2026-07-26, 15:01
Medlem
TheSamePersons avatar
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.
Citera
2026-07-26, 15:04
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Nej det är mycket billigare att handla i många affärer om man bara köper det som har rabatterat pris!
Citera
2026-07-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna.
Låter slm ett personligt problem. Är affärerna inom gångavstånd (eller iaf utan extra resekostnader) så lönar det sig förstås att jaga extraprisrent ekonomiskt, om man själv upplever det vara värt besväret får man ju själv svara på.
Citera
2026-07-26, 15:10
Medlem
Du kan väl köpa tex 5 kaffepaket då, så har du tjänat 125kr enligt dina siffror.
Så även om du samtidigt köper ett bröd som är dyrare än din vanliga butik, så tjänar du på affären.
Citera
2026-07-26, 15:18
Medlem
saksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det är sedan länge ett etablerat sätt att uttrycka sig. Även uttryck som ”Jag går ner på stan” är korrekt.

Snuskigt.

OnT så håller jag med. Det brukar jämna ut sig, lika bra att hålla sig till en eller två butiker som har OK priser och utbud.

Däremot så brukar jag numera kolla på rabatterade varor i den butik jag går till. Det tror jag att jag sparat en del på och känns säsongsbetonat och fint.
Citera
2026-07-26, 15:18
Medlem
Det var väl nån som åkte mellan varenda butik i stan och letade billiga varor så som mjölk för att spara ett par ören. Att han brände 100:-/veckan mer i transportkostnader samt åkte fast en gång då han gick in i en matbutik utan att köpa något samtidigt som han hade varor från en annan butik i väskan, och inget kvitto.

Klassisk dumsnålhet, bästa sättet att spara pengar i dagligvaruhandeln är att bunkra upp på dyrare förbrukningsvaror, sånt som går åt och inte har något bäst före datum. Köp ett par månaders förbrukning av kaffe när det är halva priset, så behöver du inte handla förens nästa rabatt kommer. Köp kött när det är rea och frys in.

Sen kan du åka till olika butiker, men inte samma dag. Se också till att ha medlemskap i alla då de flesta har bra medlemsrabatter.
Citera
2026-07-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Det var väl nån som åkte mellan varenda butik i stan och letade billiga varor så som mjölk för att spara ett par ören. Att han brände 100:-/veckan mer i transportkostnader samt åkte fast en gång då han gick in i en matbutik utan att köpa något samtidigt som han hade varor från en annan butik i väskan, och inget kvitto.
Tror du på fullaste allvar att någon är så korkad?

Citat:
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.
Om man köper saker man inte behöver eller har kollat priset på i fel affär, så är det ju inte så smart. Är det så du gör när du handlar?

Och 100% lönsammare (rubriken), kan du visa vad det blir i kronor och ören, tack.
Citera
2026-07-26, 15:39
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man köper saker man inte behöver eller har kollat priset på i fel affär, så är det ju inte så smart. Är det så du gör när du handlar?

Och 100% lönsammare (rubriken), kan du visa vad det blir i kronor och ören, tack.

Ja, ibland går jag in t.ex för att köpa meloner för att der billiga men i affären upptäcker jag att de har även choklad som kostar 15 istället för 39 och dp kan det hända att jag köper det. Det är inte så att "jag inte behöver det" men skulle kanske inte köpa choklad om jag andrig gick in i just den affären.

Kronor och ören? Jag tror du missförstår "100%" här. Jag menar inte dubbelt så mycket utan jag menar "med all säkerhet".
Citera
2026-07-26, 15:41
Medlem
Citat:
Ja, ibland går jag in t.ex för att köpa meloner för att der billiga men i affären upptäcker jag att de har även choklad som kostar 15 istället för 39 och dp kan det hända att jag köper det. Det är inte så att "jag inte behöver det" men skulle kanske inte köpa choklad om jag andrig gick in i just den affären.
Precis det är ett väldigt korkat köpbeteende. Och exakt det som butiken vill att du ska göra.

Har aktier i Axfood, så kör på!

Citat:
Kronor och ören? Jag tror du missförstår "100%" här. Jag menar inte dubbelt så mycket utan jag menar "med all säkerhet".
Tror snarare att du inte förstår vad procent är. 100% är inte alltid dubbelt så mycket. Och i det här fallet fungerar det inte alls.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-26 kl. 15:44.
Citera
2026-07-26, 15:44
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
När vi själva ikläder oss rollen av karaktären Snål-0ve, så agerar vi efter hans Manifest.

Det lyder, kort och gott: Plocka Russinen Ur Kakan.

Köp aldrig de överprisade andra varorna i den butiken.

När T-Jarlen ännu fanns off Stureplan så var klippen smarriga och lagervarorna på hyllorna svindyra.

Gungan och karusellen.

Oavsett, ha koll på priserna på vardagslivsmedel.

Statsminister Olof P (s) visste inte vad en liter mjölk kostade, när en murvel överraskande frågade.

Klipp, finns bara på L1dl och nå'n gång på Hemskköp.

Sällan på I C A.

ALDRIG någonsin på C O O P .
Citera
2026-07-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
ALDRIG någonsin på C O O P .
Om du blir medlem på COOP (delägare) så får du ett paket kaffe. När du fått kaffet kan du avanmäla dig och få tillbaka din insats.

Kanske man kan göra det fler gånger?
Citera
2026-07-26, 16:29
Medlem
Bor vid Willys Hemma.
Kl20:00 sänker de priset med 50% på alla bullar, muffins, wienerbröd, bröd o frallor.
30% på all kött, köttbullar, falukorv, kycklingfilé mm när det är 2 dagar kvar på bäst före datum.
Bara att köpa o frysa in...
30% på grädde, fil, mjölk mm.
Lägger grädden i frysen. Går alldeles utmärkt att lägga i en fryst 3dl rakt ner i köttfärssåsen eller stroganoffen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in