2023-03-07, 06:59
Medlem
Hej alla
Jag funderar på köpa en ny/begagnad bil för pendling till jobbet även till vardagen. Men jag behöver en tyst bil dvs så lite vägbuller som det går att få för pengarna. Idag kör jag en mercedes cla 220d men jag märkte snabbt att det var ingen bra isolerad bil. Så jag tänkte höra om någon har bra tips vad man ska köpa eller vad det finns för tysta bilar. Gärna bensin eller hybrid/bensin och tyst som möjlig budget är runt 200 000kr.
Senast redigerad av xzenon 2023-03-07 kl. 07:30.
Citera
2023-03-07, 07:37
Moderator
Bilar --> Bilar: köpråd
/Moderator
Citera
2023-03-07, 07:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xzenon
Hej alla
Jag funderar på köpa en ny/begagnad bil för pendling till jobbet även till vardagen. Men jag behöver en tyst bil dvs så lite vägbuller som det går att få för pengarna. Idag kör jag en mercedes cla 220d men jag märkte snabbt att det var ingen bra isolerad bil. Så jag tänkte höra om någon har bra tips vad man ska köpa eller vad det finns för tysta bilar. Gärna bensin eller hybrid/bensin och tyst som möjlig budget är runt 200 000kr.

Ford mustang? Fast jag vettefan hur tyst den är
Citera
2023-03-07, 07:44
Medlem
Mullrets avatar
Bmw i3 94A Rex.

Blir inte tystare. Eller billigare.
Citera
2023-03-07, 07:48
Medlem
lockig.surdeg.spiss avatar
Vilka däck du sätter på bilen är minst lika viktigt som att bilen är välisolerad.
Läs däcktester för att hitta rätt däck när du väl hittat bilen (inga bra tips där med den budgeten).
Citera
2023-03-07, 07:54
Medlem
Bluebeast72s avatar
Lexus..shhzzzz...hör du den? Nej, just e t
Citera
2023-03-07, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lockig.surdeg.spis
Vilka däck du sätter på bilen är minst lika viktigt som att bilen är välisolerad.
Läs däcktester för att hitta rätt däck när du väl hittat bilen (inga bra tips där med den budgeten).

Jo jag vet. Efter att jag köpte min nuvarande bil så tog det en tid innan jag började störa mig på oljudet. Men när jag började så köpte jag nya däck tänkte att dom som kom med bilen kanske var gammla eller dåliga. Så jag köpte tysta däck men det hjälpte inte.
Citera
2023-03-07, 08:44
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bmw i3 94A Rex.

Blir inte tystare. Eller billigare.

Blir det inte tystare än en kaffeburk?
Sluta nu…

Till TS:
För runt 200 kan du peta in en Lexus GS300h generation 4 (2012 och uppåt).
Mycket bra bil. Lite mer högljudd i vägbullret än vad jag själv hade velat men knappast dålig. Förväntade mig själv bara lite mindre vägljud.
Jag har en sådan fast ren bensin (GS250) som nu gått över 15k mil utan några fel.
Citera
2023-03-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Blir det inte tystare än en kaffeburk?
Sluta nu…

Till TS:
För runt 200 kan du peta in en Lexus GS300h generation 4 (2012 och uppåt).
Mycket bra bil. Lite mer högljudd i vägbullret än vad jag själv hade velat men knappast dålig. Förväntade mig själv bara lite mindre vägljud.
Jag har en sådan fast ren bensin (GS250) som nu gått över 15k mil utan några fel.

Har faktiskt sneglat lite på en men hur är ekonomin i en sån när man pendlar till jobbet?
Citera
2023-03-07, 09:18
Medlem
Kan du inte flytta till Husqvarna då, där dom har tyst asfalt?

https://sverigesradio.se/artikel/6746989

Skämt å sido har ju olika vägbeläggningar väldigt stor inverkan på bullernivån.
Citera
2023-03-07, 09:35
Bannlyst
Skoda Superb
Citera
2023-03-07, 09:42
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xzenon
Har faktiskt sneglat lite på en men hur är ekonomin i en sån när man pendlar till jobbet?

Beror på hur du kör.
Jag hade 4,5 mil till jobbet enkelväg på mestadels landsväg och min GS250 körde jag på 0,75L/mil.
Stadstrafik desto mer såklart.

Men i överlag väldigt bra ekonomi för en stor bil med bensin V6.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in