2026-07-17, 11:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Jag missade tydligen dagen då BB började dela ut diplom i empati, ansvar och arbetsmoral tillsammans med bebisen.
Det fascinerande är att samtliga människor kan ta hand om barn helt utan träning, de flesta gör det bra åtminstone med hjälp av t.ex morföräldrar, så att vara förälder är bland det enklaste som finns. Ungefär som att äta.
Citera
2026-07-17, 11:41
Medlem
Gubbens avatar
Folk tror att de är evigt unga. Leva tonårsliv fast med månadslön. Barn är ett störningsmoment. Hellre köpa ett nytt grafikkort än storhandla blöjor. Plötsligt kommer åldern i kapp. Personen i spegeln är en främling. Vart tog livet vägen?
Citera
2026-07-17, 11:52
Medlem
Karmans avatar
TS får väl nöja sig med att barnlösa är med och betalar stora pengar för barnens daghem, skolor, vård, lekplatser etc etc...

Även om jag själv har nu vuxna barn, kan man inte generalisera som TS gör. Jag har själv anställt tex. kvinnor utan barn och de vabbar ju inte tex. och brukar göra ett seriöst och gediget jobb. När det gäller män är det nog ingen större skillnad på hur de presterar på jobbet skulle jag säga. Men man slipper ju det ideliga vabbandet i alla fall.
Citera
2026-07-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det där inlägget formligen dryper av vad som inom psykologin kallas för projektion och frustrationstolerans som nått sin gräns... När någon går till så här pass generaliserande och aggressivt angrepp på en annan grupps livsstil, handlar det ju sällan om den gruppen egentligen- det handlar om personens egna outtalade känslor.

Meningen "De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva... varenda minut de inte varit på jobbet" avslöjar enormt mycket.

Vad som egentligen sägs här när man analyserar det närmare... Du måste vara fullständigt slutkörd. Att ständigt behöva pussla, hämta, lämna, serva och aldrig ha en minut för sig själv skapar en enorm trötthet. Istället för att erkänna för sig själv att "Gud vad skönt det vore att bara få vara själv en helg", vänder du det till missunnsamhet och rationaliserar det som att det är "fel" på de som faktiskt har den friheten... Att hävda att det alltid är småbarnsföräldrarna som "ser till att allt funkar" på jobbet är en klassisk försvarsmekanism ju.
Småbarnsföräldrar tvingas ofta vabba, gå tidigt och ha hög frånvaro (vilket är helt naturligt). Men det skapar ofta ett dåligt samvete gentemot kollegorna.... Genom att hävda att man själv "håller ihop allt" kompenserar man för den skuldkänslan. Det är lättare att måla upp de barnlösa som oansvariga "förvuxna barn" än att hantera stressen över att man själv kanske inte räcker till på jobbet.

Kort sagt: Det här är en ju en sån klassisk forum-ventilering från en förälder som med all sannolikhet är dödstrött, känner sig otillräcklig både hemma och på jobbet, och som använder de barnlösas frihet som en måltavla för sin egen avundsjuka och utmattning.

Jag tycker faktiskt synd om dig...
Så kass analys.
Hoppas du inte jobbar med nåt som kräver analytisk förmåga. Då tycker jag synd om din arbetsgivare och dina medarbetare.
Citera
2026-07-17, 11:56
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Nästan ingen som skaffat barn ångrar sig. Men är man lat och självcentrerad så bör man kanske inte skaffa barn.

Åren flyger fram, vänner försvinner. Plötsligt är man en gubbe eller en kärring. Då vill man inte sitta och trycka i en lägenhet utan egna barn eller familj.

"Nästan ingen"

https://www.reddit.com/r/regretfulparents/

Nuff said
Citera
2026-07-17, 11:57
Medlem
Har själv barn. Hade jag fått vrida tillbaka klockan hade jag aldrig skaffat barn.
4 sekunder glädje och 20års helvete skulle jag summera det hela.
Citera
2026-07-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Så kass analys.
Hoppas du inte jobbar med nåt som kräver analytisk förmåga. Då tycker jag synd om din arbetsgivare och dina medarbetare.

Att du blir så defensiv och arg tyder på att jag kom alldeles för nära sanningen.
Citera
Medlem
Vilken fantastiskt märkligt resonemang. Det går att applicera på precis allt. Du vet såklart inte hur det är att gå igenom livet med att aldrig ha skaffat barn, och vet vad det innebär. Jag har gott om barn i min närhet, och bedriver nån slags kolloverksamhet på mina lediga veckor. Mina syskonbarn älskar mig och jag är den knasig farbrorn/morbrorn som bor i skogen och kan få precis vad som helst att fungera. Men, jag har aldrig velat ha egna barn. Inte ens lite. Att som du förutsätta att det saknas nåt i barnlösas liv blir ju tvärmärkligt, speciellt när det mest låter som du försöker copea med dina egna beslut.

Men grattis till att du inte längre är sociopat. Det är ju faktiskt en vinst för samhället i långa loppet. Hade väl kanske föredragit om du valt terapi istället för att chansa och börja producera avkommor som sociopat med hoppet att det ska gå till sig. Det hade lika gärna kunnat gå riktigt illa om du stod där med 5 barn och fortfarande saknade förmåga till empati och att ta andra människors känslor i beaktande.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Bara en person som fått barn och tagit hand om det vet vad det innebär. Och du får hålla med om att kunskap alltid är bra. Särskilt kunskap om människor.

Att inte få barn är som att aldrig ha kysst någon. Vill man vara utan det? Det går utmärkt men ändå lite synd.
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Man får ha barn om man vill eller inte, men barnlösa borde inte ha någon rätt till pension. Dom som inte begriper varför borde gå en utbildning i samhällskunskap och ekonomi.

Så jag som betalat skatt hela livet, alltid varit i tjänst när andra vabbat och varit föräldralediga, aldrig varit sjuk.. jag har ingen rätt till den pension jag betalat in?

Haha fuck off. Jag förtjänar den fan mer än föräldrar.

Men som sagt, jag lägger in på ISK och skapar min egen pension. Så blir det ingen pension så klarar jag mig gott.
Citera
2026-07-17, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har haft med några barnlösa vuxna människor att gjort på sistone. Att det är nåt fel på dem har man ju alltid vetat men först nu förstod jag vad det var.
De lever ju som en student som kan fokusera helt och hållet bara på sig själva, behöver aldrig planera nåt för att ta hänsyn till eller ta hand om nån annan människa.
Ändå så är det alltid de på en arbetsplats som har barn som ser till att allt funkar. Även för de förvuxna barnen som aldrig fick några barn.
Lyssnar man istället på hur en barnlös upplever situationen så är det alltid att det är de som får anpassa sig och ställa upp för alla de med barn.
Så kan det nog vara på nåt enstaka ställe, men det jag sett så kan man inte ens lägga över ansvaret på dessa förvuxna barn för de har ingen rutin av att ta ansvar och empatin är också oftast på mycket låg nivå.

Frågan är då om dessa vuxna barnlösa människor varit så hela sitt liv och därför har ingen valt att skaffa barn med dem, eller är det så att de blivit förstörda av att inte behöva bry sig om nåt annat än sig själv på sin lediga tid.

Nu är detta Flashback och då brukar det alltid bli svart eller vitt. Självklart finns det de med barn som är helt hopplösa och de utan som är helt fantastiska. Men de faller ur normen.
Tråden handlar inte heller om unga ambitiösa människor som ännu inte skaffat barn.
Det handlar om de vuxna som aldrig behövt bry sig om nån annan än sig själva varenda minut de inte varit på jobbet.
Ännu en hundtråd? Nej, fel av mig!
Ännu en tråd av en människa som måste skaffa alibi för sina tilltag. Barn gällde det visst nu. Såja!
Citera
2026-07-17, 12:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Har själv barn. Hade jag fått vrida tillbaka klockan hade jag aldrig skaffat barn.
4 sekunder glädje och 20års helvete skulle jag summera det hela.
Jag vet inte din anledning men som förälder har man huvudansvaret, och i början hela makten och ansvaret, och är något dåligt så kan man förbättra det. Eventuellt med hjälp.

Finns dock många trådar på FB varav en ny, "Jag hatar mina föräldrar och vill bryta med dem". Helt klart en trend i Sverige.

Det är väl inte helt ovanligt att man måste gå på analys efter att man haft barn. Jag har gjort det...
Citera
2026-07-17, 12:03
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det fascinerande är att samtliga människor kan ta hand om barn helt utan träning, de flesta gör det bra åtminstone med hjälp av t.ex morföräldrar, så att vara förälder är bland det enklaste som finns. Ungefär som att äta.

Ja, att skaffa barn och ta hand om dem är knappast någon unik bedrift.
Men TS verkar ändå se vanligt föräldraskap som ett bevis på särskild mognad. I en liten värld blir tydligen även det mest normala något stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in