2026-07-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Förstår. Du bor då även i en hyresrätt antar jag ?

Det är enkelt, du är duperad. Du väljer att låta någon annan bestämma om möjligheten för dig att röra dig fritt. Jag gillar att äga den möjligheten själv. Precis som jag äger mitt boende och har ett pensionssparande.

World Economic Forum
https://youtu.be/A4tepseCT08

Du får så klart ha den åsikten, men för mig handlar det om pengar och blir det billigare att leasa eller få bil genom företaget än att köpa och räkna på andrahandsvärde så väljer jag det. Ren matematik. Inget annat
Citera
2026-07-16, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det där är ju en myt. Om en bil väger 2 ton och en annan väger 2,2 ton så är det inte så jättestor skillnad.

Ja ett stort batteripack till en elbil kan väga 500kg om den har lång räckvidd, men ofta utvecklar man plattformarna för elbilar för att passa just elbilar så de blir inte 500 kg tyngre. De blir troligtvis tyngre ja, men inte med mycket. Speciellt inte på Volvo SUVar där det nästan inte skiljer något i vikt alls på elbilar.
Vikten är alltid väldigt mycket högre, även bredare hjul och väldigt mycket högre effekt. Därtill kör de flesta elbilsägare som om det var ett race vid varje start. Sammantaget så sliter de extremt mycket mer på vägarna. Det är hög tid att de betalar för det slitage de gör på vägarna!
Citera
2026-07-16, 23:13
Moderator
tobess avatar
Om man skulle ersätta alla andra fordonsrelaterade skatter (bränsleskatten inkluderad) med en kilometerskatt tycker jag det vore alldeles utmärkt. Men, om det nu kommer hit så blir det väl som vanligt ytterligare en skatt som läggs ovanpå dom andra.

Annars är det väl rätt rimligt, om det nu ska beskattas, att skatten baserar sig på hur mycket man kör.
Citera
2026-07-16, 23:19
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Rimligt förslag. Syftet är att motverka okynnestransporter. Sedan spelar det ingen roll hur man transporteras, det är själva rörligheten som är miljöfarlig och oönskad. All form av transport förbrukar någon form av resurs, i elbilars fall el, och el är inte kostnadsfritt att framställa. Människor måste lära sig att stanna hemma. Femtonminuterstäderna är framtiden, där allt du behöver ska finnas nära så att du inte ska behöva röra dig mer än femton minuter till fots från hemmet. Rörlighet är ingen rättighet.

Femtonminutersstäder är tamejfan kanon. Går även att skapa såna i Stockholm, Göteborg också. Bring back the local.
Citera
2026-07-16, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Bilförare betalar mer moms på bensin och diesel än de som inte är bilförare.

Bilförare sysselsätter även 15000 bilmekaniker kalas för arbetslinjen och statens skatteintäkter.

Nu börjar det klarna för dig vart din månatliga a-kasse ersättning kommer ifrån va !?

Är det sant! Betalar de mer än de som inte kör?

Harvard eller Chalmers?
Citera
2026-07-16, 23:21
Medlem
mikaelss avatar
Så den kilometerskatt vi hade på diesel på 80-talet är tillbaka?
Wow, och jobbigt.

Men, ni är aldrig för unga för att lära er något nytt. Fortsätt bara rösta på MP ...
Citera
2026-07-16, 23:36
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Rimligt förslag. Syftet är att motverka okynnestransporter. Sedan spelar det ingen roll hur man transporteras, det är själva rörligheten som är miljöfarlig och oönskad. All form av transport förbrukar någon form av resurs, i elbilars fall el, och el är inte kostnadsfritt att framställa. Människor måste lära sig att stanna hemma. Femtonminuterstäderna är framtiden, där allt du behöver ska finnas nära så att du inte ska behöva röra dig mer än femton minuter till fots från hemmet. Rörlighet är ingen rättighet.

Lika bra vi går tillbaka till grottorna då. Ni tokvänster är bakåtsträvare.
Citera
2026-07-16, 23:40
Medlem
Citat:
Det fiffiga med konceptet "Femtonminuterstad" är att det kommer att användas för att rättfärdiga drakoniska restriktioner för undersåtarna, trots att konceptet "Femtonminuterstad" aldrig kommer att materialiseras i sinnevärlden. Ett första steg blir väl att införa inrikespass, efter sovjetisk förlaga.

Hälsa på din moster i Arboga på hennes födelsedag? Bara om hon fyller jämnt! Du kan väl gratulera henne på telefon? (Om du inte har överskridit månadens telefonkvot.)
Citera
2026-07-17, 00:40
Medlem
Sunimods avatar
Så om man har två mil till jobbet och åker bil ska man straffas mer med skatt än den som har två kilometer till jobbet med bil.
Man har redan skatt på bränslet så det räcker till. Skatt och sedan moms på skatten.

Helsjukt men typiskt sosse trams. Så de kommer säkert få till något likande med älsklingarna MP.
Senast redigerad av Sunimod 2026-07-17 kl. 00:52.
Citera
2026-07-17, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så om man har två mil till jobbet och åker bil ska man straffas mer med skatt än den som har två kilometer till jobbet med bil.
Man har redan skatt på bränslet så det räcker till. Skatt och sedan moms på skatten.

Helsjukt men typiskt sosse trams. Så de kommer säkert få till något likande med älsklingarna MP.

Du får flytta eller ta cykeln
Citera
2026-07-17, 01:37
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Beror helt på bil. En vanlig Volvo SUV väger väl mellan 2 till 3 ton och det är ingen större skillnad i vikt på en elbil och en bensinbil.

Däremot är det skillnad på riktigt små bilar, men min förra elbil som var ganska liten (Peugeot e-208) vägde ändå bara 1,5 ton. Det är inte mycket för en elbil.

Min Volvo elbil väger 2 ton och är alltså ingen direkt skillnad på en liknande volvo som bensinbil.

Generellt sett väger elbilar 15-30% mer än ICE, där skillnaderna är mindre för stora SUVar och små elbilar med små batterier.

En motsvarande elbil av samma storlek som min ICE (klass C) väger 300-400 kg mer. Vägslitaget ökar inte linjärt med vikten, utan med fjärdepotensregeln! Elbilen som väger 400 kg mer sliter alltså TRE gånger mer på vägbanan! (För en Kia EV9 blir det SEXTON gånger mer!)
Citera
2026-07-17, 01:53
Medlem
Månsans avatar
Naturligtvis fullt rimligt att alla som nyttjar våra vägar är med och betalar för underhållet. Elbilsägarnas 360 kr/år är självfallet inte tillräckligt. Varför ska en 2,5 tons el-suv betala kaffepengar när ägaren till en liten 1-tons småbil som drivs med bensin betala 4000/år. Totalt ologiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in