2026-07-24, 13:51
Medlem
Jordgubbes avatar
Hallå? Jag var ute och åkte bil igår. Hörselns naturliga åldrande gjorde det lite svårt att upprätthålla en nyanserad och kvick konversation och då satt vi ändå bredvid varandra. Bilen var drygt tio år gammal. Motorväg, sommartid. Jag har en app som mäter buller och fick det till ca 74 dB. Vad får ni när ni mäter i era bilar? Vilken bil är allra tystast idag - rent teoretiskt (extrem lyx) och mer rimligt (och inte säker på att elbil här är svaret).

Fråga 1. Vilka är de tystaste bilarna på marknaden, i olika prisklasser? Har detta mätts i någon bra test? Ett par ges nedan, men det kanske finns bättre, eller att något påverkar detta som de glömt.

Fråga 2. Vad får ni om ni mäter i era bilar? För att standardisera mätningen, förslagsvis mät från förarsätet vid 115 km/t på motorväg, annars kommer vi få siffror all over the place. Alltså kupébuller.

Liknande trådar har förekommit, men de tajtar in sig på tex "småbilar" och liknande, därför vill jag inte gå in i dem utan om vi kunde utreda detta mer ordentligt, med referenser till gjorda mätningar eller egna. Input av typen "använd hörselkåpor" och liknande är alltså off topic här. Tråden handlar om biltillverkarnas utveckling av tyst kupé, där man kan köpa sig lyxen att komma ner några decibel - men hur många egentligen.

(FB) Tyst bil (2018)
(FB) Tips på tyst bil 100000 (2020)
(FB) Tyst pendlarbil (2023)
(FB) Finns det komfortabla och tysta småbilar? (2025)

Här några tester, men ni kanske har åsikter om att de inte stämmer riktigt med verkligheten, eller kan addera fler levande exempel om just era eller vänners bilar mätt med en dB-app.
https://www.caranddriver.com/news/g64252909/quietest-cars-tested/
https://www.autobild.de/artikel/ranking-innengeraeusche-3431491.html
Citera
2026-07-24, 14:22
Medlem
Vill minnas att Christer Glenning fick 71 i en Volvo 740, och det blev deras referensbil på mitten av 80talet.
Citera
2026-07-24, 14:31
Medlem
Vad jag vet tillhör första generationens Volvo V60 till de tystare bilar du kan få för vettiga pengar och skick.
Sen givetvis går det inte att jämföra med en helt modern lyxbil.
Men betydligt tystare än de bilar jag har kört. Inklusive den senare modellen av V60.
Citera
2026-07-24, 14:46
Medlem
Crabbofixs avatar
har väl med däck och sånt att göra också
Citera
2026-07-24, 14:51
Medlem
RiverStyxs avatar
Tystaste jag åkt i var en Lexus. Minns ej modell.
Citera
2026-07-24, 15:34
Medlem
Av dom bilar jag ägt är de subjektiva minnena att Lexus och Mercedes varit tystast.
Mest besviken är jag på nuvarande Honda CR-V, som jag köpte ny.
Såväl däcksljud som vindbrus samt andra bilar i motorvägsfart är störande.

2CV:n bullrar mycket mycket mer än Hondan - med DET stör inte.
Citera
2026-07-24, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
har väl med däck och sånt att göra också
Precis, över 50km/h så låter däcken mer än motorn i de flesta bilarna. Tysta däck är det viktigaste, tyst asfalt gör också stor skillnad men är tyvärr något man bara använder på trafikerade vägar nära tätbebyggda områden med rikt folk, och även där sparsamt.

För interiören så vill man ha en lite äldre och lyxigare bil där riktiga material används i stället för bräcklig plast som försöker imitera riktiga material, samtidigt får bilen inte vara så gammal att dörrarna är tunna som äggskal. En gammal Volvo lär vara bland det bästa om du inte är gjord av pengar. annars ska Rolls Royce vara ledande i komfort och tysthet, men de är också dyra.
Citera
2026-07-24, 16:17
Medlem
Tystade jag ägt var min XC90 från 2014 med dubbelglasfönster.
Eller nuvarande Bmw 530e från 2025.
Citera
2026-07-24, 17:24
Medlem
IceEyess avatar
Volvo 240 rullar tystare än XC90, det är lite fascinerande.
Citera
2026-07-25, 14:32
Medlem
Att göra en egen mätning med sin mobiltelefon kommer inte ge bra mätvärden att gå efter.
Dels så mäter folk olika för att de inte förstår hur de skall mäta och sedan är själva instrumentet man använder inte kalibrerat.

Volvo brukar väl ha en massa skit i dörrarna som gör färden tystare.
Räcker med att öppna o stänga en bildörr så hör man om bilen kommer vara högljudd eller av det tystare slaget.
Ju dyrare bil desto tystare kommer den troligen vara.
Sedan är det saker såsom hastighet, däck, vägunderlag, väder osv osv som spelar roll.
Citera
2026-07-25, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att göra en egen mätning med sin mobiltelefon kommer inte ge bra mätvärden att gå efter.
Dels så mäter folk olika för att de inte förstår hur de skall mäta och sedan är själva instrumentet man använder inte kalibrerat.

Volvo brukar väl ha en massa skit i dörrarna som gör färden tystare.
Räcker med att öppna o stänga en bildörr så hör man om bilen kommer vara högljudd eller av det tystare slaget.
Ju dyrare bil desto tystare kommer den troligen vara.
Sedan är det saker såsom hastighet, däck, vägunderlag, väder osv osv som spelar roll.
Jag har isolerat en av mina bilar med formskurna 20 mm liggunderlägg limmat på dörrplåtarnas och bakluckans insida med Biltemas kontaktlim.
På golvet är de formskurna inte limmade utan ligger lösa under gummimattan.

Har Bruel&Kjer precisionsljudtrycksmätare - med bl a tersbandsfilter - men har ännu inte kommit till skott och gjort någon ljudtrycksmätning.
Men rent subjektivt upplever jag isoleringen som bullerdämpande.
På köpet "Hondaklang" i dörrarna!
Citera
2026-07-30, 18:14
Medlem
Abscess1122s avatar
https://www.vibilagare.se/kopguide/tysta-bilar-till-vettigt-pris-9-bilar-med-lag-bullerniva

Tyvärr betald artikel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in