2026-07-19, 21:26
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är nog mer än bara ADHD som gäller för att hamna på rättspsyk... Känns som att TS inte riktigt berättar hela sammanhanget här.

Det är helt riktigt. ADHD är inte en APS. (Allvarlig psykisk störning). Vilket är ett krav för att få kvalificera in på rättspsyk. Jag är diagnostiserad med paranoid schizofreni, autism, anti-socialpersonlighetsstörning, emotionell instabil personlighetsstörning m.m.

Jag saknar alltså min ADHD-diagnos.
Citera
2026-07-19, 21:27
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Hur menar du? Om du är inlagd så finns det väl läkare som kan bedöma vad du behöver.

Jag menar om jag skulle vilja få tag på tjack.
Citera
2026-07-19, 21:30
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Är det inte enklare att bara köpa tjack från gatan än att tramsa med sånt där?

Jag kan köpa riktigt bra tjack till riktigt bra priser. Om så vore fallet. Men jag är nybliven farsa och vill lämna allt sådant bakom mig. Jag vill och behöver min ADHD-medicin. Det är det enda som jag är intresserad utav
Citera
2026-07-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvmordavpolis
Jag kan köpa riktigt bra tjack till riktigt bra priser. Om så vore fallet. Men jag är nybliven farsa och vill lämna allt sådant bakom mig. Jag vill och behöver min ADHD-medicin. Det är det enda som jag är intresserad utav
Berätta allt detta för din läkare, han/hon kan hjälpa dig.
Citera
2026-07-19, 23:23
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Berätta allt detta för din läkare, han/hon kan hjälpa dig.

Jag tror inte att det hjälper mig att berätta. Utan jag behöver prompt ha ADHD-diagnosen, för att få medicinering.
Citera
2026-07-20, 02:38
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Jag tror inte att det hjälper mig att berätta. Utan jag behöver prompt ha ADHD-diagnosen, för att få medicinering.

Det är inte säkert du får medicin även om du får ADHD diagnosen med tanke på dina andra diagnoser så får du väl mediciner för dem?
Citera
2026-07-20, 02:44
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det är inte säkert du får medicin även om du får ADHD diagnosen med tanke på dina andra diagnoser så får du väl mediciner för dem?

Stämmer. Har varit i samtal med min läkare, och enligt henne så var det avsaknaden utav ADHD-diagnosen som stod i vägen för att jag skulle kunna få behandling. Så får jag bara diagnosen så har jag mer eller mindre tumme upp för ADHD-medicinering.
Citera
2026-07-20, 02:56
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Stämmer. Har varit i samtal med min läkare, och enligt henne så var det avsaknaden utav ADHD-diagnosen som stod i vägen för att jag skulle kunna få behandling. Så får jag bara diagnosen så har jag mer eller mindre tumme upp för ADHD-medicinering.

På vilket sätt skulle du bli hjälpt av sådan medicin, alla som har ADHD tar ju inte medicin för att de inte blir hjälpta av den!
Citera
2026-07-20, 03:15
Medlem
GubbenmedGs avatar
Citat:

Jag vårdas på en rättspsykiatrisk klinik och genomgick en större utredning för lite mer än två år sedan, där man inte kom fram till att jag lider utav ADHD. Den psykologen som genomförde min utredning var helt värdelös på så sätt… Vad jag förstår så skall vi under augusti månad börja med att göra en del olika testningar. Så vi kan väl börja där, hur bör jag tänka på att prestera under dessa? Samt finns det några andra råd och dåd ifrån Er här på Flashback om vad jag bör eller snarare kan trycka lite extra på för att maximera chanserna till att det faktiskt blir en ADHD-diagnos den här gången? Allt tas tacksamt emot!

Om du vårdas i två år på rättspsykiatri så har du nog värre problem än adhd. Jag undrar om ditt behov av att få bestämma och själv sätta diagnos, kan vara en del av sjukdomsbilden du vårdas för.
Citera
2026-07-20, 03:29
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
På vilket sätt skulle du bli hjälpt av sådan medicin, alla som har ADHD tar ju inte medicin för att de inte blir hjälpta av den!

Jag har svårt att få ”tumme ur” och få gjort saker som jag behöver göra, vilket också kan bero på ADHD. Vidare så har jag även problem med motivation, koncentration, förmåga att bibehålla fokus, slutföra uppgifter, m.m. Jag kan uppleva problem med allt ifrån att behöva bädda sängen på morgonen till att ställa sig i duschen och sköta om min hygien… det tar liksom ”emot” att få det gjort. Och detta upplever jag allt förbättras eller förenklas med ADHD-medicin.
Citera
2026-07-20, 03:41
Medlem
sjalvmordavpoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenmedG
Om du vårdas i två år på rättspsykiatri så har du nog värre problem än adhd. Jag undrar om ditt behov av att få bestämma och själv sätta diagnos, kan vara en del av sjukdomsbilden du vårdas för.

Fel. Jag har vårdats på den slutna rättspsykiatriska klinik jag sitter på i fyra år sammanlagt. Och nej, jag kan försäkra Dig om att det inte ingår i min sjukdomsbild att själv få bestämma och sätta diagnos.

Första gången jag fick ADHD-diagnos var jag sex år gammal, men då hette den ADHD/damp. När jag var ca tolv år gammal tog man bort min ADHD-diagnos, då man ansåg att jag inte längre led utav det. På den tiden så ville jag heller inte ha min ADHD-diagnos (eller någon diagnos överhuvudtaget för den delen). Då var jag placerad med LVU på Fagared när man tog bort diagnosen. Det var först i tjugoårsåldern som jag ville ha och prova på ADHD-medicin. Då satt jag på D-huset på Kumlaanstalten, och fick ADHD-medicin utav psykiatrikern där. Tydligen så hade jag inte någon ADHD-diagnos när jag fick ADHD-medicin inne på Kumla, men fick det ändå. Det enda som jag kommer ihåg var att psykiatrikern sa att det var tveksamt ifall jag verkligen hade en diagnos eller inte… men men, hur som helst, det var då.
Citera
2026-07-20, 06:15
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Fel. Jag har vårdats på den slutna rättspsykiatriska klinik jag sitter på i fyra år sammanlagt. Och nej, jag kan försäkra Dig om att det inte ingår i min sjukdomsbild att själv få bestämma och sätta diagnos.

Första gången jag fick ADHD-diagnos var jag sex år gammal, men då hette den ADHD/damp. När jag var ca tolv år gammal tog man bort min ADHD-diagnos, då man ansåg att jag inte längre led utav det. På den tiden så ville jag heller inte ha min ADHD-diagnos (eller någon diagnos överhuvudtaget för den delen). Då var jag placerad med LVU på Fagared när man tog bort diagnosen. Det var först i tjugoårsåldern som jag ville ha och prova på ADHD-medicin. Då satt jag på D-huset på Kumlaanstalten, och fick ADHD-medicin utav psykiatrikern där. Tydligen så hade jag inte någon ADHD-diagnos när jag fick ADHD-medicin inne på Kumla, men fick det ändå. Det enda som jag kommer ihåg var att psykiatrikern sa att det var tveksamt ifall jag verkligen hade en diagnos eller inte… men men, hur som helst, det var då.

Du skriver att du inte vill ha tjack utan adhd-medicin. Det ÄR tjack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in