2026-07-18, 18:18
Avslutad
Debatt: Den som haft minst under livet kan behöva mest som pensionär

I dag bygger vårt pensionssystem på en enkel princip: den som har arbetat och tjänat mest får också högst pension. Men är det verkligen rättvist i alla situationer?

En person som har arbetat hela livet har oftast haft högre inkomster, kunnat spara pengar, betala av lån och bygga upp en ekonomisk trygghet. En person som aldrig eller mycket lite har arbetat har däremot ofta haft betydligt lägre livstidsinkomst och sämre möjligheter att skapa en buffert.

Därför borde vi våga diskutera en ny princip: att den som haft de sämsta ekonomiska förutsättningarna under livet faktiskt kan behöva en högre pension än den som haft möjlighet att arbeta och tjäna pengar under många år.

Pensionen borde inte bara ses som en belöning för antal arbetade år, utan också som ett verktyg för att minska ekonomiska skillnader bland äldre. Om en person som arbetat hela livet ändå har en starkare ekonomi än en person som aldrig kommit in på arbetsmarknaden, kan det vara rimligt att den senare får ett starkare ekonomiskt stöd som pensionär.

Ett samhälle mäts inte bara i hur väl vi belönar dem som lyckas, utan också i hur vi tar hand om dem som haft minst möjligheter.

Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension

/ socialdemokraten
Senast redigerad av jonte400 2026-07-18 kl. 18:27.
Citera
2026-07-18, 18:23
Medlem
ansluts avatar
Har vi inte redan det med tanke på alla invandrare. Inte jobbat en dag men pengar får dom.
Citera
2026-07-18, 18:31
Medlem
Det du betalat in till pensionssystemet via arbetsgivaravgifter (man har avstått lön) får du utbetalt, så vida du inte har statlig grundpension.
Dom som jobbat nyttjar inte skattesystemet. (Oftast)
Senast redigerad av tjanska 2026-07-18 kl. 18:36.
Citera
2026-07-18, 18:33
Medlem
Ja, exakt. Varför ens stoppa vid pensioner? Vi kan ha detta i samhället generellt?
De som ingenting kan i skolan får högre betyg än de som gör alla läxorna!
De som arbetar mycket får avdrag på sin lön och de som jobbar lite får mer.
Idrotten också. De som hamnar sist i ligan får några gratispoäng från de bästa spelarna så alla blir lika.

Det skulle motivera folket att...
1 bli flitigare och arbeta mer.
2 bli slöare och arbeta mindre
3 varken eller
4 eller varken
5 vet ej
6 vill ej svara
Citera
2026-07-18, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

I dag bygger vårt pensionssystem på en enkel princip: den som har arbetat och tjänat mest får också högst pension. Men är det verkligen rättvist i alla situationer?

En person som har arbetat hela livet har oftast haft högre inkomster, kunnat spara pengar, betala av lån och bygga upp en ekonomisk trygghet. En person som aldrig eller mycket lite har arbetat har däremot ofta haft betydligt lägre livstidsinkomst och sämre möjligheter att skapa en buffert.

Därför borde vi våga diskutera en ny princip: att den som haft de sämsta ekonomiska förutsättningarna under livet faktiskt kan behöva en högre pension än den som haft möjlighet att arbeta och tjäna pengar under många år.

Pensionen borde inte bara ses som en belöning för antal arbetade år, utan också som ett verktyg för att minska ekonomiska skillnader bland äldre. Om en person som arbetat hela livet ändå har en starkare ekonomi än en person som aldrig kommit in på arbetsmarknaden, kan det vara rimligt att den senare får ett starkare ekonomiskt stöd som pensionär.

Ett samhälle mäts inte bara i hur väl vi belönar dem som lyckas, utan också i hur vi tar hand om dem som haft minst möjligheter.

Kanske är det dags att fråga sig om rättvisa i pensionssystemet alltid betyder att den som bidragit mest ska få mest – eller om rättvisa ibland innebär att den som har minst behöver få mer. Därför bör låginkomsttagare få mer än höginkomstsgare i pension

/ socialdemokraten
Jag läser första meningen och svarar. Du har fel. Har man arbetat och betalt skatt ska man bli belönad. Är så trött på höra sossar som du som bara vill ha men inte arbeta. Tvi fan vad äckligt beteende.
Citera
2026-07-18, 18:38
Medlem
franges avatar
Givetvis inte. Den som ej arbetat skall heller inte äta.

Den som aldrig bidrar med någonting utan bara lever på andra - är biologiskt sett en parasit. Och vad gör man med parasiter?
Citera
2026-07-18, 18:43
Medlem
Varför inte gå längre, högre arbetslöshetsersättning än den som får lön, motivering, har mer fritid att spendera (andras) pengar...
Citera
2026-07-18, 18:49
Medlem
Jag tycker precis tvärtom mot ts. Människor som arbetat och slitit ett liv i ekorrhjulet och med skatt bidragit till den allmänna välfärden förtjänar så klart en markant högre pension än de som inte arbetat och kämpat i ekorrhjulet och bidragit.

Tyvärr har utvecklingen på senare år gått mer och mer i den riktning ts vill. Folk som lever på bidraget som vilseledande kallas garantipension har fått alltmer vilket gjort att skillnaden, det så kallade respektavståndet, till tidigare arbetande pensionärer minskat och nu i vissa fall är rent provocerande lågt.

https://www.ap7.se/blogg/skillnaden-i-pension-krymper-lonar-sig-inte-att-jobba/
Citera
2026-07-18, 18:54
Medlem
Odovacers avatar
Citat:

/ socialdemokraten
Nej jag tycker vi ska söka den ultimata rättvisan: alla bidrar med lika mycket. Lata slödder vilka det hänger en hel del av här får dra ihop lika mycket som andra.

"...den som bidragit mest ska få mest". Vilken jävlar förolämpning. Jag får inte pengar av någon. Det är mina pengar jag har dragit in själv. MINA! Du och dina polare kan slå ihop era inkomster och dela på dem om ni vill. Men blanda inte in mig och mina pengar.
Citera
2026-07-18, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Nej jag tycker vi ska söka den ultimata rättvisan: alla bidrar med lika mycket. Lata slödder vilka det hänger en hel del av här får dra ihop lika mycket som andra.

"...den som bidragit mest ska få mest". Vilken jävlar förolämpning. Jag får inte pengar av någon. Det är mina pengar jag har dragit in själv. MINA! Du och dina polare kan slå ihop era inkomster och dela på dem om ni vill. Men blanda inte in mig och mina pengar.

Vi måste belönar dessa grupper. Slå upp ordet rättvisa du. Rasist!!
Senast redigerad av jonte400 2026-07-18 kl. 19:14.
Citera
2026-07-18, 19:12
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Vi måste belönar dessa grupper. Slå upp order rättvisa du. Rasist!!
Vad menar du med rasist? Jag har inte skrivit ett ord om ras.

Ja rättvisa är när man delar på insatserna och inte lever som parasit på andra.
Citera
2026-07-18, 19:16
Medlem
Byssans avatar
Vredesbete brukade vara trovärd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto