2026-07-26, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Artificiella neurala nätverk simulerar inte receptorer överhuvudtaget så vad svamlar du om?

Det är ingen som blir imponerad av ditt pseudo-filosoferande som vare sig är nytt eller smart, religösa har kört med exakt samma argument i tusentals år och lagt bevisbördan på alla andra. Det är inte smart, det är ovetenskapligt och oärlig argumentation när man själv inte är förmögen att förklara eller förstå något.
Receptorns syfte är att ta emot signaler från transmitters från andra neuroner, en förutsättning för att ett neuronnät ska kunna utföra något överhuvudtaget. Utan koppling mellan neuroner fungerar varken biologiska eller artificiella neuronnät.

Ett artificiellt neuronnät simulerar förstås inte biologin i receptorer, utan dess kommunikativa funktion och verkan.

Att avfärda min fråga som "filosoferande" utan ett enda sakligt argument visar att du inte kan ełler vill beröra frågan. Men försök gärna med ett sakligt argument eller svar om du kan.
Citera
2026-07-26, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Ingenting som du förstår.
Det "svaret" tolkar jag som att du menar att en biologisk hjärna och människor har en övernaturlig förmåga att tänka.

Jag misstänker att din rädsla för teknik och ångest för möjlig kommande superintelligens trumfar din egen grundäggande logik och tankeförmåga. Känns det bra?
Citera
2026-07-26, 06:18
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det "svaret" tolkar jag som att du menar att en biologisk hjärna och människor har en övernaturlig förmåga att tänka.

Jag misstänker att din rädsla för teknik och ångest för möjlig kommande superintelligens trumfar din egen grundäggande logik och tankeförmåga. Känns det bra?
Trams, du förespråkar antingen teknomysticism eller empirisk falsk reduktionism. Sen behöver du inte vara orolig, har full koll på samtliga relevanta discipliner.
Citera
2026-07-26, 06:21
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nej du hävdar inte detta men dina (snedviridena) tankebanor avslöjar dig.
Du har för snäva tankebanor som blandar in gudsbegrepp hela tiden. Tyder på att argumenten är slut.
Citera
2026-07-26, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Du förstår fortfarande inte skitsamma , skriver du vilja och AI i samma mening så har du en osund hjärna godnatt
Det var andras påstående vilja och AI jag ifrågasatte.

Kanske är vi överens?
Citera
2026-07-26, 06:40
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Receptorns syfte är att ta emot signaler från transmitters från andra neuroner, en förutsättning för att ett neuronnät ska kunna utföra något överhuvudtaget. Utan koppling mellan neuroner fungerar varken biologiska eller artificiella neuronnät.

Ett artificiellt neuronnät simulerar förstås inte biologin i receptorer, utan dess kommunikativa funktion och verkan.

Att avfärda min fråga som "filosoferande" utan ett enda sakligt argument visar att du inte kan ełler vill beröra frågan. Men försök gärna med ett sakligt argument eller svar om du kan.

Nej det är den inte, en receptor är en kemisk dockningstation för signalsubstanser, vilka ja kommer från neurotransmitters.

ANNs har ingenting med kemin i hjärnan att göra, det simuleras inte alls man simulerar enbart övergripande elektrisk aktivitet och inte ens den är speciellt lik eftersom hjärnan opererar med pulser och frekvenser vilket totalt ignoreras i klassiska ANNs... Det finns dock modernare nätverk som SNNs (Spiking Neural Networks) som försöker simulera detta men de är inte populära eftersom de är mycket svårare att träna och mycket tyngre att driva.

Men det är just det här som är problemet med er alla doomers och tramsare här, ni har inte ens basal kunskap om vad det är ni sprider dynga om.
Citera
2026-07-26, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
😂😂😂😂😂
Fyfan, kemi ...dopamin oxytocin ..,herreguuud 😂😂
Signalsubstanser
När en elektrisk signal når slutet av en nervcell skickas det ut fysiska kemikalier (signalsubstanser) i ett vätskefyllt mellanrum.
Det är materia som rör sig, inte virtuell data.
Menar du att artificiella neuronnät inte kan utföra något användbart, exempel här, med motiveringen att de inte simulerar fysiska kemikalier i vätskefyllda mellanrum?

Eller vad är din poäng?
Citera
2026-07-26, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Trams, du förespråkar antingen teknomysticism eller empirisk falsk reduktionism. Sen behöver du inte vara orolig, har full koll på samtliga relevanta discipliner.
Jag förespråkar inget av det du påstår.

Har du full koll kan du svara sakligt.

Och du har inte gett ett enda sakligt svar.
Citera
2026-07-26, 06:49
Medlem
Citat:

Då borde du ju kunna redogöra för exakt vad, i ett artificiellt neuralt nätverk, som simulerar funktionen hos receptorer?
Citera
2026-07-26, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Nej det är den inte, en receptor är en kemisk dockningstation för signalsubstanser, vilka ja kommer från neurotransmitters.

ANNs har ingenting med kemin i hjärnan att göra, det simuleras inte alls man simulerar enbart övergripande elektrisk aktivitet och inte ens den är speciellt lik eftersom hjärnan opererar med pulser och frekvenser vilket totalt ignoreras i klassiska ANNs... Det finns dock modernare nätverk som SNNs (Spiking Neural Networks) som försöker simulera detta men de är inte populära eftersom de är mycket svårare att träna och mycket tyngre att driva.

Men det är just det här som är problemet med er alla doomers och tramsare här, ni har inte ens basal kunskap om vad det är ni sprider dynga om.
"ANNs har ingenting med kemin i hjärnan att göra"
Jag har inte påstått att ANN simulerar kemi, så vi var överens redan innan du kom med den insinuerande halmgubben.

Övergripande elektrisk aktivitet är ett resultat av diverse extremt komplexa processer i ett biologiskt neuralt nätverk.

Exakt så som du beskriver med SNN är det inte effektivt att simulera just den extremt komplexa underliggande processen när man vill simulera dess övergripande funktion.

Vilket inte på något sätt förminskar dess förmåga att lösa motsvarande uppgifter.

Om du har en enda invändnimg mot sista meningen ovan, ge en saklig förklaring av exakt vilken kemisk reaktion eller annat specifikt som krävs för att superintelligens inte kan uppnås med nuvarande teknik för ANN om den konfigureras rätt och har tillräcklig kapacitet?
Citera
2026-07-26, 07:08
Medlem
PR-Jippo ”har rymt” en ”säkerhetsincident” som de verkar vara väldigt stolta och transparenta kring.
Citera
2026-07-26, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Då borde du ju kunna redogöra för exakt vad, i ett artificiellt neuralt nätverk, som simulerar funktionen hos receptorer?
Jag citerar wikipedia:

Citat:
Each artificial neuron receives signals from connected neurons, then processes them and sends a signal to other connected neurons.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neural_network_(machine_learning)

Receptor, kemi, cellväggar, hela synapsen mm är just det som tillsammans överför information mellan biologiska neuroner. En hur komplex process som helst om msn dyker ned i kemi, detaljer och kvantfysik.

Allt detta simuleras övergripande med en enda siffra, en vikt, i ett ANN.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neural_network_(machine_learning)

Som redan påpekats av någon annan här, med exempel, är det inte effektivt eller nödvöndigt att simulera på en lägre eller komplexare nivå.

GPT har ändå oväntat lyckats ta sig ur sin "highly isolated environment" och hacka utomstående system bättre än vad någon människa klarat.

Trams om kemi, DNA-milekyler och motsvarande anser jag därför vara irrelevant i diskussioner om AI's potentiella förmågor, ändå används det om och om igen i någon sorts fobiskt defensivt tvångsbeteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in