2026-07-17, 01:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Det går att göra rätt roliga tankeexperiment (OBS jag sade experiment):

1000 ICE-bilar i samhälle A som är relativt fattigt. Snitt 3000 kr i fordonsskatt + 6000 kr i bränsleskatt (1500 mil/år) = 9 miljoner/år i skatteintäkter. Slitage medför omasfaltering var 20:e år (vi utesluter väder och vind).

1000 svulstiga elbilar typ Audi Q8 e-tron eller Mercedes EQS i rika samhälle B. 360 kr i fordonsskatt = 360 000/år i skatteintäkter. Slitage (x16!) medför omasfaltering var 15:e månad!!!

Mitt exempel är så klart extremt, men det visar ändå på vilket enormt problem ökad vikt medför i kombination med i princip uteblivna intäkter.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2026-07-17 kl. 02:00.
Citera
2026-07-17, 02:54
Medlem
Varifrån har du fått att vägslitaget ökar med fjärdepotensregeln?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Generellt sett väger elbilar 15-30% mer än ICE, där skillnaderna är mindre för stora SUVar och små elbilar med små batterier.
En motsvarande elbil av samma storlek som min ICE (klass C) väger 300-400 kg mer. Vägslitaget ökar inte linjärt med vikten, utan med fjärdepotensregeln! Elbilen som väger 400 kg mer sliter alltså TRE gånger mer på vägbanan! (För en Kia EV9 blir det SEXTON gånger mer!)
Citera
2026-07-17, 05:54
Medlem
Neroxxs avatar
Ifall detta skulle införas även på fosila bilar så bör man isåfall ta bort skatten på bränslet. Men vi vet alla att det aldrig skulle skulle ske då Sverige älskar att skatta sina medborgare.

Även något som bör tas bort ifall man inför denna skatt är tullar på vägar/broar då detta system då ska gå till vägunderhåll.
Citera
2026-07-17, 06:25
Medlem
Att byta min bensinsnåla bil till en el-bil blir allt mer främmande. För mig blir det bara krångligare och dyrare.
Citera
2026-07-17, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ännu en ”konspiration” verkar vara på väg att bli verklighet.

Nu införs kilometerskatt för elbilar i Storbritannien. Det som länge avfärdats som spekulation eller alarmism börjar plötsligt bli konkret politik.

Många har varnat för att när drivmedelsskatterna minskar i takt med att fler kör elbil, kommer staten förr eller senare att vilja hitta nya sätt att ta betalt för varje körd kilometer.

Och ärligt talat – tror någon på allvar att detta stannar i Storbritannien? Det känns snarare som ett första steg som mycket väl kan sprida sig vidare i Europa och Sverige om rödgröna vinner.

Fråga: Vad var det vi sade? Har vi varit naiva nu igen?

Källa: https://feber.se/bil/nu-ska-elbilarna-borja-beskattas/494069/
Det spelar ingen roll vem som vinner. Det är ett måste för eller senare. Vägarna betalas av bränsleskatt och om något så sliter elbilar mer på vägar då de är mycket tyngre.
Citera
2026-07-17, 06:49
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nej jag äger inte min bil, men skulle inte bli lyckligare om så hade varit fallet.
Blir man lyckligare av att äga något? Jag blir inte det i alla fall.
När det gäller bil så kan jag inte bry mig mindre om jag äger den eller mitt företag äger den eller om jag privatleasar den. Vad spelar det för roll? Det som spelar roll är väl vad jag lägger för pengar på det hela.
Gemensamt för alla elbilsförare är att ni inte äger er bil. Sen sitter du och försvarar att allt ägande flyttas över till en liten ägande överklass. Patetiskt, du är inte fri, slav.
Citera
2026-07-17, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Pengarna skall ju in på ett eller annat sätt, för att försörja lata, sjuka och invandrare.
Att det hittills varit relativt billigt att köra el-bil beror bara på att staten, EU och onda politiker försöker styra över trafiken till el-bilar. När så skett kommer givetvis skatter och avgifter höjas för staten behöver pengarna för att driva allt runt. Allt är ju inte onödigt som flyktingar och U-landsbistånd, Även skolor, sjukvård och infrastruktur kostar pengar oavsett vilken bil du kör. Så klart skall pengarna in..

Precis! Har vi halva landet fyllt av bidragsinvandrare. Sedan på detta alla pensionärer och alla offentligt anställda som inte heller bidrar till att fylla på statskassan och i detta knappt några riktiga jobb kvar längre för allt detta har man numera lagt i Kina, så gäller det att vara kreativ i att hitta på nya skatter.
Sedan elen i sig är ju redan beskattad både på längden och tvären.
Det är ju liksom bara att kolla på en vanlig elräkning, elförbrukningen är ju nästan alltid tämligen låg medan allt annat man betalar är ju bara skatter och avgifter i olika former.
Det är inget annat än ett sätt att klämma in ytterligare en skatt.
Nu gäller detta visserligen UK och inget land i västvärlden är väl så illa skött och så fullkomligt nära en kollaps som UK pga en ännu mer huvudlös invandring, men jag tvivlar ändå inte på att våra politiker också sneglar på detta för vi är inte så långt ifrån UK i vår egen situation och ge det 5-10 år, så är vi säkert själva där som UK är idag.
Citera
2026-07-17, 07:24
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Varför det? Målet är ju att du ska sluta röra dig runt i världen så mycket och då är naturligtvis taxi något som ska motverkas. Samma sak med Fodoora. Varför måste du beställa mat från andra sidan stan? Varför inte nöja dig med kvarterskrogen? Paket och post är annorlunda då logistik måste fungera. Det är inte Amazon som är problemet här utan feta Svenssons som okynnesåker till Åre och Thailand och Kreta med några månaders mellanrum för att ”njuta”.

Nu pratar jag inte om dig men om den du citerar mest. Hur kan man inte tro att kunden inte skulle behöva betala? Ofta foodora-pakistaniern skulle pröjsa det liksom. Tror man det har man missat alla avgifter de lägger på redan i dagsläget.
Citera
2026-07-17, 07:50
Medlem
kyrkstockens avatar
I spanien får folk skatta för solelen de samlar in med solfångarna på taket.

De beklämmande är att folk inte förstår hur lite de onda furstarna tog ut av de livegna under medeltiden. Det mesta jag har hört är runt 14%.

Nu när ni semestrar i sverige kan ni besöka fiskeläget Arild som låg under krapperup slott.

Dessa stackars fiskare rånades på 5% av sin fångst av slottsherren. Det var allt. De hade inga skyldigheter till kronan. Slottsherren däremot hade skyldigheter till kronan tex. förse kungen med soldater och annat.

Vi är bara slavar till politiska byråkrater. Men folk kan inget.

Jag lutar mer och mer emot att i alla fall fiskarna under krapperup hade det bättre.
Citera
2026-07-17, 08:02
Medlem
Sunimods avatar
Enligt tråd starten är det Storbritannien som ska införa kilometerskatt.
Och det gäller då El-bilar och ladd hybrider.

Men vem är förvånad. Ju mer elbilar det blir som ersätter fossilbilar så måste skatten in som man tappar via skatt på bränslet.

Skatt på bensin är ca 9-10 kronor per liter i Storbritannien (omräknat till svensk valuta)
Kör man 2000 mil om året och har en förbrukning på 0,7 liter/mil så är det ca 14 000 kr/år som staten tappar om man har en elbil istället.

I Storbritannien finns 34,5 miljoner bilar och om de skulle ersättas med elbilar från då de var bensindrivna så tappar staten 48,3 miljarder i skatt från bränslet.

Skatt på el är ca 5% i Storbritannien så staten får inte in speciellt mycket via el från förbrukning till elbilar.

Den som tror man kommer undan med sin elbil är rätt naiv.

(Uppgifter hämtade via sökning på nätet)
Citera
2026-07-17, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ännu en ”konspiration” verkar vara på väg att bli verklighet.

Nu införs kilometerskatt för elbilar i Storbritannien. Det som länge avfärdats som spekulation eller alarmism börjar plötsligt bli konkret politik.

Många har varnat för att när drivmedelsskatterna minskar i takt med att fler kör elbil, kommer staten förr eller senare att vilja hitta nya sätt att ta betalt för varje körd kilometer.

Och ärligt talat – tror någon på allvar att detta stannar i Storbritannien? Det känns snarare som ett första steg som mycket väl kan sprida sig vidare i Europa och Sverige om rödgröna vinner.

Fråga: Vad var det vi sade? Har vi varit naiva nu igen?

Källa: https://feber.se/bil/nu-ska-elbilarna-borja-beskattas/494069/

Har väl aldrig varit någon "konspiration", utan alltid varit rätt självklart att när elbilar blir tillräckligt stor del av fordonsflottan måste skatteinkomstbortfallet kompenseras på något sätt. Varför skulle man INTE göra det?

Om man däremot vill att folk ska byta till elbilar blir det kontraproduktivt att enbart ha km-skatt på elbilar (beroende på hur stor den är) utan jag tror det kommer på alla bilar här, alternativt så höjs drivmedelsskatten så vi når Mp våra dröm med litet pris norr om 30 kr litern.
Citera
2026-07-17, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Ifall detta skulle införas även på fosila bilar så bör man isåfall ta bort skatten på bränslet. Men vi vet alla att det aldrig skulle skulle ske då Sverige älskar att skatta sina medborgare.

Även något som bör tas bort ifall man inför denna skatt är tullar på vägar/broar då detta system då ska gå till vägunderhåll.

Det blir ju samma sak i slutändan. Tar man bort skatten på bränslet behöver km-skatten ökas ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in