Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Vikten är alltid väldigt mycket högre, även bredare hjul och väldigt mycket högre effekt. Därtill kör de flesta elbilsägare som om det var ett race vid varje start. Sammantaget så sliter de extremt mycket mer på vägarna. Det är hög tid att de betalar för det slitage de gör på vägarna!
Tror inte du läste vad jag skrev, Nej vikten är inte alltid mycket högre.
Du tänker kanske på när biltillverkare tagit befintliga modeller som säljs med förbränningsmotor och bara stoppar in ett batteripack där det får plats. Då blir bilen märkbart tyngre, men om plattformen byggs specifikt för en elbil så finns det mycket vikt att spara också för att den inte behöver byggas på samma sätt. Bilen blir fortfarande tyngre ja än likvärdig bensinbil, men inte med så mycket.
Och nej, elbilsägare kör inte som om det vore ett race vid varje start. Hur ska ni ha det? Ena stunden klagas det på att elbilister kör så lugn och långsamt, t.o.m. under hastighetsgränserna för att spara batteri och andra stunder sägs det att de körs som racebilar.
Själv kör jag ganska normalt. Kör med farthållaren aktiv nästan hela tiden på den aktuella hastigheten. Även i stan om det inte är nära till nästa sväng, så kör jag med farthållare.