2026-07-26, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tilikum
Bor vid Willys Hemma.
Kl20:00 sänker de priset med 50% på alla bullar, muffins, wienerbröd, bröd o frallor.
30% på all kött, köttbullar, falukorv, kycklingfilé mm när det är 2 dagar kvar på bäst före datum.
Bara att köpa o frysa in...
30% på grädde, fil, mjölk mm.
Lägger grädden i frysen. Går alldeles utmärkt att lägga i en fryst 3dl rakt ner i köttfärssåsen eller stroganoffen..

Så du trycker i dig stora mängder bullar, muffins och wienerbröd på kvällen?

B-vitaminerna i kött bryts ned. Därför kan det vara mindre bra att köpa nästan utgånget kött och sedan frysa in, ur näringssynpunkt.
Citera
2026-07-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Du bekräftar ju precis det jag skrev och uppenbarligen har du inga problem med att inte bete dig som en normal socialt formad person.
Vet du, jag förstår inte det minsta av vad du skriver.

Om jag ska köpa kaffe och kaffet är billigare på Coop än på Ica så är det väl för fan billigare på Coop. Vad är det i det som du inte förstår?
Citera
2026-07-26, 23:25
Medlem
Vid val av matbutik så är det många saker att ta hänsyn till.

1. Läget, bra vägar, parkering, närhet, cykelmöjlighet.

2. Prisbilden

3. Utbudet, service

I vilken ordning som man rankar faktorerna och hur man värderar dem skiljer så klart.
Citera
2026-07-26, 23:39
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vet du, jag förstår inte det minsta av vad du skriver.

Om jag ska köpa kaffe och kaffet är billigare på Coop än på Ica så är det väl för fan billigare på Coop. Vad är det i det som du inte förstår?

Jag förstår en massa som du uppenbarligen har för låg social iq att förstå.
Citera
2026-07-26, 23:39
Medlem
Beckahestens avatar
Jag tycker dock man behöver olika butiker för olika saker. Jag besöker nog alltid minst två matbutiker när jag handlar. Om det finns mat med kort datum som passar låter jag det bestämma vad som blir veckans mat.

Så först kort datum, sedan plockar jag rabatterade varor, efter det drar jag vidare till nästa. Någon butik kanske har en bra charkdisk. Både coop och ica är bra där jag bor. Willys har ingen men en del färdigpackade varor. Willys har bäst tacotillbehör. Ica har en del finska varor, dit går man om man vill ha en bastulänk.

Ofta är det ju så att det man ska ha är ruttet, isbergsalladen kanske är helt trött och brun i ena butiken. Nästa kanske är samma sak, men i den tredje har de laddat upp med gröna fina huvuden.
Det är för mycket som ska stämma för att man ska kunna vara trogen en enda butik.
Citera
2026-07-26, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du får mer bonus om du handlar i samma kedja. Coop ger tillbaka uppåt 5% i återbäring om man handlar mycket och betalar med deras kort. Jag brukar spara bonusen hela året och då blir julhandlingen nästan gratis.
En COOP-butik i min stad lades nyligen ner pga att den gick med rejäl förlust. Sista veckan såldes hela sortimentet med 30% rabatt. Så jag gick för en gång skull dit för att fynda. Jag lyckades handla för 60:-. Det är nämligen så illa att 30% rabatt hos COOP motsvarar extrapris hos Willys. Extrapris hos COOP är vanligtvis dyrare än normalpris hos Willys. Så det är inte att undra på att COOP går med förlust, vem har egentligen råd att handla där? De enstaka gånger jag handlade i den COOP-butiken var jag oftast ensam kund i affären. Och jag gjorde endast kompletteringsköp, typ om mjölken var slut hemma, den var vår närmaste butik. Men bensinen är inte dyrare än att det lönade sig att köra ytterligare 3 km till Willys, om man behövde mer än två liter mjölk.
Citera
2026-07-27, 00:03
Medlem
Citat:
Om du blir medlem på COOP (delägare) så får du ett paket kaffe. När du fått kaffet kan du avanmäla dig och få tillbaka din insats.

Kanske man kan göra det fler gånger?

Kostar väll 100kr att bli medlem om jag inte missminner mig…
Citera
2026-07-27, 00:12
Medlem
Det bygger på antagandet att du impulshandlar. Handlar du efter inköpslista finns det ingen ekonomisk fördel med att vara lojal mot en och samma butik.
Citera
2026-07-27, 01:11
Medlem
Avfoerings avatar
Nej bara 13%.
Citera
2026-07-27, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piffikrydda
Kostar väll 100kr att bli medlem om jag inte missminner mig…
Och? Pengar du får tillbaka när du avbokar dig som medlem. Utan att de ber dig att lämna tillbaka kaffet. Trodde att det mer än tydligt framgick i inlägget du svarade på.

Fetar lite i det du svarade på,
Citat:
Om du blir medlem på COOP (delägare) så får du ett paket kaffe. När du fått kaffet kan du avanmäla dig och få tillbaka din insats.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-27 kl. 01:18.
Citera
2026-07-27, 01:18
Medlem
För mig blir det någon slags kompromiss mellan ekonomi, bekvämlighet och utbud. Jag kollar upp veckans erbjudanden i Matpriskollen (en app) innan jag gör min inköpsrunda, och har även min inköpslista för övriga varor där. Sen blir det normalt en tur till ett område som har både ICA Maxi och Willys på nära håll. De kompletterar varandra bra då det gäller utbud och erbjudanden, så det brukar bli ett besök hos båda. Ingen av dem skulle fungera som enda livsmedelsbutik, men kombinationen fungerar. Om andra butiker på området eller på vägen har tillräckligt bra erbjudanden kan jag stanna till där också, men någonstans runt 4 butiker under samma inköpsrunda går gränsen för vad jag ids. Oftast blir det 2 eller 3 totalt.

Jag är tämligen säker på att jag på detta sätt handlar billigare och oftare får tag på allt jag vill ha än om jag köpte allt på ett ställe. Kräver lite planering och tid, men utan detta skulle det säkert krävas flera inköpsrundor per vecka, så det är inte självklart något nackdel på totalen.
Senast redigerad av vgebler 2026-07-27 kl. 01:31.
Citera
2026-07-27, 01:49
Medlem
Dbloodss avatar
Handlar nästan uteslutande på ICA Maxi, inget annat. City Gross och Coop funkar. Aldrig Lidl eller Willys, inte ens i nödfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in