Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Produkter från Falköpings Mejeri hittar jag på Willys. Samma sak som Änglamark. Och Garant ekologiskt kött är samma som Änglamark. Sedan finns det givetvis även andra producenter av ekologiskt, men det som är märkt Änglamark är tydligen lite finare. Åtminstone går det att lura vissa att betala mer. Ekologiska varor har idag mindre än 4% av marknaden. För 10 år sedan var det ca 10%, så allt färre tror på att det skulle hålla högre kvalitet.
Vad gäller frukt och grönt vill jag påstå att förstasortering inte säljs i Sverige, här finns endast andra- och tredjesortering. Jag har bott en hel del utomlands, så jag har att jämföra med. Det som kallas andrasortering i Sverige går inte ens att sälja i Tyskland, Frankrike, Spanien, etc.
Kravmärkt är "lite finare" än EU-lövet, skulle jag säga, och min erfarenhet är att Änglamark har fler Kravmärkta varor än Ica och Willys egna. Vi kan ta kaffe som exempel. Kaffe är något jag dricker flera koppar om dan av och kaffeplantage är hårt besprutade, så därför måste det vara ekologiskt. Annars är ju insektsgiftet nermalt med bönorna rakt ner i paketet och jag tror inte det bidrar till min ambition att maxa hälsan och lura döden. Änglamarks är Kravmärkt och mörkrosten är dessutom jäkligt god. Ica och Garants egna eko-kaffe är bara märkt med EU-lövet och det litar jag faktiskt inte på.
Frukt och grönt är också ofta Kravmärkt hos Coop/Änglamark, men bara EU-lövet hos Ica och Willys. Bladgrönsaker, tomat, paprika, stjälkselleri och potatis är exempel på hårt besprutade grönsaker som jag bara måste ha Kravmärkt. Broccoli och blomkål är inte lika förgiftat så det är jag mindre petig med.
En annan grej: Bakplåtspapper och liknande papper som hamburgare ligger i från snabbmatskedjor har visat sig innehålla höga nivåer cancerframkallande och hormonstörande PFAS. Där finns giftfritt att köpa från Änglamark, men sist jag kollade hade inte Ica eller Willys nåt motsvarande.
Vill bara understryka att jag inte är nån fanatiker, utan även kan njuta av en Cola Zero med 100% kemikalier och 0% näring , men ändå känna mig nöjd med mig själv. Det handlar om balans!