Citat:
Ursprungligen postat av
Hastmotsoffgrupp
Vilja är när en männsikas kemi i centrala nervsystemet tar beslut, arbetar kognitivt
AI är mattematik samt mönster som spottar kod samt kan ta självständiga beslut som min micro.
Eller vad säger du, hur tänker du att ett neuralt nätverk( ett program i princip, avancerat) ska bli medvetet, ska de implantera receptorer till koden? Så du menar att AI - kan ha en vilja, att vi bryter fysikens samt biologins alla tänkbara lagar?
Fett nyfiken , skulle vi kunna dyka djupare?
Min enkla fråga syftade till en djupare analys av vad det välanvända begreppen "vilja" och "medvetande" egentligen innebär.
Den enda skillnad du kom på var att den ena är biologisk och den andra inte är biologisk. Inte en enda detalj som går att mäta eller avgöra faltisk skillnad.
Du nämner "receptorer" vilket är en mycket specifik del av det artificiella neuronnät simulerar och motsvarar av en helt vanlig biologisk nervcell.
Min poäng är att användandet av omätbara och flummiga begrepp som "vilja" och "medvetande" främst används av psykologiska skäl för att avfärda och förneka något som känns obehagligt. Därför är resonemang om "vilja" och "medvetande" helt irrelevanta när det gäller att förstå vad AI har för kapacitet och förutsättningar, så länge man inte kan mäta och definiera dessa begrepp.
Jag betraktar dessa begrepp i detta sammanhang som en markör på förnekelse, rädsla och fobi. Vilket i sig alltid är extremt farligt när man har att göra med något nytt och okänt som har stor potentisl och uppenbart är i snabb förändring.
Vad mer än matematiska mönster sker mellan neuronerna i en mänsklig biologisk hjärna? Omätbar magi?
AI överträffar människan i nästan allt. Blir snabbt svårare att hitta tydliga exempel där mänskliga hjärnan överträffar AI.