2026-07-19, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Debatt: Den som haft minst under livet kan behöva mest som pensionär

I dag bygger vårt pensionssystem på en enkel princip: den som har arbetat och tjänat mest får också högst pension. Men är det verkligen rättvist i alla situationer?

En person som har arbetat hela livet har oftast haft högre inkomster, kunnat spara pengar, betala av lån och bygga upp en ekonomisk trygghet. En person som aldrig eller mycket lite har arbetat har däremot ofta haft betydligt lägre livstidsinkomst och sämre möjligheter att skapa en buffert.

Därför borde vi våga diskutera en ny princip: att den som haft de sämsta ekonomiska förutsättningarna under livet faktiskt kan behöva en högre pension än den som haft möjlighet att arbeta och tjäna pengar under många år.

Pensionen borde inte bara ses som en belöning för antal arbetade år, utan också som ett verktyg för att minska ekonomiska skillnader bland äldre. Om en person som arbetat hela livet ändå har en starkare ekonomi än en person som aldrig kommit in på arbetsmarknaden, kan det vara rimligt att den senare får ett starkare ekonomiskt stöd som pensionär.

Ett samhälle mäts inte bara i hur väl vi belönar dem som lyckas, utan också i hur vi tar hand om dem som haft minst möjligheter.

Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension

/ socialdemokraten

Så fungerar systemet redan, så sluta gnäll och skaffa dig ett jobb istället
Citera
2026-07-19, 00:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Har man ett arbete så behöver man spendera pengar på det jag tog upp. Är man arbetslös slipper man och kan softa i lägenheten och inte ha mycket mer utgifter än hyran och Lidl-inköp.
Nu är väl detta ganska individuellt? Finns ju många som inte bara har sin lön, inte bara saknar extra utgifter för jobbet (pga gångavstånd etc) utan dessutom har tillgång till vissa freebies som fina verkstadslokaler som kan utnyttjas kvällstid till hobbyprojekt, gratis telefon, tjänstebil, tillgång till dyra entreprenadmaskiner etc.
Citera
2026-07-19, 00:41
Medlem
Pungsvings avatar
Hej Nord Korea.
Citera
2026-07-19, 00:51
Avslutad
Mycket bra förslag. Jag föreslår även att socialbidragsnormen höjs till medelinkomsten så att vi som lever på bidrag också kan spara ihop till en bostad, bil och semestrar nån gång. Det kan finansieras av att man höjer inkomstskatten till 70-80 %. Det går väl bra? Solidaritet är viktigt, och ni gillar ju att arbeta i alla fall.
Citera
2026-07-19, 01:12
Medlem
AlanGarners avatar
Ok, men höginkomsttagare som varit ekonomiskt oansvariga hela sina liv och därför inte har sparat ihop någonting borde i så fall också få högre pension.

Det är ju inte rättvist att en person som haft en inkomst på säg en miljon om året, men spenderat varenda krona på kvinnor och sång, ska ha lägre pension än någon som tjänat två hundra tusen om året, om de båda inte äger boende och har noll på sparkontot vid pensionsåldern.

Citat:

I dag bygger vårt pensionssystem på en enkel princip: den som har arbetat och tjänat mest får också högst pension. Men är det verkligen rättvist i alla situationer?

En person som har arbetat hela livet har oftast haft högre inkomster, kunnat spara pengar, betala av lån och bygga upp en ekonomisk trygghet. En person som aldrig eller mycket lite har arbetat har däremot ofta haft betydligt lägre livstidsinkomst och sämre möjligheter att skapa en buffert.

Därför borde vi våga diskutera en ny princip: att den som haft de sämsta ekonomiska förutsättningarna under livet faktiskt kan behöva en högre pension än den som haft möjlighet att arbeta och tjäna pengar under många år.

Pensionen borde inte bara ses som en belöning för antal arbetade år, utan också som ett verktyg för att minska ekonomiska skillnader bland äldre. Om en person som arbetat hela livet ändå har en starkare ekonomi än en person som aldrig kommit in på arbetsmarknaden, kan det vara rimligt att den senare får ett starkare ekonomiskt stöd som pensionär.

Ett samhälle mäts inte bara i hur väl vi belönar dem som lyckas, utan också i hur vi tar hand om dem som haft minst möjligheter.

Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension

/ socialdemokraten
Citera
2026-07-19, 01:19
Avstängd
Bajsmoderatorers avatar
Vansinne i vanlig ordning.
Perfekt, kan man ju stämpla livet ut och jobba svart då belönas man med en HÖGRE pension -men vilka ska arbeta isf då?

Som sagt jävla vansinne!
Citera
2026-07-19, 07:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Fast dagens system har ju inget med vad man bidragit med att göra?

Stora grupper har samma ersättning med bostadstillägg vare sig man arbetat lång tid eller inte gjort ett handtag.
Dagens system är ett pyramidspel, det du, jag eller Målgan bidragit med har redan Muhammad, Ibrahim och Conny ätit glass, köpt Ikea-soffor och köpt knark för. De som betalar dagens pensioner till dig och mig (Jag är pensionär) är de som arbetar idag. Därför pensionerna sjunkit, pensionsåldern höjts.
Färre som procentuellt arbetar och fler (dvs. köttberget, jag) som skall dela på det lilla. Ekvationen går inte ihop därför höjs pensionsåldern successivt.

Trådstart. Svenskar som inte arbetat skall ha minimum då de heller inte bidragit med något annat än sin feta lekamen i soffan. Utlänningar som inte arbetat skall inget ha alls, de får åka hem och få sin "pension" där. Vi som arbetat och fått landet att gå runt borde få sänkt pensionsålder då vi faktiskt bidragit till välfärden. Ja det finns välfärd i dag, annars skulle inte folk kunna ligga hemma i soffan, käka chips och casha in. Eller som musslorna, bara drälla omkring och vara högljudda och i vägen överallt.

Vilket såklart aldrig kommer att hända eftersom vi som arbetat även betalar politikernas övergödda löner, och fallskärmar ifall de gör något fel om de suttit tillräckligt länge i riksdagen. Istället hittar de på nya ministerposter.

Vänstern måste hålla sina väljare nöjda med fler och större bidrag. Högern måste hålla sina väljare nöjda med större skattesänkningar (kapitalägare som jag själv) och de med alldeles för hög lön gentemot arbetsinsats.

De båda sidorna måste försöka parera så att någon stackars jävel vågar och vill starta företag, inte bara kusinens pizzeria som valsar fram och tillbaka mellan kusinerna med starta egetbidrag.

Som TS föreslog. Vi som arbetat ett helt liv kommer i sista hand, dels för vi inte längre är produktiva oavsett hur mycket av vår tidigare lön som avsatts till pensioner. Dels för vi har ju ofta pengar och hus redan för vi såg när det började gå åt helvete med Sverige AB. En del av oss har redan hunnit gå och dö också, så vi är ingen vidare valboskap att locka.

Hade jag fått den avsatta lönen som gått till min pension i handen jag minst tiodubblat den, så har jag gjort med mitt sparkapital. Men det är ointressant för Sverige AB. Jag kommer ju ändå dö snart. Bättre Conny, Ronny och Muhammed får pengar nu, dels så de röstar rätt och rött. Dels så de omsätter pengarna på energidryck, pizza, Netflix och TV-spel. Pengarna hålls i rullning i stället för att växa på mitt sparkapital. Ändå äger jag gård, två bilar varav en hyfsat dyr för att vara kontant betalad, MC och har aldrig haft lån annat än ett litet studielån som är bortbetalt sedan länge.

Tror de flesta från rödaste vänstern till blåaste högern vet vad jag menar även om en del aldrig skulle erkänna det offentligt.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-19 kl. 07:28.
Citera
2026-07-19, 08:07
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Dagens system är ett pyramidspel,
Faktum är att Sverige inte har någon pension. Vi har ett bidrag som kallas "pension". Det finns inga öronmärkte pengar som du betalat in som sparats.

Det var ju vad folkomröstningen 1958 handlade om. Svenskarna röstade nej till systemet men sossarna införde det i alla fall. Eftersom dessa idioter med 8-års folkskola visste bättre än alla andra.

Men svenskarna fortsatte rösta på idioterna ändå.
Citera
2026-07-19, 08:12
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Ja, exakt. Varför ens stoppa vid pensioner? Vi kan ha detta i samhället generellt?
De som ingenting kan i skolan får högre betyg än de som gör alla läxorna!
De som arbetar mycket får avdrag på sin lön och de som jobbar lite får mer.
Idrotten också. De som hamnar sist i ligan får några gratispoäng från de bästa spelarna så alla blir lika.

Nu snackar vi! Det här är verkligen progressiva idéer.
Citera
2026-07-19, 08:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Faktum är att Sverige inte har någon pension. Vi har ett bidrag som kallas "pension". Det finns inga öronmärkte pengar som du betalat in som sparats.

Det var ju vad folkomröstningen 1958 handlade om. Svenskarna röstade nej till systemet men sossarna införde det i alla fall. Eftersom dessa idioter med 8-års folkskola visste bättre än alla andra.

Men svenskarna fortsatte rösta på idioterna ändå.
Cred, du är mer påläst än jag. Även om jag också vet och vetat det varit ett spel gör galleriet. Jag kommer nog fortsätta kalla det ett pyramidspel, där någon i slutet alltid är den som går förlorande ur.
Sossarna gillar ju spel med andras pengar som bekant efter kombilotteriets avslöjande av säljmetoder. Ingen vid sina sinnens fulla bruk köpte sån skit.
Citera
2026-07-19, 08:28
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Cred, du är mer påläst än jag. Även om jag också vet och vetat det varit ett spel gör galleriet. Jag kommer nog fortsätta kalla det ett pyramidspel, där någon i slutet alltid är den som går förlorande ur.
Sossarna gillar ju spel med andras pengar som bekant efter kombilotteriets avslöjande av säljmetoder. Ingen vid sina sinnens fulla bruk köpte sån skit.
Fast du har ju rätt. Det är uppbyggt som ett pyramidspel. MAn tar från de som arbetar och ger dessa pengar till pensionärer istället för att slippa spara.

HEla idiotsystemet byggde på att det hela tiden skulle bli fler som arbetade och betalade skatt.

Jag är glad att jag hann säga till min farmor (någon gång på 80-talet) att "du har inte betalt in ett skit" när ämnet kom upp.
Citera
2026-07-19, 08:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Du har ju ett helt liv att samla ihop till din förmögenhet. Istället för att köpa mjukglass, energidryck, pizza, Foodora, Netflix åka till Thailand osv. Är du korkad skall väl inte andra betala för att du är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in