2026-07-24, 08:32
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Det där är inget svar på min fråga.
Fåntratt du verkar tro allt är atomer och kan beräknas. AI är datorprogram, liv är biologi.
Citera
2026-07-24, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Vilja är när en männsikas kemi i centrala nervsystemet tar beslut, arbetar kognitivt
AI är mattematik samt mönster som spottar kod samt kan ta självständiga beslut som min micro.
Eller vad säger du, hur tänker du att ett neuralt nätverk( ett program i princip, avancerat) ska bli medvetet, ska de implantera receptorer till koden? Så du menar att AI - kan ha en vilja, att vi bryter fysikens samt biologins alla tänkbara lagar?
Fett nyfiken , skulle vi kunna dyka djupare?
Min enkla fråga syftade till en djupare analys av vad det välanvända begreppen "vilja" och "medvetande" egentligen innebär.

Den enda skillnad du kom på var att den ena är biologisk och den andra inte är biologisk. Inte en enda detalj som går att mäta eller avgöra faltisk skillnad.

Du nämner "receptorer" vilket är en mycket specifik del av det artificiella neuronnät simulerar och motsvarar av en helt vanlig biologisk nervcell.

Min poäng är att användandet av omätbara och flummiga begrepp som "vilja" och "medvetande" främst används av psykologiska skäl för att avfärda och förneka något som känns obehagligt. Därför är resonemang om "vilja" och "medvetande" helt irrelevanta när det gäller att förstå vad AI har för kapacitet och förutsättningar, så länge man inte kan mäta och definiera dessa begrepp.

Jag betraktar dessa begrepp i detta sammanhang som en markör på förnekelse, rädsla och fobi. Vilket i sig alltid är extremt farligt när man har att göra med något nytt och okänt som har stor potentisl och uppenbart är i snabb förändring.

Vad mer än matematiska mönster sker mellan neuronerna i en mänsklig biologisk hjärna? Omätbar magi?

AI överträffar människan i nästan allt. Blir snabbt svårare att hitta tydliga exempel där mänskliga hjärnan överträffar AI.
Citera
2026-07-24, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Fåntratt du verkar tro allt är atomer och kan beräknas. AI är datorprogram, liv är biologi.
Att AI är datorprogram och liv är biologi är inte heller något svar på min fråga. Försök gärna ännu en gång att svara sakligt.

Min fråga:
Citat:
Definiera vad exakt "vilja" är.

Börja med att bevisa att du har en vilja, ett bevis som inte lika bra visar att en AI har vilja.

Kan du med "biologisk vilja" hacka dig in i Hugging face?

Och på vilket sätt skulle biologi eller odefinierbara och omätbara flumbegrepp som "vilja" ens vara relevant för trådens sakfråga?
Citera
2026-07-24, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Exakt vad är inte atomer, eller motsvarande energi och materia?

Övernaturlig magi? Tomtar? Troll? Gud? Andeväsen?
Citera
2026-07-24, 10:08
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Exakt vad är inte atomer, eller motsvarande energi och materia?

Övernaturlig magi? Tomtar? Troll? Gud? Andeväsen?
Ingenting som du förstår.
Citera
2026-07-24, 11:02
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Min enkla fråga syftade till en djupare analys av vad det välanvända begreppen "vilja" och "medvetande" egentligen innebär.

Den enda skillnad du kom på var att den ena är biologisk och den andra inte är biologisk. Inte en enda detalj som går att mäta eller avgöra faltisk skillnad.

Du nämner "receptorer" vilket är en mycket specifik del av det artificiella neuronnät simulerar och motsvarar av en helt vanlig biologisk nervcell.

Min poäng är att användandet av omätbara och flummiga begrepp som "vilja" och "medvetande" främst används av psykologiska skäl för att avfärda och förneka något som känns obehagligt. Därför är resonemang om "vilja" och "medvetande" helt irrelevanta när det gäller att förstå vad AI har för kapacitet och förutsättningar, så länge man inte kan mäta och definiera dessa begrepp.

Jag betraktar dessa begrepp i detta sammanhang som en markör på förnekelse, rädsla och fobi. Vilket i sig alltid är extremt farligt när man har att göra med något nytt och okänt som har stor potentisl och uppenbart är i snabb förändring.

Vad mer än matematiska mönster sker mellan neuronerna i en mänsklig biologisk hjärna? Omätbar magi?

AI överträffar människan i nästan allt. Blir snabbt svårare att hitta tydliga exempel där mänskliga hjärnan överträffar AI.

Artificiella neurala nätverk simulerar inte receptorer överhuvudtaget så vad svamlar du om?

Det är ingen som blir imponerad av ditt pseudo-filosoferande som vare sig är nytt eller smart, religösa har kört med exakt samma argument i tusentals år och lagt bevisbördan på alla andra. Det är inte smart, det är ovetenskapligt och oärlig argumentation när man själv inte är förmögen att förklara eller förstå något.
Citera
2026-07-24, 14:32
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
För att tekniken är kraftfull och du inte riktigt förstår den. Många tror att AI kommer få en egen vilja. Nej, detta kommer ALDRIG att hända. Det enda AI är, är möjligheten att på ett intelligent sätt lösa svåra problem sekundsnabbt. Klart att AI kan bli farligt om de kommer i onda aktörers händer, men det kan i gengäld bli väldigt bra om det kommer i goda aktörers händer.
Det finns många människor med viljor som inte alltid är så konstruktiva.
Citera
2026-07-24, 14:36
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
"AI-utvecklingen utvecklas genom pr.
AI-teknik är skadligt för folk, absolut.
En hel generation utan kognitiv förmåga.
Förutsatt att vi inte blir fysiskt utrotade är det ju svårt att se hur vi får ett Utopia när vår existens blir meningslös. Vi blir psykiskt utrotade oavsett hur det går med AI-säkerheten.
Citera
2026-07-24, 18:35
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Fel av mig, du svarade på mitt svar till anus-cellens inlägg: (FB) GPT 5.6 Sol har rymt och hackat Hugging Face

Det var hans tramspåstående jag ifrågasatte: "En enda cell i närheten av mitt anus spöar skiten ur alla världens miniräknare och datorer"

Du glömde citera det viktigaste: "Att du inte har en aning om varför och tror som du gör, bevisar bara att du just inte har en aning om vad du babblar om.".
Citera
2026-07-24, 19:49
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det finns många människor med viljor som inte alltid är så konstruktiva.

Visst! Betyder det att all kraftfull teknik är dålig? Nej till datorer, återgå till skrivmaskiner? Nej till bilar, endast häst och vagn är okej?
Citera
2026-07-24, 20:09
Bannlyst
.
Citera
2026-07-24, 20:26
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Artificiella neurala nätverk simulerar inte receptorer överhuvudtaget så vad svamlar du om?

Det är ingen som blir imponerad av ditt pseudo-filosoferande som vare sig är nytt eller smart, religösa har kört med exakt samma argument i tusentals år och lagt bevisbördan på alla andra. Det är inte smart, det är ovetenskapligt och oärlig argumentation när man själv inte är förmögen att förklara eller förstå något.
Att människor kunde flyga drömdes det om i tusentals år, till slut var det en klyscha tills någon gjorde det. Maskinella medvetanden som körs på neurala nätverk på t.ex Vera Rubin kort kan mycket väl falla inom gränsen för det och genast börja utsättas för naturligt urval. Hur filosofiskt levande är ett virus med RNA kod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in