Citat:
Ursprungligen postat av
Undermedvetenh3t
Jag har aldrig utövat kampsport men är nyfiken på att börja men vet inte riktigt vad jag ska välja, vänder mig därför till Flashback.
Min tanke avseende att börja med kampsport är inte att bli bra på att slåss utan ser det mer som en bra träningsform för att få bra kondition, bli smidigare i kroppen samtidigt som det ger en motivation att fortsätta med träning. För mig är det även viktigt att det är låg skaderisk. Jag har ingen ambition av att dra på mig knäskador, blomkålsöron eller att sparra (bortsett med mitsar eller vad det nu heter).
Shoot!
Jag rekommenderar antingen Wushu eller judo.
Wushu är den "sportiga" versionen av kung fu, dvs du gör en massa former som ser flashiga ut, vilket kräver smidighet och koordination. När wushu-mästaren måste välja mellan en snygg spark och en spark som fungerar i strid, så väljer hen att den ska se snygg ut. Det är bra konditionsträning också för man rör sig såpass mycket i formerna.
Judo är bra konditionsträning när man brottas mot varandra. Man blir smidig av att brottas, det stärker hela kroppen och man får en praktisk mjukhet. Låg skaderisk. Dock bara bra om klubben har mycket matt-träning, annars blir det inte bra konditionsträning.
Den mest konditionskrävande kampsporten konditionsmässigt är boxning, kickboxning (ifall du vill bli smidig) och thaiboxning. Men där är mycket sparring.