2026-07-26, 16:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.

Du får mer bonus om du handlar i samma kedja. Coop ger tillbaka uppåt 5% i återbäring om man handlar mycket och betalar med deras kort. Jag brukar spara bonusen hela året och då blir julhandlingen nästan gratis.
Citera
2026-07-26, 16:42
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du får mer bonus om du handlar i samma kedja. Coop ger tillbaka uppåt 5% i återbäring om man handlar mycket och betalar med deras kort. Jag brukar spara bonusen hela året och då blir julhandlingen nästan gratis.

Ja men jag är ju invandrare. Lidl ger en liten present efter varje 500 kronor man handlar för. Ingen affär i Europa (eller iaf i Sverige) har en chans mot Lidl. Problemet dock är att de inte har allt man någonsin behöver, och jag bryr mig också om kvalité. Tar vi ost t.ex så köper man såklart hellre den för 80kr/kilot på Lidl än 100 på Hemköp när man vet att det kommer från samma fabrik men tar vi tvål så undviker jag gärna Lidls egna produkter och då blir man tvungen att gå in i andra affärer.
Citera
2026-07-26, 16:45
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ja men jag är ju invandrare. Lidl ger en liten present efter varje 500 kronor man handlar för. Ingen affär i Europa (eller iaf i Sverige) har en chans mot Lidl. Problemet dock är att de inte har allt man någonsin behöver, och jag bryr mig också om kvalité. Tar vi ost t.ex så köper man såklart hellre den för 80kr/kilot på Lidl än 100 på Hemköp när man vet att det kommer från samma fabrik men tar vi tvål så undviker jag gärna Lidls egna produkter och då blir man tvungen att gå in i andra affärer.

Lidl ger även present om man handlar väldigt sällan där. Jag brukar få en bonuscheck för att "Vi saknar dig" lite då och då för att jag handlar där så sällan. Tyvärr saknar jag inte dem lika mycket, för deras ekologiska sortiment är under all kritik. Där är Coop och deras Änglamark verkligen svårslaget.
Citera
2026-07-26, 16:56
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Det är ganska lockande med erbjudanden hos olika affärer och ingen vill ju missa att ens favoritkaffe, som hos de flesta affärer kostar 70-75 kr, just den här veckan kostar 50 kr hos Coop. Det är såklart smart att köpa det just från Coop den veckan.

Däremot tvekar jag på om det verkligen är lönsamt på sikt. Om vi går in i en affär för att handla en favoritvara till reducerat pris så går vi sällan ut med bara den varan i händerna. Istället blir det att man köper ett bröd och en juice och lite tomater som man inte hade köpt annars, och som kan vara dyrare än i ens vanliga affär. Inte sällan köper man till och med saker man inte annars köper alls. Det är i alla fall så jag brukar fungera.

Frågan blir ju om det inte är lönsammare på sikt att alltid handla i en och samma affär, oavsett hur bra erbjudanden andra affärer har.

Det beror på hur man tänker, jag handlar i regel efter superklippen men är väldigt restriktiv med att köpa saker där priset är nedsatt. Detta resulterar med att jag sitter på ett enormt matförråd. Tror att jag har runt 20 paket go-kaffe som jag klippte för 40 spänn styck. Så gäller även krossade tomater, olivolja, rapsolja, majonnäs, fryst kyckling och allt möjligt. Ost, smör och Bregott har jag mängder av också. Handlar även efter säsong så grönsaker och frukt är billigt och goa och fräscha. Har inte riktigt räknat på det men sparar säkert en 15k per år på detta samtidigt som jag käkar gott.
Citera
2026-07-26, 17:00
Medlem
Citat:

Gör en inköpslista och följ den istället för att impulshandla. Tittar man dessutom i förväg på deras olika erbjudanden när man skriver inköpslistan så kan man helt klart spara pengar.
Citera
2026-07-26, 17:24
Medlem
Om man verkligen handlar bara det man ska ha, blir det billigare. Förutsätt också att det är något man brukar köpa i vanliga fall och inte köper bara för att det är billigt.

Men visst det blir väl sällan bara det man tänkt sig och köper på mer än beräknat. Kör man dessutom bil till en annan butik, är ju frågan om rean verkligen blir billigare egentligen.
Citera
2026-07-26, 18:40
Medlem
norther1s avatar
Det hela beror ju på hur du ser det. Det största slösandet jag märkte för egen räkning när jag precis flyttat hemifrån och började köpa mat själv var ju att det alltid blev en jävla massa skräp varje gång man klev in i butiken. Det var extrapris på någon produkt som man inte riktigt hade för avsikt att plocka hem, men man är lite trött efter jobbet och priset är ju verkligen fördelaktigt. Men detta innebär också att man kanske avviker från sin rutin och inte sällan innebär detta också att man får med sig mer godis som man absolut inte hade köpt annars -> ett behov har uppstått av sötsaker uppstod enbart på grund av butiksbesöket. Detta kunde jag också bekräfta när jag jobbade i butik.

Bäst var någon random äcklig jävla negerkaka som trotts acceptabel exponering och dugligt pris inte sålde ett dugg. Bara lägga in en aktivitet med -20% rabatt och get det en bra exponering så är hela hyllan tom under kvällen. Det är som ett magitrick. Vi människor är mycket svaga för detta.

Således går det ju att motivera för att man ska göra handlandet så ointressant som möjligt, vilket förslagsvis görs genom att man köper allt online och använder rutinmässiga inköpslistor. Även om det tillkommer en extra frakt och eventuellt att några artiklar är dyrare där än i butik, så besparar man sig enorma summor genom att göra på detta sättet.

Annars funkar det ju att man håller lite koll på de artiklar som förbrukas mycket. Mitt hushåll konsumerar drygt fem kg kycklingfilé i veckan (jag äter drygt hälften av detta) och sen är det blöjor osv. Dessa saker ligger förstås ofta ute på extrapris. Så det är ju enkelt att bara kryssa dem från listan och istället göra en snabb och målinriktad avstickare in på ICA eller Coop (skulle inte gå in på neger-Lidl även om de gav bort artiklar gratis, men det kanske du är okej med) och maximerar dessa erbjudanden.
Citera
2026-07-26, 18:55
Medlem
smickras avatar
Citat:

Jag handlar bara hos grossist
Citera
2026-07-26, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Nej..
Man handlar i butiken, men man handlar på ICA.

Upplysningsvis: Videor, inte videos. Väl, inte väll.

Asså jösses, du vet mycket väl vad hen menade och du har påpekat en gång, lägg ner..kan verkligen tänka mig sådana som du i verkligheten. Håll dig till ämnet istället.

Jag spar ganska mycket på att växla mellan Coop,lidl, Willys, Hemköp köper mycket av de som är billigt.
Citera
2026-07-26, 19:31
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Tror du på fullaste allvar att någon är så korkad?

Om man köper saker man inte behöver eller har kollat priset på i fel affär, så är det ju inte så smart. Är det så du gör när du handlar?

Och 100% lönsammare (rubriken), kan du visa vad det blir i kronor och ören, tack.
Rent matematiskt måste väl ”100% lönsammare” innebära att man sparar lika mycket som det hade kostat att köpa samma varor i olika butiker. Jag har svårt att se att det ens är praktiskt möjligt om det inte handlar om tex ett antal bilar och att man får mängdrabatt hos bilhandlaren om man köper typ 10 bilar vid samma tillfälle. Pratar vi mat och andra dagligvaror tvivlar jag.
Citera
2026-07-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Rent matematiskt måste väl ”100% lönsammare” innebära att man sparar lika mycket som det hade kostat att köpa samma varor i olika butiker. Jag har svårt att se att det ens är praktiskt möjligt om det inte handlar om tex ett antal bilar och att man får mängdrabatt hos bilhandlaren om man köper typ 10 bilar vid samma tillfälle. Pratar vi mat och andra dagligvaror tvivlar jag.
Om man får tio kronor rabatt på Ica jämfört med fem kronor på Willys, så är det 100% lönsammare att köpa produkten på Ica. Eller inte, Saken man köper med rabatt på Ica är inte 100% billigare än den på Willys.

Är det så att man får ett kilo ost på Ica bara för att man råkar gå in där, så är det 100% lönsammare än att betala för osten på Willys.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-26 kl. 19:47.
Citera
2026-07-26, 20:42
Medlem
Rabatter döljer att priset stiger. Betalningsmedlet skuldpengar är detsamma och kan inte bli billigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in