Citat:
Ursprungligen postat av
stollenberg
Nej, stora språkmodeller (det ni kallar för "AI") kommer inte att skapa massarbetslöshet eller resultera i modeller som "rymmer" och "evolverar" till ett Skynet. Möjligen mänsklighetens undergång i form av att folk inte kan tänka själva i framtiden.
Det är möjligt att vissa av de mest dramatiska framtidsbilderna aldrig blir verklighet. Det är inte säkert att vi får massarbetslöshet, att AI-system plötsligt rymmer eller att vi hamnar i något slags Skynet-scenario.
Samtidigt är min egen bedömning att AI sannolikt kommer att förändra arbetsmarknaden i grunden. Jag tror personligen att väldigt många jobb som idag utförs av människor kommer att ersättas eller förändras kraftigt av AI. Om det blir något positivt eller negativt för samhället är en annan fråga, men förändringen tror jag är svår att undvika.
Men oavsett hur man ser på just de scenarierna finns det en annan fråga som är värd att fundera på.
Den stora frågan handlar kanske inte om en AI som vaknar upp och blir ond. Det handlar inte om en maskin som plötsligt får hat mot människan. En mycket större utmaning är vad som händer när vi skapar system som är extremt bra på att lösa problem, men där vi själva inte längre kan förutse alla konsekvenser av hur de gör det.
Ett system behöver inte ha någon ond avsikt för att skapa problem. Det räcker att det är extremt effektivt på att uppnå ett mål och att målet inte helt överensstämmer med det vi människor vill skydda.