive alla människor som nämns aldrig har funnits.
Alla länder som nämns har aldrig funnits.
Det har aldrig funnits något Egypten eller Grekland eller Rom.
Alla dom platserna är kulisser uppbyggda efter bibeln. Inte tvärtom.

Viktigt att nämna är att allt är mycket äldre än 2000 år.
Måste du heta grisus-kristus och ha den där bilden. Det är osmakligt.
Citera
2026-07-27, 09:24
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Måste du heta grisus-kristus och ha den där bilden. Det är osmakligt.
Det är mycket viktigt för mig eftersom dom detaljerna pekar direkt på Jesus.

Jesus ÄR osmaklig.
Han ÄR den person du älskar att håna och spotta på. Han du kallar skitigt svin som förtjänar att torteras till döds.

Det här står i bibeln och det finns miljontals symboler överallt som pekar på den riktiga Jesus.
Exempelvis att bara kristna äter gris.
Att julskinka står i centrum för kristendomen.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-07-27 kl. 09:30.
Citera
2026-07-27, 09:28
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Hur vet man det?

Tänk om det är så att för längesedan satt det ett fyllo och skrev på fyllan massa grejor.

Det han skrev söp han bort någonstans men senare hittade någon det han hade skrivit, så blev det en bok, en bok som någon tjänade pengar på, en bok som blev känd under namnet bibeln.

Blev att folk började tro att fylle texten var sann och kopierade boken i otroliga exemplar och folk tjänade pengar på försäljning i många år.

Tänk om det är så för det finns inga bevis på att min teori är fel, finns inga bevis på att det som står i bibeln är sant, finns inga bevis på att gud Jesus tomtar troll andar demoner spöken och annat finns heller.

Tänk om det är så, tänkvärt för många att fundera på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in