2026-07-25, 11:31
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
I verkligheten finns det dock. Och är mycket omtalad.
Det är mest den Naiva Trögfattarföreningen här på Flashback som envisas med att frontier-AI är "språkmodeller" / LLMs som ni vill tro är en något utökad "autocomplete". Men AI-branschen använder inte ert efterblivna språkbruk.

Anthropic presenterar inte sin frontier-modell som LLM eller "språkmodell". I stället säger de att Opus 5 är en "Hybrid reasoning model built for serious coding and AI agents, featuring a 1M context window".

https://www.anthropic.com/claude/opus

🤷🏻‍♂️

Du pratar om GPT 3.5, ser det ut som. Har du sovit under en sten de senaste 4 åren?
Citera
2026-07-25, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du tror inte att hårdvara och algoritmer kan förbättras?
Det kärver dock:
* Marknadsekonomi
* en fri arbetsmarknad
* entreprenörer
* tillgång på riskkapital

I t ex EU har man jobbat hårt på att eliminera det.
Vilket har gjort att vi här inte förmår utveckla teknik. Och så använder vi teknik från USA. Och så upptäcker man att Trump har en omkopplare där han kan stänga av teknikinfrastruktur i EU.

Detta är ett konkret hot och problem. Till skillnad från dina fantasier om ASI.
Citera
2026-07-25, 11:32
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Att du blint tror på svammel du fått förklarat för dig som ordinär marketing
Jag noterar att den åsikten förekommer, men det betyder ingenting mer än att det är din åsikt.
Citera
2026-07-25, 11:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Det kärver dock:
* Marknadsekonomi
* en fri arbetsmarknad
* entreprenörer
* tillgång på riskkapital

I t ex EU har man jobbat hårt på att eliminera det.
Vilket har gjort att vi här inte förmår utveckla teknik. Och så använder vi teknik från USA. Och så upptäcker man att Trump har en omkopplare där han kan stänga av teknikinfrastruktur i EU.

Detta är ett konkret hot och problem. Till skillnad från dina fantasier om ASI.
Det finns ingen intressant teknik som kommer från Norden?
Du har inte hört talas om Linux, Git, 5G, Spotify, Skype, Unity, Minecraft.... ?
Listan kan göras mycket längre...

USA har betydligt mer kapital och därför ligger de längre fram inom speciellt det som kräver oerhört mycket kapital, som datacenter eller helt meningslösa projekt som att åka till Mars.

EU och speciellt Norden verkar få ut mer verklig innovation per satsad krona. Förmodligen har det att göra med att vi är högre utbildade i genomsnitt (p.g.a. den ondskefulla offentliga sektorn). Vi kan göra mer med mindre pengar.
Citera
2026-07-25, 11:48
Medlem
Citat:
Anthropic presenterar inte sin frontier-modell som LLM eller "språkmodell". I stället säger de att Opus 5 är en "Hybrid reasoning model built for serious coding and AI agents, featuring a 1M context window".

https://www.anthropic.com/claude/opus
Chockerande! Marknadsföring 101...

Övriga nyheter: vatten är vått.
Citera
2026-07-25, 11:56
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Chockerande! Marknadsföring 101...

Övriga nyheter: vatten är vått.
Ordet språkmodell är bara propaganda från er skeptiker. Ingen köper det där språkbruket längre.

Visa mig en enda frontier-AI som presenteras som att den är en språkmodell.

🤷🏻‍♂️
Citera
2026-07-25, 14:36
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Claude Opus 5 har nu över 90% på Arc-AGI 2 och 30% på Arc-AGI 3. Du kan inte skönja en riktning här?

https://arcprize.org/results/anthropic-claude-opus-5

Som jag konstaterat flera gånger, det går inte ha en diskussion med dig för du går runt runt runt runt runt runt runt runt och runt med exakt samma argument, trots de blivit besvarade gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång.
Citera
2026-07-25, 14:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Som jag konstaterat flera gånger, det går inte ha en diskussion med dig för du går runt runt runt runt runt runt runt runt och runt med exakt samma argument, trots de blivit besvarade gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång.
Akta dig nu så att din hysteriska copingstrategi inte övergår till en psykos.
Citera
2026-07-25, 15:18
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Haaallå? Tog det kognitiva slut efter en onliner?

Ja antingen så tror man att Open Ai har fabulerat ihop det hela i konspiration med Hugging Face för att skapa PR inför sin IPO

Eller så tror man som jag och Gary Sims att det faktiskt hänt att Ai:n rymde och hackade en annan Ai.
Citera
2026-07-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja antingen så tror man att Open Ai har fabulerat ihop det hela i konspiration med Hugging Face för att skapa PR inför sin IPO

Eller så tror man som jag och Gary Sims att det faktiskt hänt att Ai:n rymde och hackade en annan Ai.
Huggingface är ingen AI, det är en hubb för olika typer av maskininlärningsmodeller bl.a.
Citera
2026-07-25, 15:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Huggingface är ingen AI, det är en hubb för olika typer av maskininlärningsmodeller bl.a.

Det är likväl en kriminell handling att hacka en site. Inget man gör medvetet om man står inför en IPO

Men du är väl religös och tror att endast gud fader kan skapa ett tänkande.
Citera
2026-07-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick

SÅ AI har medvetande och hackade säger du?
Edit, om vi tänker oss ditt scenario som möjligt, måste inte koden ha medvetande för att " rymma"
Autonom kod?

Jag tror ej, jag forskar om detta.
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-25 kl. 15:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in