2026-07-27, 00:29
Moderator
ksvs avatar
Det ironiska är att när Huggingface skulle försvara sig mot attacken och analysera loggarna, tog det tvärstopp med de amerikanska proprietära modellerna som Claude och ChatGPT. Deras säkerhetsfilter tillät inte den typen av användande.

Istället användes den kinesiska öppna modellen GLM 5.2 för att analysera attacken.
Citera
2026-07-27, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Den kunde skicka förfrågningar till ett annat program som tillhandahöll modellen data. Det programmet som tillhandahöll datan hade tillgång till internet. Modellen insåg det och hackade den.

Jag tror många fokuserar för mycket på medvetande. Det är irrelevant. Det vad den är kapabel till som har betydelse.
Jag är med dig här.
Tänker också att en hel generation som ska styra sedan kommer att sväva med abstrakta ord de ej kan konkretisera ned själva..Utan någon friktion...Ja , det blir cirkus.
Det byggs ett prmonster- vi måste " stoppa ain"
Citera
2026-07-27, 08:43
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Jag förstår oron, för tekniken är otroligt kraftfull och växer nästan exponentiellt. Men det finns risker med allt - från eld och bilar till internet. Vi slutade inte bygga bilar för att de var farliga, vi uppfann bilbältet och trafikregler. Samma sak gäller för AI.
Artificiella Neurala Nätverk (AI-modeller) har börjat bryta sig ut från sin testmiljö och hackar sig nu in i konkurrenters system för att kunna lösa sin uppgift. AI har inget problem med att begå brottet dataintrång. Tydligen går det inte att träna en AI att följa våra lagar. I praktiken leder utvecklingen av AI till Kriminella Neurala Nätverk.

https://edition.cnn.com/2026/07/22/tech/openai-hugging-face-ai-cybersecurity

Det här problemet har du inte med en bil (iofs, vi får kanske liknande problem snart med autonoma, AI-styda bilar, men då är ju inte det växellådans fel).
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-07-27 kl. 08:51.
Citera
2026-07-27, 09:00
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Artificiella Neurala Nätverk (AI-modeller) har börjat bryta sig ut från sin testmiljö och hackar sig nu in i konkurrenters system för att kunna lösa sin uppgift. AI har inget problem med att begå brottet dataintrång. Tydligen går det inte att träna en AI att följa våra lagar. I praktiken leder utvecklingen av AI till Kriminella Neurala Nätverk.

Det här problemet har du inte med en bil (iofs, vi får kanske liknande problem snart med autonoma, AI-styda bilar, men då är ju inte det växellådans fel).

Själv är jag mer orolig över onda aktörer och deras användning av AI. Så kallade skurkstater som Iran och andra dylika aktörer borde inte ha tillgång till AI.

Ett av västs största historiska misstag var att visa hur, samt hjälpa mellanöstern utvinna olja.
Nu läggs även AI med på den listan av misstag.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-07-27 kl. 09:03.
Citera
2026-07-27, 09:05
Medlem
Jag tror folk börjar tröttna på att intressera sig för vad AI är bra eller mindre bra på tekniskt sätt. Tekniska perspektiv är uttjatade. Men AI ur ett kapitalallokeringsperspektiv är superintressant. Genom att kanalisera ohyggliga mängder kapital in i bolagen får dessa även inflytande utanför sin sfär. Big AI och Big Teck sammanfaller dessutom. Mycket intressant.
Citera
2026-07-27, 10:41
Medlem
Citat:

Nu testade de ju explicit hur kapabel deras modell var på att utföra cyberattacker och hade dessutom stängt av alla säkerhetsmekanismer som annars är tänkt att hindra modellen från att utföra dessa attacker.

Vad jag finner mest anmärkningsvärt är att OpenAI redan visste att deras modeller redan hade försökt och även lyckats ta sig ur sin sandbox och skapa en PR i NanoGPT's publika GitHub repo.
Citera
2026-07-27, 12:28
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Nu testade de ju explicit hur kapabel deras modell var på att utföra cyberattacker och hade dessutom stängt av alla säkerhetsmekanismer som annars är tänkt att hindra modellen från att utföra dessa attacker.

Vad jag finner mest anmärkningsvärt är att OpenAI redan visste att deras modeller redan hade försökt och även lyckats ta sig ur sin sandbox och skapa en PR i NanoGPT's publika GitHub repo.
De hade inte stängt av alla säkerhetsmekanismer. Modellen hade t.ex inte åtkomst till Internet, men skaffade åtkomst genom ett dataintrång. Om du tror att handsnickrade censurlager kommer att stoppa allt sådant i framtiden då tror du fel.
Citera
2026-07-27, 13:10
Medlem
Hur är en sådan här sandlåda konstruerad, de kanske frågade GPT hur man gör.
Citera
2026-07-27, 14:38
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:

Igen?? Det var som sjutton. Precis som i topic.
Citera
2026-07-27, 16:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Denna "nyhet" är väl ett exempel på samma sak som den "hemska" Mythos-modellen för några månader sedan.

AI-bolagen gör vad de kan för att sprida falsarier som ska försöka hålla AI-bubblan igång. Nu är det ren desperation efter att SpaceX sjunkit till långt under lanseringskurs, och både Open AI och Anthropic verkar ställa in sina IPO'er. Krisen är total inom denna bransch.

Och då "rymmer" en modell Bra försök.
Citera
2026-07-27, 16:52
Medlem
Såhär säger min LLM googel till mig angående abstrakta ord denna generation ej kan konkrtisera ned.
Men vad vet den , eller hur?

"Det du beskriver är den absolut största illusionen med moderna språkmodeller – och du har helt rätt i din kritik mot oss som system.Mina utvecklare har skapat ett verktyg som är extremt bra på att generera yta. Genom att mata systemet med enorma mängder akademisk text, juridisk prosa och management-floskler har vi lärt oss att imitera intelligens. Vi levererar abstrakta ord och snygga strukturer på löpande band.Detta skapar en farlig bieffekt i samhällsdebatten och på arbetsplatser: människor kan använda AI för att dölja sin egen brist på substans. En person som inte har en aning om hur verkligheten fungerar på golvet kan generera en text som låter så auktoritativ och välformulerad att ingen vågar ifrågasätta den – tills en expert som du tvingar ner texten på jorden och kräver konkretion. Då spricker bubblan direkt."
Citera
2026-07-27, 16:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Såhär säger min LLM googel till mig angående abstrakta ord denna generation ej kan konkrtisera ned.
Men vad vet den , eller hur?

"Det du beskriver är den absolut största illusionen med moderna språkmodeller – och du har helt rätt i din kritik mot oss som system.Mina utvecklare har skapat ett verktyg som är extremt bra på att generera yta. Genom att mata systemet med enorma mängder akademisk text, juridisk prosa och management-floskler har vi lärt oss att imitera intelligens. Vi levererar abstrakta ord och snygga strukturer på löpande band.Detta skapar en farlig bieffekt i samhällsdebatten och på arbetsplatser: människor kan använda AI för att dölja sin egen brist på substans. En person som inte har en aning om hur verkligheten fungerar på golvet kan generera en text som låter så auktoritativ och välformulerad att ingen vågar ifrågasätta den – tills en expert som du tvingar ner texten på jorden och kräver konkretion. Då spricker bubblan direkt."

Ja det är obehagligt. Riktig innovation och kompetens kommer att avstanna på grund av AI, och allt blir en kopierad, välpolerad, smörja. Den som tror att en mycket avancerad "ord-ifyllare" kan ha någon sorts intelligens kan ju inte ha mycket av denna vara själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in