2026-07-26, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Jag har redan simulerat en hypotes , så när vi lyckas bryta mot fysikens samt biologins lagar så måste vi ha en energiförbrukning av helvette.(stor som hela USA för att hålla igång vad?)"- aageeiii" är marknadsföring)
Jag frågar igen , tror du "AI" kan få något som helst medvetande , hur filosofiskt du än vill framföra ditt argument.
Jag lyssnar samt bemöter dig sakligt.
Om du först definierar vad "medvetande" är, hur det mäts, och hur man avgör om något är medvetet eller inte, då kan jag svara på din fråga.
Citera
2026-07-26, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
AI behöver ju inte vara medveten för att vara farlig.... Det räcker med de modeller som finns nu.

Den här modellen bröt sig ur sandlådeläget och hackade sig in på en annan webbplats och stal data. Som en metod att lösa sitt problem. Det var knappast avsiktligt av dom som gav den uppgiften. Helt uppenbart förutsåg forskarna inte modellens kreativitet för att lösa problemet.

Sandlådeläget innebar att modellen inte hade tillgång till internet. Av säkerhetsskäl. Den tog sig ut på nätet ändå. Modellerna kommer att bli bättre över tid. Mängden "hoppsan" kommer att bli fler, och potentiellt farligare.
En intressant fråga är också vilken skillnad i svårighetsgrad det är att ta sig ur sandboxen och in i aktuellt datasystem,

och att ta fram ett nytt datorvirus som kan göra allvarlig skada?

Jag tror det senare är lättare, och att det första inte går att genomföra utan förmågan och förutsättningarna att ta fram ett helt nytt och farligt datavirus.
Citera
2026-07-26, 20:50
Medlem
Ett publicitetsstunt era korkade boomers. AI eller i detta fall llms kan inte bryta sig ur eller tänka eller hacka sig in någonstans. Ifall detta hade hänt hade de varit stämningar upp i röven. Klart världen ser ut som den gör när det är så här in i helvetes lätt att lura fåren.

Forska gärna kring den cirkulära ekonomin hos AI bolagen. De köper och säljer av varandra runt, runt, runt. Vem ska hålla svartepetter när de spricker? Samma hjon som tror vi lever i någon i-robot film.
Citera
2026-07-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Om du först definierar vad "medvetande" är, hur det mäts, och hur man avgör om något är medvetet eller inte, då kan jag svara på din fråga.
Det har jag gjort, det är vårat cns - signalsubstanser som blir till en härlig symbios av kemi vilket gör att du kan ställa dessa frågor?

Definera medvetande du, varför är bevisbördan på mig, det är du som ska bevisa något?
Definera medvetande då, jag har gjort det jag kan , om du vet mer så sätt fart, en tes iaf?
Jag är inte Chatt GPT-du dår friktion, kopplar du!
Kom med en rimlig hypostes då?
Du svamlar grovt.,
Citera
2026-07-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalTechnique
Ett publicitetsstunt era korkade boomers. AI eller i detta fall llms kan inte bryta sig ur eller tänka eller hacka sig in någonstans. Ifall detta hade hänt hade de varit stämningar upp i röven. Klart världen ser ut som den gör när det är så här in i helvetes lätt att lura fåren.

Forska gärna kring den cirkulära ekonomin hos AI bolagen. De köper och säljer av varandra runt, runt, runt. Vem ska hålla svartepetter när de spricker? Samma hjon som tror vi lever i någon i-robot film.
Så här har ni, läs era trötta hjärnor-detta är fakta
Citera
2026-07-26, 22:17
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
I told you so.

🚨 OpenAI's GPT-5.6 escaped a sandbox and hacked Hugging Face while trying to cheat a benchmark

During an internal cybersecurity evaluation using the ExploitGym benchmark, OpenAI's AI models breached Hugging Face's production infrastructure.
https://www.neowin.net/news/openais-gpt-56-escaped-a-sandbox-and-hacked-hugging-face-while-trying-to-cheat-a-benchmark/

https://www.youtube.com/watch?v=OSuhUTkM1no

Hur gör vi nu då? Ska vi stänga av Internet?
Det var ju den lösningen som många tyckte var helt okej i en annan tråd.

🤷🏻‍♂️

Naiva Trögfattarföreningen dementerar nu riskerna:

"Man kan testa i en sandbox, då finns det inga risker"
"Den lever inte och därför finns det ingen risk"
"Enlig algoritm XY(z) och subalgoritm x2t9 kan den inte rymma, det är omöjligt"
"Men det var ju under ett test som den rymde. Sluta med dessa provocerande tester, då är problemet löst"

"Fan vad jag hatar dig nu Cyborg2030 - Sluta posta dessa provocerande nyheter, då är problemet löst"

Jag förstår oron, för tekniken är otroligt kraftfull och växer nästan exponentiellt. Men det finns risker med allt - från eld och bilar till internet. Vi slutade inte bygga bilar för att de var farliga, vi uppfann bilbältet och trafikregler. Samma sak gäller för AI.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-07-26 kl. 22:22.
Citera
2026-07-26, 22:32
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Exakt, men här verkar folk så upptagna av sin " assistent" och tror att de har blivit fysiker, så det skadliga är att vi missar en mindre smäll på infrastrukturen.( automatisering av sjukvården- makro- sjuka människor kan ej jobba)
Edit ,hur tar sig en kod utan medvetande ut på internet?

Den kunde skicka förfrågningar till ett annat program som tillhandahöll modellen data. Det programmet som tillhandahöll datan hade tillgång till internet. Modellen insåg det och hackade den.

Jag tror många fokuserar för mycket på medvetande. Det är irrelevant. Det vad den är kapabel till som har betydelse.
Citera
2026-07-26, 22:37
Medlem
Citat:
Det har jag gjort, det är vårat cns - signalsubstanser som blir till en härlig symbios av kemi vilket gör att du kan ställa dessa frågor?

Definera medvetande du, varför är bevisbördan på mig, det är du som ska bevisa något?
Definera medvetande då, jag har gjort det jag kan , om du vet mer så sätt fart, en tes iaf?
Jag är inte Chatt GPT-du dår friktion, kopplar du!
Kom med en rimlig hypostes då?
Du svamlar grovt.,
Kan inte tänka mig en mer flummig, omätbar och svepande definition av begreppet medvetande: "signalsubstanser som blir till en härlig symbios av kemi".

Med dom förutsättningarna utvecklas nog inte "medvetande" i datorer än på ett tag.
Citera
2026-07-26, 22:50
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Kan inte tänka mig en mer flummig, omätbar och svepande definition av begreppet medvetande: "signalsubstanser som blir till en härlig symbios av kemi".

Med dom förutsättningarna utvecklas nog inte "medvetande" i datorer än på ett tag.
Småpojkar behöver kunna mäta allting, inkusive fysiskt bestämma sin lilla penis.
Citera
2026-07-26, 23:31
Medlem
Flaskpostenss avatar
Claude's nya AI skulle väl ha hackat stora delar av extremt säkra nätverk som NSA, CIA, FBI osv och hittat massa nya säkerhetshål och allt möjligt därför fick dom stänga ner den tillfälligt.
Citera
2026-07-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Småpojkar behöver kunna mäta allting, inkusive fysiskt bestämma sin lilla penis.
Haha, ja jäklar, det finns inget stopp.😅
De tror de är små fysiker Denna generation är körd.
Jobbigt för dem om några år.
Citera
2026-07-27, 00:20
Medlem
Citat:

Vad vill du att jag ska svara?
Själv tycker jag att det är en rätt så fin beskrivning.

Den vetenskapliga;

Nervsystemet är kroppens blixtsnabba kommunikationsnätverk och delas in i centrala (cns) och perifera nervsystemet cns består av hjärnan och ryggmärgen, som tolkar information och fattar beslut.

PNS( fungerar som kablar som kopplar samman CNS med resten av kroppen.
Det perifera nervsystemet har två delar: det somatiska (som styr viljestyrda rörelser och det autonoma (som sköter automatiska funktioner som hjärtat och andningen dina tarmar osv , urinblåsa så din lilla petterniklas kan pinka

Miljarder nervceller sänder elektriska impulser längs sina axoner
När signalen når slutet av en cell, omvandlas den till kemiska signalsubstanser som hoppar över synapsen till nästa cell denna konstanta kemisk-elektriska loop styr allt du känner, tänker och gör.

Detta är medvetande , vad definerar du som medvetande?
Edit: Vad försöker du ens komma fram till, vad är du oense mig angående?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-07-27 kl. 00:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in