2026-07-26, 20:56
Medlem
Wyrdkins avatar
Nej, det är 100% lönsammare att handla din vara där den är billigast om du så måste besöka 5 olika affärer.
Citera
2026-07-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nej, det är 100% lönsammare att handla din vara där den är billigast om du så måste besöka 5 olika affärer.
Inte 100% billigare, men absolut att det kan kosta mindre att besöka flera butiker.
Citera
2026-07-26, 21:05
Medlem
F.Hansens avatar
Självklart är det inte lönsamt att alltid handla på coop oavsett hur mycket medlem man är
Citera
2026-07-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Självklart är det inte lönsamt att alltid handla på coop oavsett hur mycket medlem man är
Om priset där är lägre så är det väl såklart bättre att handla där.
Citera
2026-07-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.
Det är ju själva vitsen med lockvaror, att man ska besöka butiken och köpa mer än vad som man hade tänkt. Likaså med paketutlämning, senast igår så handlade jag lite skräp till onödigt hög kostnad i samband med att jag hämtade paket. Hade nog sparat 5-10 kronor i en annan butik men det tar ju tid att springa runt i olika butiker.
Citera
2026-07-26, 21:33
Medlem
Går alltid till samma affär, den bästa i mitt tycke och köper det jag vill ha, oavsett pris.
Visst utnyttjar jag rabatter och erbjudanden i den mån jag vill ha produkterna, men det är jag det.
Citera
2026-07-26, 21:42
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Vilket i princip är aldrig. Skulle du också betala mycket mer för andra varor för att en är rabatterad bara för att du inte vill åka till ett annat ställe? Det går ingen på längre förutom idioter som inte kan planera något så enkelt som matinköp.
Senast redigerad av F.Hansen 2026-07-26 kl. 21:45.
Citera
2026-07-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.

Fugerar man på det sättet är det så klart inte säkert att det blir lönsamt, jag brukar dock utnytja extrapriser ganska flitigt och jag fungerar inte på det sättet så för mig lönar det sig.
Citera
2026-07-26, 21:47
Medlem
godboys avatar
Givetvis en smaksak hur man gör. Nu är jag den som huvudsakligen sköter matinköpen för oss och jag handlar nog till 90% på ICA, f f a för att de har allt jag vill ha. Sen har vi en Willys i närhet med och det händer att jag handlar där. Båda två är i detta fall två utmärkta butiker då de har trevlig personal och god ordning och noll muslimer anställda.
Citera
2026-07-26, 21:56
Medlem
Citat:
Vilket i princip är aldrig. Skulle du också betala mycket mer för andra varor för att en är rabatterad bara för att du inte vill åka till ett annat ställe? Det går ingen på längre förutom idioter som inte kan planera något så enkelt som matinköp.
Om jag åker till Lidl för att kaffet är billigare där så måste jag inte köpa Kexchoklad som är dyrare där än på Willys.

Det känns som att du behöver en grundläggande kurs i privatekonomi.
Citera
2026-07-26, 22:06
Medlem
franges avatar
Citat:
Precis. Coop är en skitaffär och bra mycket dyrare än alla andra. Och det där propagandatramset med deras "återbäring" kör ju andra kedjor också, att man får "tjäna in" till en bonuscheck som du kan handla för.
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att en (1) viss vara är på rabatt just då - betyder inte att en hel matkasse kommer vara billigare än andra butiker.

Coop är konsekvent dyrast där jag bor, när lokalblaskan gör sina årliga jämförelser på matkassen. Varenda jävla år.
Senast redigerad av frange 2026-07-26 kl. 22:08.
Citera
2026-07-26, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Att en (1) viss vara är på rabatt just då - betyder inte att en hel matkasse kommer vara billigare än andra butiker.
Är det verkligen så? Jag trodde att om Coop har extrapris på kaffe, så är allt där billigare. Men du menar att det inte är så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in