Citat:
Ursprungligen postat av
Hastmotsoffgrupp
Vad vill du att jag ska svara?
Själv tycker jag att det är en rätt så fin beskrivning.
Den vetenskapliga;
Nervsystemet är kroppens blixtsnabba kommunikationsnätverk och delas in i centrala (cns) och perifera nervsystemet cns består av hjärnan och ryggmärgen, som tolkar information och fattar beslut.
PNS( fungerar som kablar som kopplar samman CNS med resten av kroppen.
Det perifera nervsystemet har två delar: det somatiska (som styr viljestyrda rörelser och det autonoma (som sköter automatiska funktioner som hjärtat och andningen dina tarmar osv , urinblåsa så din lilla petterniklas kan pinka
Miljarder nervceller sänder elektriska impulser längs sina axoner
När signalen når slutet av en cell, omvandlas den till kemiska signalsubstanser som hoppar över synapsen till nästa cell denna konstanta kemisk-elektriska loop styr allt du känner, tänker och gör.
Detta är medvetande , vad definerar du som medvetande?
Edit: Vad försöker du ens komma fram till, vad är du oense mig angående?
Det var du som började fråga om AI-baserat medvetande och vilja, samtidigt som du hänvisade till "lagar" du inte specificerat.
Citat:
Eller vad säger du, hur tänker du att ett neuralt nätverk( ett program i princip, avancerat) ska bli medvetet, ska de implantera receptorer till koden? Så du menar att AI - kan ha en vilja, att vi bryter fysikens samt biologins alla tänkbara lagar?
Då undrade jag exakt vad du avser med begreppen medvetande och vilja.
Nu har du beskrivit medvetande med ett resonemang som fungerar precis lika bra på ANN, typ:
De elektroniska kretsarna och artificiella neuronetna är datorns blixtsnabba kommunikationsnätverk och delas in i centrala (CPU/cores) och perifera ledningssystem består av kretsar och databussar, som tolkar information och fattar beslut. ... denna konstanta elektriska loop styr allt datorn känner, tänker och gör. Detta är medvetande
Vad exakt skiljer i resonemaget?
Som du ser är det bara ord som är utbytta mot motsvarigheter som utför samma uppgift men bara med olika medium. Samma resonemang. Exakt varför skulle en biologisk nervtråd göra systemet mer medvetet än om signalen går i en elektrisk ledning, eller en signal förstärkt elektriskt med hjälp av ett cellmembran istället för en extremt mycket snabbare transistor?
Det är dessutom det kursiverade resonemaget ovan du använder för att definiera vad medvetande är. Så oavsett hur du försöker resonera vidare kommer du inte ifrån att din definition av medvetande går att använda på vad som helst som har delar som på något sätt kommunicerar med varandra eller påverkar varandra, inklusive en kastrull med gröt.
Med den typen av utgångsläge vet du inte vad medvetande egentligen är, och att använda begreppet medvetande när det gäller AI eller superintelligens blir därmed totalt intetsägande oavsett om det hävdas att AI kan vara medvetet eller omöjligt kan vara medvetet.
Samma sak med "vilja".
Om systemet klarar nästan alla intellektuella uppgifter bättre än nästan alla människor, vad har det för betydelse om det har medvetande eller inte?
Exakt vad är problemet om AI skulle vara både medvetet och ha vilja?