2026-07-19, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Nu snackar vi! Det här är verkligen progressiva idéer.

Ja, det hjälper inte med små duttande utan skall man få till RÄTTVISA INKLUDERING och MÅNGFALD krävs det krafttag och en Gemensam front mot proletariatets orättvisor och Faschismens fula tryne.
Citera
2026-07-19, 09:29
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du har ju ett helt liv att samla ihop till din förmögenhet. Istället för att köpa mjukglass, energidryck, pizza, Foodora, Netflix åka till Thailand osv. Är du korkad skall väl inte andra betala för att du är?
Det är enbart provokativ tråd detta.
TS vill skapa galen debatt.
Citera
2026-07-19, 09:32
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Har vi inte redan det med tanke på alla invandrare. Inte jobbat en dag men pengar får dom.

Ja det stämmer. Tex en person som invandrat och inte betalt en enda skattekrona har det bättre ställt än en person som arbetat större delen av sitt liv med en vanlig arbetarinkomst. Med det nya pensionssystemet kommer denna skillnad att bli ännu större. Troligen kan en sådan person ha samma "pension" som överstiger de flesta medelklassinkomstagares.
Citera
2026-07-19, 09:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det är enbart provokativ tråd detta.
TS vill skapa galen debatt.
Visst, men en intressant debatt då väldigt många lever just så som jag nyss skrev. Även flashbackare. Har fått mothugg i andra liknade trådar. -Men om du dör i morgon då? Nu dog jag inte i förrförrgår utan lever vidare ett tag till. Det gäller att finna balansen som passar just DIG. Är ju inte så att jag lever på Biltemakorv och kokt potatis men, Ja äter det i bland. Passerar jag en Biltema på resande fot och är hungrig så visst kan jag slinka in. Däremot har jag aldrig varit i Thailand och vill inte dit för det är för varmt, aldrig haft Netflix och aldrig köpt med Foodora.

Att jag skulle få en pissig pension var jag medveten om när jag pensionerade mig 10 år tidigare men det var och är något jag kan leva med, har det relativt gott ställt i dag trots den pissiga pensionen. Ägt och äger min tid själv. Tycker det är både underhållande och lärorikt att hänga på Flashback, här finns allt från babbar, rysstroll till EPA-ungar, svennar, knarkare och gamla surgubbar som jag själv.
Citera
2026-07-19, 09:51
Medlem
glidan10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Debatt: Den som haft minst under livet kan behöva mest som pensionär

I dag bygger vårt pensionssystem på en enkel princip: den som har arbetat och tjänat mest får också högst pension. Men är det verkligen rättvist i alla situationer?

En person som har arbetat hela livet har oftast haft högre inkomster, kunnat spara pengar, betala av lån och bygga upp en ekonomisk trygghet. En person som aldrig eller mycket lite har arbetat har däremot ofta haft betydligt lägre livstidsinkomst och sämre möjligheter att skapa en buffert.

Därför borde vi våga diskutera en ny princip: att den som haft de sämsta ekonomiska förutsättningarna under livet faktiskt kan behöva en högre pension än den som haft möjlighet att arbeta och tjäna pengar under många år.

Pensionen borde inte bara ses som en belöning för antal arbetade år, utan också som ett verktyg för att minska ekonomiska skillnader bland äldre. Om en person som arbetat hela livet ändå har en starkare ekonomi än en person som aldrig kommit in på arbetsmarknaden, kan det vara rimligt att den senare får ett starkare ekonomiskt stöd som pensionär.

Ett samhälle mäts inte bara i hur väl vi belönar dem som lyckas, utan också i hur vi tar hand om dem som haft minst möjligheter.

Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension

/ socialdemokraten

På riktigt, ingen kommer ju jobba då och hur får vi samhället att fungera då.
Citera
2026-07-19, 10:04
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Visst, men en intressant debatt då väldigt många lever just så som jag nyss skrev. Även flashbackare. Har fått mothugg i andra liknade trådar. -Men om du dör i morgon då? Nu dog jag inte i förrförrgår utan lever vidare ett tag till. Det gäller att finna balansen som passar just DIG. Är ju inte så att jag lever på Biltemakorv och kokt potatis men, Ja äter det i bland. Passerar jag en Biltema på resande fot och är hungrig så visst kan jag slinka in. Däremot har jag aldrig varit i Thailand och vill inte dit för det är för varmt, aldrig haft Netflix och aldrig köpt med Foodora.

Att jag skulle få en pissig pension var jag medveten om när jag pensionerade mig 10 år tidigare men det var och är något jag kan leva med, har det relativt gott ställt i dag trots den pissiga pensionen. Ägt och äger min tid själv. Tycker det är både underhållande och lärorikt att hänga på Flashback, här finns allt från babbar, rysstroll till EPA-ungar, svennar, knarkare och gamla surgubbar som jag själv.
Jag har sparat och skaffat mig välbetalt jobb som betalt in en hel del till pension så jag har det riktigt bra. Att folk som inte gör något och slösar sina pengar skulle få mer pension är totalt galet.
Det är liknande som dårskapen med medborgarlön.
Pension i förhållande till ansträngning.
Citera
2026-07-19, 10:13
Medlem
Proras avatar
Kan man inte införa negerpenning? Om man utifrån en jämförelse med ett standardiserat kulörschema, likt de som man erbjuds vid tapetval av heminredningsfirmor då man ska renovera sitt hem, kan påvisa sin avvikande hudpigmentering och därtill genom två vittnen kan intyga sin arbetsovillighet, borde man kunna kvittera ut åtminstone 25000 i skattefritt bidrag i månaden.
Citera
2026-07-19, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jaha där ser man en moderats fula tryne. Du ska inte bara ha mer pengar när du jobbar. Du tycker också du ska ha mer som pensionär. Kapitalistsvin!!

Fick inte knarkpzykona kenta o stoffe förtidspensioner - var detta vettigt.

De påstod att de aldrig jobbat o aldrig vill o kommer att jobba - jobb är något
för De Små Knegarna Som Är Lustiga Att Se
Citera
2026-07-19, 11:13
Medlem
På sätt och vis har vi redan detta system - kanske inte i absoluta kronor och ören men hur mycket man får tillbaka av det man betalat in.

En person som inte jobbat eller jobbat väldigt lite har ju sin garantipension som gör att den personen ändå får en pension som nästan kommer upp i vad en person som jobbat hela livet får.

Alltså får en sådan person tillbaka en större andel - kanske till och med mer än personen betalat in jämfört med vad en person som jobbat hela livet.
Citera
2026-07-19, 12:22
Medlem
Pension är ett tvångssparande och ingen "belöning".

Ett alternativ för att få bort alla "orättvisor" är väl att låta folk spara själva.

Det allmänna pensionssystemet är dessutom ett pyramidspel, där den enda garantin som finns är att du kommer att få betala om du jobbar och sköter dig.
Senast redigerad av Dolche 2026-07-19 kl. 12:26.
Citera
2026-07-19, 13:47
Avslutad
Vet inte vad TS vill uppnå men det finns förmodligen inget substitut som gör döden mindre smärtsam
TS kropp dinglar ner för ett stup och begravs när TS är död. Oavsett vad TS gjorde med pensionen
Förstår inte varför TS ska rädda folks pensioner. Det är lite komiskt om man vet slutet iallafall. Jag har en bra aning.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in