2026-07-18, 19:18
Avstängd
kyrkstockens avatar
Fast dagens system har ju inget med vad man bidragit med att göra?

Stora grupper har samma ersättning med bostadstillägg vare sig man arbetat lång tid eller inte gjort ett handtag.
Citera
2026-07-18, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Debatt: Den som haft minst under livet kan behöva mest som pensionär

I dag bygger vårt pensionssystem på en enkel princip: den som har arbetat och tjänat mest får också högst pension. Men är det verkligen rättvist i alla situationer?

En person som har arbetat hela livet har oftast haft högre inkomster, kunnat spara pengar, betala av lån och bygga upp en ekonomisk trygghet. En person som aldrig eller mycket lite har arbetat har däremot ofta haft betydligt lägre livstidsinkomst och sämre möjligheter att skapa en buffert.

Därför borde vi våga diskutera en ny princip: att den som haft de sämsta ekonomiska förutsättningarna under livet faktiskt kan behöva en högre pension än den som haft möjlighet att arbeta och tjäna pengar under många år.

Pensionen borde inte bara ses som en belöning för antal arbetade år, utan också som ett verktyg för att minska ekonomiska skillnader bland äldre. Om en person som arbetat hela livet ändå har en starkare ekonomi än en person som aldrig kommit in på arbetsmarknaden, kan det vara rimligt att den senare får ett starkare ekonomiskt stöd som pensionär.

Ett samhälle mäts inte bara i hur väl vi belönar dem som lyckas, utan också i hur vi tar hand om dem som haft minst möjligheter.

Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension

/ socialdemokraten

Du tänker feel -i Pakistan har 7-9 åringar jobb o kan spara jättepengar tills de blir gamla o inte orkar jobba.

I Sverige ska inte slapptaskar o slappfittor ha högre pensioner - de ska ha jobb i pensionåldern o tvingas produzera för att få meer pengar - de som inte vill o inte kan produzera ska inte få meer pengar - men de som kan o vill ska få jobba in i döden om de är såå pengakåta - förr sökte man grågossar det var folk med pension som kunde jobba billigare än andra för de hade inte samma kostnader eftersom de hade en grundinkomst - det systemet behövs för slapptaskar o slappfittor
inte meer tääärandee - de har blivit alldeles för många kombinerat med hur dyrt ett är att leva basic dvs ett enkelt lågpris liv

TS är väl en av dessa slapptaskar som inte kunnat/velat produzera o ser en framtid i fattigdom som pensionär
Senast redigerad av SC430 2026-07-18 kl. 19:22.
Citera
2026-07-18, 19:20
Medlem
Merwinnas avatar
Så är det ju redan? Garantipension + bostadstillägg är mycket mer pengar än det socialbidrag de hade innan de blev pensionärer. Mer än så är absolut inte rimligt, för det måste ÄVEN löna sig att arbeta. Det gäller att hamna på en nivå för garantipensionen, som de flesta människor i landet kan enas om är rimlig.

Dock tycker jag att det var fel att ta bort möjligheten att ta med garantipensionen utomlands - d.v.s. för infödda svenska. Det är förstås inte rimligt att folk flyttar hit, bor här några år och går på bidrag, och sedan flyttar hem och går på svensk garantipension resten av livet. (Det är det förstås många som gör ändå, de fuskar och är kvarskrivna i Sverige.)

I alla fall borde det först ha implenterats för dem som erhöll sin garantipension för första gången kanske fem år efter beslutet. D.v.s. övergångsregler, för detta förstörde livet för så många par som träffats på äldre dagar, och där den ena (nästan alltid kvinnan) hade ingen eller låg allmän pension. Har man träffats mer nyligen, så är det inte självklart att kvinnan ska leva på mannens pension, och särskilt inte om han har barn som han kanske vill hjälpa med olika saker, samt att de ska få ett arv efter honom. Detta förstörde drömmen om Solkusten, Provence eller Toscana för väldigt många...
Citera
2026-07-18, 19:25
Medlem
FNLSs avatar
Din posthistorik säger mig att du inte är sosse
Citat:

I dag bygger vårt pensionssystem på en enkel princip: den som har arbetat och tjänat mest får också högst pension. Men är det verkligen rättvist i alla situationer?

En person som har arbetat hela livet har oftast haft högre inkomster, kunnat spara pengar, betala av lån och bygga upp en ekonomisk trygghet. En person som aldrig eller mycket lite har arbetat har däremot ofta haft betydligt lägre livstidsinkomst och sämre möjligheter att skapa en buffert.

Därför borde vi våga diskutera en ny princip: att den som haft de sämsta ekonomiska förutsättningarna under livet faktiskt kan behöva en högre pension än den som haft möjlighet att arbeta och tjäna pengar under många år.

Pensionen borde inte bara ses som en belöning för antal arbetade år, utan också som ett verktyg för att minska ekonomiska skillnader bland äldre. Om en person som arbetat hela livet ändå har en starkare ekonomi än en person som aldrig kommit in på arbetsmarknaden, kan det vara rimligt att den senare får ett starkare ekonomiskt stöd som pensionär.

Ett samhälle mäts inte bara i hur väl vi belönar dem som lyckas, utan också i hur vi tar hand om dem som haft minst möjligheter.

Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension

/ socialdemokraten
Citera
2026-07-18, 19:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om jag utbildar mig, ser till att sköta mig och jobba duktigt så jag går högre lön så ska jag också ha mer pension än den som gått hemma och legat i soffan och surfat tiktok hela dagar och tyckt att socpengen personen får är ok.

Har man sen också jobbat och kunnat köpa sig en lägenhet eller ett hus så ska man givetvis kunna sälja den sen och njuta även av dessa pengar. Den som istället har haft hyreslägenhet, lagt allt som blir över av lön på dricka, tatueringar, mjukisbyxor, piercing och snabbmat istället för att spara och få ihop en buffert för att också kunna köpa sig ett boende även om inte lönen är den bästa.

Sen kan man väl alltid sätta upp en maxsumma som man kan få i pension på samma sätt som vi har en minimisumma.
Citera
2026-07-18, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om jag utbildar mig, ser till att sköta mig och jobba duktigt så jag går högre lön så ska jag också ha mer pension än den som gått hemma och legat i soffan och surfat tiktok hela dagar och tyckt att socpengen personen får är ok.

Har man sen också jobbat och kunnat köpa sig en lägenhet eller ett hus så ska man givetvis kunna sälja den sen och njuta även av dessa pengar. Den som istället har haft hyreslägenhet, lagt allt som blir över av lön på dricka, tatueringar, mjukisbyxor, piercing och snabbmat istället för att spara och få ihop en buffert för att också kunna köpa sig ett boende även om inte lönen är den bästa.

Sen kan man väl alltid sätta upp en maxsumma som man kan få i pension på samma sätt som vi har en minimisumma.
Jaha där ser man en moderats fula tryne. Du ska inte bara ha mer pengar när du jobbar. Du tycker också du ska ha mer som pensionär. Kapitalistsvin!!
Citera
2026-07-18, 20:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jaha där ser man en moderats fula tryne. Du ska inte bara ha mer pengar när du jobbar. Du tycker också du ska ha mer som pensionär. Kapitalistsvin!!

Är inte moderat utan SD.
Varför ska den som skitit i att jobba få högre pension för?
Vi gnäller på invandrare att de suger åt sig bidrag och pensioner utan att ha gjort ett handtag sen de kom in i landet så varför ska en svensk som gör exakt samma sak få högre pension för?
Citera
2026-07-18, 20:16
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Givetvis inte. Den som ej arbetat skall heller inte äta.

Den som aldrig bidrar med någonting utan bara lever på andra - är biologiskt sett en parasit. Och vad gör man med parasiter?

Så du menar att vi ska döda alla som är så pass handikappade att de inte har kunnat arbeta?
Citera
2026-07-18, 20:42
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

/ socialdemokraten
Även för att vara en tråd av dig var denna ovanligt korkad.

Pension är ingen gåva från staten, det är pengar du sparar själv under ditt arbetsliv. Du tycker att dina sparpengar ska tas ifrån dig och ges till andra som inte sparat?

Men jag antar att du trollar ...
Citera
2026-07-18, 21:30
Medlem
Citat:

/ socialdemokraten
du vet att man själv avsätter lön till sin pension? Så med ditt förslag ska jag avsätta mina pengar till den som inte gör detta ? Lika dumt som om bonden som inte sår ska få mer skörd än den bonden som sår .gödslar o sköter sin gröda
Citera
2026-07-18, 21:49
Avslutad
Jag har jobbat skift alla tider på dygnet i över 35år. Ofta haft telefonen ringandes mitt i natten och fått dra på jobbet. Ofta 4-6 timmars sömn om natten. Kanske runt 10 sjukdagar totalt. Ändå jobbat mindre än min farsa. Ska jag låta dem som överhuvudtaget inte vill prestera få lika hög pension? Mina barn har tackat nej till jobb för de varit för softa. Å valt jobb med ungefär lika lön men mer ansvar och mer stressfyllda. Jag har full förståelse för att alla inte klarar lika mycket. Men inte F ska nån som inte vill prestera ha lika hög lön! Ja, jag har utlandsfödda inom släkten men de lärde sig bra svenska inom några få år, sökte svenskt medborgarskap snabbt och tjänar bra. Pensionssparar givetvis eftersom de inte hinner jobba lika många år
Citera
2026-07-18, 21:58
Medlem
Personer som inte arbetar har lägre kostnader. Behöver ej pendla till ett arbete, behöver ej införskaffa kläder som är representabla på ett arbete, kan äta hemlagad lunch istället för dyr utelunch, slipper socialt tryck delta i AW.

Arbetslösa borde betala till människor med jobb för att kompensera för dessa skillnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in