2026-07-20, 06:26
Medlem
GonerStoners avatar
Det är ju extremt lätt att få en diagnos i dagsläget.
Fick själv den diagnosen i vuxen ålder.

Om du har frågor så är det bara att skicka ett PM.

MVH
Citera
2026-07-20, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvmordavpolis
Kanske lite off topic…? Men jag är inte den som är den. Är dömd för grovt vapenbrott, grov misshandel, dopningsbrott samt narkotika. Förstår dock inte vad mina brott har att göra med att jag vill ha en ADHD-diagnos. Jag är inte intresserad utav tjack, jag vill ha ADHD-medicin. Och kranar har jag gott om. Dock är jag som sagt frihetsberövad och ”vårdas” inne på en sluten rättspsykiatrisk klinik. Så kan inte få tag i grejer om jag så hade önskat. Men jag önskar inte det.

Om du har en historik av att knarka kommer du säkert inte få någon adhd medicin.
Dessutom har vården börjat dra ner på medicinering av adhd av flera anledningar.
Citera
2026-07-20, 06:54
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du skriver att du inte vill ha tjack utan adhd-medicin. Det ÄR tjack.

Ja, jo, för visso… men jag vill inte ha något gatuamfetamin att självmedicinera med.
Citera
2026-07-20, 06:57
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ja, jo, för visso… men jag vill inte ha något gatuamfetamin att självmedicinera med.

Men du vill se till att få en ADHD-diagnos även om du inte skulle ha det enbart för att få tillgång till ADHD-medicin.
Citera
2026-07-20, 06:59
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Det är ju extremt lätt att få en diagnos i dagsläget.
Fick själv den diagnosen i vuxen ålder.

Om du har frågor så är det bara att skicka ett PM.

MVH

Jag läser att fler och fler diagnostiseras med både ADHD och autism idag, men inom rättspsykiatrin verkar det finnas en motvilja mot att ge ADHD-diagnoser. Kanske just för att man inte vill att folk ska få medicin? Tack! Jag kanske hör av mig i PM

Citat:
Ursprungligen postat av SofijaC
Om du har en historik av att knarka kommer du säkert inte få någon adhd medicin.
Dessutom har vården börjat dra ner på medicinering av adhd av flera anledningar.

Det finns en historik av det. Men det verkar inte vara något problem i det här fallet. Problemet är mer avsaknaden utav en ADHD-diagnos.
Citera
2026-07-20, 07:00
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Men du vill se till att få en ADHD-diagnos även om du inte skulle ha det enbart för att få tillgång till ADHD-medicin.

Det är riktigt.
Citera
2026-07-20, 07:04
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Det är riktigt.

Vad har du för läkemedel idag på daglig basis?
Citera
2026-07-20, 07:06
Avstängd
Citat:
Stämmer. Har varit i samtal med min läkare, och enligt henne så var det avsaknaden utav ADHD-diagnosen som stod i vägen för att jag skulle kunna få behandling. Så får jag bara diagnosen så har jag mer eller mindre tumme upp för ADHD-medicinering.
Hon verkar klok. Lyssna och lyd henne.
Citera
2026-07-20, 07:10
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Vad har du för läkemedel idag på daglig basis?

Idag medicineras jag med Gabapentin, Strattera, Melatonin, Zolpidem samt Cisordinol-injektioner.
Citera
2026-07-20, 07:18
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Idag medicineras jag med Gabapentin, Strattera, Melatonin, Zolpidem samt Cisordinol-injektioner.

Strattera är ett ADHD-läkemedel även om det inte är narkotika. Har du någon hjälp av det?

Som jag ser det så kan det vara Cisordinolen som ger dig svårigheter att komma igång. Möjligen kan ADHD-medicin motverka den svårigheten.

Har du Gabapentin mot nervsmärtor eller ångest?
Citera
2026-07-20, 07:19
Medlem
figgernaggets avatar
Trodde aldrig jag skulle få en ADHD diagnos, då jag inte har hyper i den kombinationen.

Däremot har jag dragits med depression i hela mitt vuxna liv, har oförklarliga mönster av produktivitet som jag inte kan bryta, och förmodligen lite autism i familjen.

ADHD symptom och depression symptom går hand i hand och man kan ha bägge - däremot kan de bedömma att du bara är deprimerad och då får du ingen diagnos.

Mitt tips är att säga när du ska gå från ord/tanke till handling, så "kör allt ihop sig". Du kan inte påbörja en sak trots att du är taggad på det, när du sätter igång så är det alltid något annat som kommer imellan, du skulle städa ett skåp säger vi: men du kommer på att du måste torka det innan, men köket är snuskisgt så du måste diska upp saker, där börjar du knappa på mobilen för att ha en bra låt medans du diskar, men en bil tutar utomhus så du kollar genom fönstret, du ser att din planta behöver vatten så du letar efter vattenkannan i 30min, tills du kollar i skåpet du skulle städa för den inne låg den hela tiden.

När jag fick ADHD diagnosen och medicinering till det så blev det ett nytt kapitel i mitt liv. Min inre dialog är så mycket tystare, det går att leva mer normalt nu.

All lycka, bolla med ChatGPT
Citera
2026-07-20, 07:28
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Strattera är ett ADHD-läkemedel även om det inte är narkotika. Har du någon hjälp av det?

Som jag ser det så kan det vara Cisordinolen som ger dig svårigheter att komma igång. Möjligen kan ADHD-medicin motverka den svårigheten.

Har du Gabapentin mot nervsmärtor eller ångest?

Stratteran är rena skräpet, hjälper inget alls. Skall sluta med den på egen begäran. Cisordinolen hade jag också mer än gärna slutat med men det är läkarordination på att jag skall ta den, blir med andra ord tvångsmedicinerad med den. Neuroleptika som är bajs. Gabapentin har jag mot ångest.

Citat:
Ursprungligen postat av figgernagget
Trodde aldrig jag skulle få en ADHD diagnos, då jag inte har hyper i den kombinationen.

Däremot har jag dragits med depression i hela mitt vuxna liv, har oförklarliga mönster av produktivitet som jag inte kan bryta, och förmodligen lite autism i familjen.

ADHD symptom och depression symptom går hand i hand och man kan ha bägge - däremot kan de bedömma att du bara är deprimerad och då får du ingen diagnos.

Mitt tips är att säga när du ska gå från ord/tanke till handling, så "kör allt ihop sig". Du kan inte påbörja en sak trots att du är taggad på det, när du sätter igång så är det alltid något annat som kommer imellan, du skulle städa ett skåp säger vi: men du kommer på att du måste torka det innan, men köket är snuskisgt så du måste diska upp saker, där börjar du knappa på mobilen för att ha en bra låt medans du diskar, men en bil tutar utomhus så du kollar genom fönstret, du ser att din planta behöver vatten så du letar efter vattenkannan i 30min, tills du kollar i skåpet du skulle städa för den inne låg den hela tiden.

När jag fick ADHD diagnosen och medicinering till det så blev det ett nytt kapitel i mitt liv. Min inre dialog är så mycket tystare, det går att leva mer normalt nu.

All lycka, bolla med ChatGPT

Tack för att Du delar med Dig utav Dina värdefulla insikter! Hög igenkänningsfaktor på det Du beskriver. Skönt att Du idag har en medicinering som fungerar och mår bättre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in