• 1
  • 2
2018-06-04, 21:25
Medlem
Jag har tidigare spräckt trumhinnan och när jag kör en längre sträcka på motorvägen så börjar det tjuta ordentligt i örat och sedan börjar det att göra ont. Jag har försökt med hörselskydd och liknande, men det hjälper som högst marginellt, så gissningsvis är det de låga frekvenserna som är boven.

Har någon ett bra tips på en bil som håller tyst och är relativt liten? Dels så behöver jag ingen stor bil och dels så antar jag att tyngre bilar ger lägre frekvenser. Har dock provkört en Mercedes E220 då den är sagd att vara en av de tystaste bilarna, och det fungerade relativt bra, men den känns ändå onödigt stor och tung.

Har också funderat på att installera ljuddämpande mattor i bilen om någon har erfarenhet av det?

Är främst vägljudet och till viss del vindljudet som stör. Motorljudet är en ganska liten del av ljudet när man är på motorvägen, även om det antagligen också bidrar lite.
Senast redigerad av Bonfires_Down 2018-06-04 kl. 21:48.
Citera
2018-06-04, 21:45
Bannlyst
Köp en eldriven bil.
Citera
2018-06-04, 21:54
Medlem
53....so whats avatar
Är det vägljudet som stör så är det däcken som du skall åtgärda, finns tysta och bullriga.
Hastigheten påverkar så klart och vägens beskaffenhet, sliten vägbana bullrar.
Dyra bilar är generellt bättre isolerade, så en äldre beg. bil kanske e nåt för dig.
Senast redigerad av 53....so what 2018-06-04 kl. 21:57.
Citera
2018-06-04, 22:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonfires_Down
Jag har tidigare spräckt trumhinnan och när jag kör en längre sträcka på motorvägen så börjar det tjuta ordentligt i örat och sedan börjar det att göra ont. Jag har försökt med hörselskydd och liknande, men det hjälper som högst marginellt, så gissningsvis är det de låga frekvenserna som är boven.

Har någon ett bra tips på en bil som håller tyst och är relativt liten? Dels så behöver jag ingen stor bil och dels så antar jag att tyngre bilar ger lägre frekvenser. Har dock provkört en Mercedes E220 då den är sagd att vara en av de tystaste bilarna, och det fungerade relativt bra, men den känns ändå onödigt stor och tung.

Har också funderat på att installera ljuddämpande mattor i bilen om någon har erfarenhet av det?

Är främst vägljudet och till viss del vindljudet som stör. Motorljudet är en ganska liten del av ljudet när man är på motorvägen, även om det antagligen också bidrar lite.
Något som isolerar ljud i en bil är en rejäl undereds behandling med tektyl
Citera
2018-06-04, 22:39
Medlem
Jag har personligen inte kört E-klass, men äger en C-klass som jag upplever som ganska tyst, iaf med rätt däck. Den är ju hur som helst klart mindre och nättare.
Citera
2018-06-04, 22:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Oj. Nu backar jag tillbaka till medeltiden.
Köpte min första Ford Sierra 1990. Med hjälp av Biltemas ljuddämningsprodukter så blev även en
Sierra -87 riktigt tyst.
Sett till Biltemas priser så är det billigare att testa än att byta bil.
Men har du kollat med hörselexperter vilka frekvenser o vilka ljud som påverkar efter din skada? Risken är ju stor att det är ljud som kommer inifrån kupén. Ljud som man inte hör om man inte är hund.
En annan sak är att hörselskydd inte hjälper o då kan det lika gärna vara lufttryck som påverkar.
Du kanske har koll redan. Men det kändes som en bra idé att nämna innan du köper en ny bil o upptäcker att det inte hjälpte.
Citera
2018-06-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Är det vägljudet som stör så är det däcken som du skall åtgärda, finns tysta och bullriga.
Hastigheten påverkar så klart och vägens beskaffenhet, sliten vägbana bullrar.
Dyra bilar är generellt bättre isolerade, så en äldre beg. bil kanske e nåt för dig.
Jag ska definitivt hålla koll på däcken, och byta dem mot tystare sådana om det behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Något som isolerar ljud i en bil är en rejäl undereds behandling med tektyl
Tectyl, alltså rostskydd? Hjälper det för att isolera ljud också?

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Oj. Nu backar jag tillbaka till medeltiden.
Köpte min första Ford Sierra 1990. Med hjälp av Biltemas ljuddämningsprodukter så blev även en
Sierra -87 riktigt tyst.
Sett till Biltemas priser så är det billigare att testa än att byta bil.
Men har du kollat med hörselexperter vilka frekvenser o vilka ljud som påverkar efter din skada? Risken är ju stor att det är ljud som kommer inifrån kupén. Ljud som man inte hör om man inte är hund.
En annan sak är att hörselskydd inte hjälper o då kan det lika gärna vara lufttryck som påverkar.
Du kanske har koll redan. Men det kändes som en bra idé att nämna innan du köper en ny bil o upptäcker att det inte hjälpte.
Jag har inte kollat med expert vilka frekvenser det är som är värst, men ska se om det är möjligt att göra. Det är som du säger också möjligt att lufttrycket bidrar. Jag äger ingen egen bil nu så jag måste köpa en i vilket fall. Tyvärr så är de svenska vägarna några av de mest högljudda i världen, så i slutändan vet jag inte om det är meningsfullt att lägga nämnvärd mängd tid och och pengar på att försöka lösa detta när det ändå bara handlar om vilken grad av oväsen jag får utstå.
Citera
2018-06-05, 00:05
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jag ska definitivt hålla koll på däcken, och byta dem mot tystare sådana om det behövs.

Tectyl, alltså rostskydd? Hjälper det för att isolera ljud också?

Jag har inte kollat med expert vilka frekvenser det är som är värst, men ska se om det är möjligt att göra. Det är som du säger också möjligt att lufttrycket bidrar. Jag äger ingen egen bil nu så jag måste köpa en i vilket fall. Tyvärr så är de svenska vägarna några av de mest högljudda i världen, så i slutändan vet jag inte om det är meningsfullt att lägga nämnvärd mängd tid och och pengar på att försöka lösa detta när det ändå bara handlar om vilken grad av oväsen jag får utstå.
Tja. Du är inte den förste som spräckt en trumhinna o samtidigt så forskas det som fan på tinnitus. Om det är speciella frekvenser så tror jag de har koll på vilka.
Känner en med tinnitus o han själv märker av att hans tjut gärna sammanfaller med högfrekventa ljud.
O, ja jag vet att du inte har tinnitus. Försöker bara hitta liknelser med det lilla jag kan om öron.

På svar på fårgan till den andre. Allt som är poröst absorberar ljud. Tektyl är poröst o på köpet får du en bil med längre livslängd.
Citera
2018-06-05, 00:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

En Mercedes E klass W211 låter som en perfekt bil för dina krav.
W211 är känd för att rulla både tyst och bekvämt.
Väljer du en facelift-modell, så får du också en bil som är befriad från de tidigare barnsjukdomarna och en bil med mycket hög kvalitet.
W211 facelift är årsmodellerna 2007-2009.

För att få en så tyst och komfortabel W211 så möjligt, bör du satsa på en classic eller elegance - då får du mindre hjul vilket gör att bilen får lägre ljudnivå, dessutom är fjädringen komfortablare då både elegance och classic har komfortchassi.

Undvik avantgarde, sportpaket och AMG-Paket!
Citera
2018-06-05, 00:17
Medlem
Citat:

Störande ljud är aldrig trevligt, jag åker en gammal Lexus och den är väldigt tyst men som du säger så har vi vägar som låter en hel del så mitt tips är bra tysta däck i kombination med en tyst bil, en MB eller något annat premiummärke och lågprofildäck låter högt.
Citera
2018-06-05, 08:20
Medlem
Hej
Har också problem med hörseln sedan många år. Sköt pistol utan hörselskydd..
Har idag måttlig tinnitus på höger, och mycket kraftig tinnitus + överljudskänslig på vänster öra.
Hitta en bil med låg ljudnivå är svårt.

Men det tystaste jag kört är en Volvo V60 crosscountry 2018 ( kom på andra plats i något test jag såg med 50 bilar när det gällde ljudnivå, Mercedes S-klass vann.. ) Bilen hade ändå 235/50-18".
Då finns den att få med 215/65-16" och kan även fås med acoustic/laminerade sidorutor som gör den ännu tystare. Jag var imponerad utav den bilen. Är ingen förespråkare utav diesel, då det blir lite "slagborrmaskin" från motorrummet. Men motorljudet var förvånande lågt för att var diesel.

/ David
Citera
2018-06-05, 08:51
Medlem
Du har inte provat att åka med hörlurar med aktiv brusreducering?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in